Genel Bilgi
Kod | JM636 |
Ad | Levha Tektoniği ve Temel Kavramları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÜLVİ CAN ÜNLÜGENÇ |
Dersin Amacı / Hedefi
Yer kabuğunun şekillenmesinde rol oynayan tektonik olaylar ve kuvvetler ile bu kuvvetlerin kayaçlar üzerindeki etkilerini anlamak. Bu kapsamda doğada görülen yapısal jeolojik unsurları yorumlayabilme becerisini kazanmak. Yer kabuğunda levha hareketleri ve depremlerin oluşumu hakkında bilgi sahibi olmak. Öğrencinin levha tektoniği teorisi ve litosferik levha hareketleri ve bu hareketleri sonucunda gelişen olayların teorik bilgilerini daha iyi anlama olanağını sağlamak.
Dersin İçeriği
Tanımlama, yerküre hakkında genel bilgiler, Levha tektoniği kavramı, dünü, bugünü, yarını, Levha hareketlerinin verileri, Levha tektoniğinin hareket mekanizması, Diverjan levha sınırlarında gelişen olaylar-yapılar, Konverjan levha sınırlarında gelişen olaylar-yapılar, Transform faylı sınırlar, Deniz tabanı yayılması, Kıtaların kayması, Okyanus kabuğu, ofiyolitler, Volkanik dağ oluşumu, Depremler, Levha sınırlarını belirleyen kayaç toplulukları.
Dersin Ön Koşulu
Koşulsuz
Kaynaklar
1- Canıtez, N., 1983. Levha Tektoniği. TÜBİTAK-İTÜ Maden Fakültesi 2- Ketin, İ., Canıtez, N., 1979. Yapısal Jeoloji. İstanbul Teknik Üniv. 3- Reading, H.G., 1986. Sedimentary Environments and Facies. Dept. Of Earh Science, Univ. Of Oxford. 4- Miall, A.D., 1985. Principles of Sedimantary Basin Analysis. Univ. Of Toronto
Notlar
Son yıllarda yapılan yayınların çıktılarının değerlendirilmesi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yer kabuğundaki levhaların hareket mekanizmalarını anlar. |
ÖÇ02 | Levha Tektoniği kavramı ve yer kabuğundaki önemli levhaları ve levhacıkları kavrar ve tanır. |
ÖÇ03 | Hareket eden levhalarla ilişkili olarak oluşan kalkanların ve havzaların kesin tektonik konumunu bilir. |
ÖÇ04 | Yer kabuğundaki levha sınırlarını tespit ederek, bu sınırlar boyunca gelişmesi beklenen deprem zonlarını tanıyabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahipdir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formülleştirme ve çözme becerisine sahipdir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Jeoloji mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliğinde proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek bilgiye sahipdir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilir, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetisine sahipdir. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Jeoloji mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeoloji Mühendisliği alanındaki konularda edindiği bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeoloji mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlar. | 1 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanımlama, yerküre hakkında genel bilgiler, | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Levha tektoniği kavramı, dünü, bugünü, yarını, | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Levha hareketlerinin verileri, | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Levha tektoniğinin hareket mekanizması, | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Diverjan levha sınırlarında gelişen olaylar-yapılar, | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Konverjan levha sınırlarında gelişen olaylar-yapılar, | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Transform faylı sınırlar, | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Sözlü ve/veya Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
9 | Deniz tabanı yayılması | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Kıtaların kayması | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Okyanus kabuğu, ofiyolitler, | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Okyanus kabuğu ve ofiyolitlere devam. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Volkanik dağ oluşumu, | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Depremler, | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Levha sınırlarını belirleyen kayaç toplulukları. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sözlü ve/veya Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sözlü ve/veya Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,24 | ||
AKTS | 6 AKTS |