Genel Bilgi
Kod | BT168 |
Ad | Reprodüktif Kriyobiyoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. Ümüt CİRİT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Hücre ve doku dondurulmasının temel prensipleri, donma esnasında hücrelerde meydana gelen temel değişiklikler ve dondurmanın olumsuz etkilerinin giderilmesi amacıyla kullanılan maddeler hakkında öğrencilere bilgi aktarılması amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Hücre ve doku dondurulmasının temel prensipleri, donma esnasında hücrelerde meydana gelen temel değişiklikler hakkında temel bilgiler. Hücrelerde dondurmanın olumsuz etkilerinin giderilmesi amacıyla kullanılan maddeler. Sperma, embriyo ve ovaryum dokusunun dondurulması.
Dersin Ön Koşulu
Veteriner Fakültesi, Tıp Fakültesi, Ziraat Fakültesi (Zootekni Bölümü), Biyoloji Bölümü mezunu olmak.
Kaynaklar
Öğretim üyesi tarafından hazırlanan ders notları ve sunumları.
Notlar
(1) Hayvanlarda Reprodüksiyon, Androloji ve Yardımcı Üreme Teknikleri, M. Kemal Soylu (Baş Editör), 2023, Ankara Nobel Kitabevleri, Ankara. (2). Reproduction in Farm Animals. (1993) Ed: Hafez ESE 5. Baskı. Lea-Febiger Philadelphia.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bu derste öğrenciler hücre ve doku dondurulmasının temel prensipleri anlatırlarlar. |
ÖÇ02 | Bu derste öğrenciler hücre ve doku dondurulmasının temel prensiplerini açıklarlar. |
ÖÇ03 | Öğrenciler, spermanın nasıl dondurulacağını anlatırlar. |
ÖÇ04 | Öğrenciler konuyla ilgili bilimsel araştırmaları nasıl inceleyeceklerini ve konu hakkında nasıl sunum yapacaklarını hatırlarlar. |
ÖÇ05 | Bu derste öğrenciler donma esnasında hücrelerde meydana gelen temel değişiklikleri listelerler. |
ÖÇ06 | Öğrenciler, embriyonun nasıl dondurulacağını açıklarlar. |
ÖÇ07 | Öğrenciler, ovaryum dokusunun nasıl dondurulacağını hatırlarlar. |
ÖÇ08 | Öğrenciler hücre dondurulmasında kullanılan kryoprotektan maddeleri listelerler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve aktarır. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Reprodüktif Kriyobiyolojinin temel ilkeleri | Ders notlarının hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | Dondurma esnasında hücrelerde meydana gelen değişimler | Kaynak kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Hücre dondurma yöntemleri (yavaş dondurma, vitrifikasyon vb.) | İnternet kaynaklarından görüntü izleme | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
4 | Hücreleri dondurmanın olumsuz etkilerine karşı koruyucu maddeler (kriyoprotektan maddeler) | Ders sunumlarının hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Kriyoprotektan maddelerin etki mekanizmaları | Kaynak kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Hücre içerisine girebilen kriyoprotektan maddeler ve etki mekanizmaları | Kaynak kitapların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
7 | Hücre içerisine giremeyen kriyoprotektan maddeler ve etki mekanizmalar | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınav sorularının hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
9 | Spermanın dondurulma aşamaları | Ders notlarının hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Embriyonun dondurulması ve dondurma yöntemleri | İnternet kaynaklarından görüntü izleme | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
11 | Dondurulmuş spermanın çözdürülmesi | Ders notlarının hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Gösterip Yaptırma |
12 | Dondurulmuş embriyoların çözdürülmesi | İnternet kaynaklarından görüntü izleme | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Gösterip Yaptırma |
13 | Doku dondurulmasının temel prensipleri ve uygulama alanları | Kaynak kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Ovaryum dokusunun dondurulması | Ders sunumlarının hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
15 | Dondurulmuş ovaryum dokusunun çözdürülmesi | Ders sunumlarının hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav sorularının hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak kitapların ve ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 5 | 10 | 50 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,60 | ||
AKTS | 6 AKTS |