Genel Bilgi
Kod | BT177 |
Ad | Peynir Biliminin Temelleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. DİLEK SAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. DİLEK SAY
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Peynir üretiminin temel kavramlarını öğrenme, peynir çeşitlerini sıralama, peynir üretimi sırasında karşılaşabilecekleri sorunları çözme becerisi edindirmektir
Dersin İçeriği
Peynirin tanımı ve tarihçesi, Dünya'da ve Türkiye'de peynir üretimi ve tüketimi, Peynir üretim teknolojisi, peynirin bileşimi, peynir sütünün nitelikleri, peynir üretiminde kullanılacak süte uygulanan ısıl işlem, süt proteinleri ve sütün pıhtılaşma mekanizması, peynir mikrobiyolojisi, peynir üretiminde kullanılan starter kültürler, peynirde olgunlaşma ve olgunlaşmayı hızlandırma yöntemleri, peynirde tuzlama ve tuzlama yöntemleri, peynirde aroma, Türkiye peynirleri (beyaz, kaşar, tulum ve yöresel peynirler) üretimi ve özellikleri, yabancı tip peynirlerin üretimi ve özellikleri
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Üçüncü, M., 2004. “A’dan Z’ye Peynir Teknolojisi,” Cilt I-II. Ege Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Gıda Mühendisliği Bölümü, Mete Basım Matbaacılık, İzmir
Notlar
- Fox, P., McSweeney, P., Cogan, T., Guinee, T. 2004. Cheese: Chemistry, Physics and Microbiology, 3rd Edition, Volume 2, Elsevier eBooks. e ISBN: 9780080500942 - Kamber, U.,2005. Geleneksel Anadolu Peynirleri. Kafkas Üniversitesi, Veteriner Fakültesi, Kars - Ünsal, A.,1997. Süt Uyuyunca Türkiye Peynirleri. Yapı Kredi Bankası Yayınları. ISBN: 978-975-363-755-1
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türk Standartlarına göre ve Türk Gıda Kodeksine göre peyniri tanımlar |
ÖÇ02 | Peynirin bileşimini ve kimyasal yapısını kavrar |
ÖÇ03 | Peynir üretiminde kullanılan alet, ekipman ve üretim hattını tanımlar |
ÖÇ04 | Peynir üretimini ve peynir üretiminde kullanılan katkı maddelerini anlatır |
ÖÇ05 | Yöresel peynirlerive bu peynirlerin bölgelere göre ayrımını anlatır |
ÖÇ06 | Yöresel peynirlerin üretimini açıklar |
ÖÇ07 | Yabancı tip peynirlerin hangi ülkelerde üretildiğini sıralar |
ÖÇ08 | Yabancı tip peynirlerin üretimini ve üretim sırasındaki farklılıklarını açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Peynirin tanımı ve tarihçesi, Dünya'da ve Türkiye'de peynir üretimi ve tüketimi, Peynir üretim teknolojisi, peynirin bileşimi | Ders notları ve verilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Peynir sütünün nitelikleri | Ders notları ve verilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Peynir üretiminde kullanılacak süte uygulanan ısıl işlem | Ders notları ve verilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Süt proteinleri ve sütün pıhtılaşma mekanizması | Ders notları ve verilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Peynir mikrobiyolojisi | Ders notları ve verilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Peynir üretiminde kullanılan starter kültürler | Ders notları ve verilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Peynirde olgunlaşma ve olgunlaşmayı hızlandırma yöntemleri | Ders notları ve verilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Peynirde tuzlama ve tuzlama yöntemleri | Ders notları ve verilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Peynirde aroma | Ders notları ve verilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Türkiye peynirleri (beyaz, kaşar) üretimi ve özellikleri | Ders notları, verilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması, konuyla ilgili makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Türkiye peynirleri (tulum ve yöresel peynirler) üretimi ve özellikleri | Ders notları, verilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması, konuyla ilgili makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Türkiye peynirleri (yöresel peynirler) üretimi ve özellikleri | Ders notları, verilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması, konuyla ilgili makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Yabancı tip peynirlerin üretimi ve özellikleri | Ders notları, verilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması, konuyla ilgili makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Ödev sunum | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |