Genel Bilgi
Kod | BT176 |
Ad | Moleküler Epidemiyolojide Kullanılan Yöntemler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. TÜLİN GÜVEN GÖKMEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. TÜLİN GÜVEN GÖKMEN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Moleküler epidemiyoloji kapsamında öğrencinin moleküler yöntemlerle çeşitli mikroorganizmalara (bakteri, virüs, mantar vb.) bağlı enfeksiyon hastalıklarının tanımlama yollarını anlatması, kaynağını hangi yöntemlerle tespit edeceğini bilmesi, yayılımı, bulaş yolları, patogenezi, virulans ve direnç genlerinin tespiti ve aşı üretimi hakkında bilgi vermesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Moleküler Epidemiyolojinin tanımı, kullanım alanı ve infeksiyonun tanımlanmasında, epidemilerde, pandemilerde hangi yöntemlerin kullanılacağı ile ilişkili konuları içerir.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Ders notlar Molecular Epidemiology: A Practical Approach M. Carrington and A.R. Hoelzel, ed., Oxford University Press,
Notlar
Görsel kaynaklar Güncel makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Epidemiyolojiyi ve toplumdaki önemini tanımlar. |
ÖÇ02 | Enfeksiyonların kontrolünde moleküler epidemiyolojinin önemini anlatır. |
ÖÇ03 | Moleküler Epidemiyolojinin tanımını ve niçin gerekli olduğunu açıklar |
ÖÇ04 | Moleküler Epidemiyolojik yöntemleri sayar. |
ÖÇ05 | Moleküler Epidemiyolojik yöntemlerin ne zaman kullanılması gerektiğini seçer. |
ÖÇ06 | Moleküler Epidemiyolojik yöntemleri detaylı şekilde ifade eder |
ÖÇ07 | Moleküler epidemiyolojide kullanılan yöntemlere uygun olan yazılımları seçer. |
ÖÇ08 | Etkene yönelik hangi moleküler epidemiyolojik yöntemi seçmesi gerektiğini anlatır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve aktarır. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Moleküler Epidemiyoloji Nedir? | Ön hazırlık yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Ne zaman kullanılır? Nasıl kullanılır? Sınırı nerede başlar, nerede biter? | Ders notu ve Güncel makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
3 | Moleküler Mikrobiyoloji Laboratuvarı Neden gereklidir? Nelere ihtiyaç vardır? Laboratuvarın tasarımı nasıl olmalıdır? Gerekli biyogüvenlik önlemleri nelerdir? | Ders notu okuma, Görsel materyaller inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Nükleik Asit İzolasyon | Kitap okuma ve video izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
5 | Nükleik Asit İzolasyon Uygulamaları Bilgisi | Ders notu ve Kitap okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Benzetim |
6 | Polimeraz zincir reaksiyonu ve çeşitleri Transkripsiyon aracılı amplifikasyon | Ders notu okuma, Görsel materyaller inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Nükleik asit amplifikasyon yöntemleri Loop-mediated amplifikasyon | Ders notu okuma, video izleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Benzetim |
8 | Ara Sınavlar | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Yazılı Sınav |
9 | Arbitrarily primed PCR (AP-PCR) - Restriction length polymorphism (PCR-RFLP) | Ders notu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Nükleik asit amplifikasyon temelli moleküler tiplendirme yöntemleri (REP)-PCR ERIC-PCR | Kitap okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | Nükleik asit amplifikasyon temelli moleküler tiplendirme yöntemleri -Multilokus Variable Number Tandem Repeat (MLVA) | Kitap okuma ve video izleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Benzetim |
12 | Sequencing temelli moleküler tiplendirme yöntemleri -MLST -Spa tipleme | Ders notu okuma, Görsel materyaller inceleme, Güncel makaleler okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
13 | Hibridizasyon temelli moleküler tiplendirme yöntemleri -Spoligotipleme | Güncel makaleler okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Pulsed Field Gel Electrophoresis (PFGE) | Görsel materyaller inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Salgın analizlerinde Pulsed Field Gel Electrophoresis (PFGE) | Ders notu ve güncel makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav Hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 7 | 98 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |