Genel Bilgi
Kod | CMT0023 |
Ad | İleri Düzey Araç Aerodinamiği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ABDULKADİR YAŞAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı öğrencilere araç aerodinamiğinin önemi kavratılıp, arero direnç katsayının motor performansı, yakıt tüketimi üzerinde etkisini vurgulamak ve rüzgar tünelinde yapılan ölçümler hakkında bilgi sunmaktır.
Dersin İçeriği
Akışkanlar mekaniği ve aerodinamik problemlerde temel formulasyonlar. Viskoz olmayan ve viskoz akışlar. Rüzgar tünelleri ve dış gövde akışlarındaki uygulamaları. Bilgisayar destekli aerodinamik tasarım. Nümerik ve deneysel sonuçların kıyaslanması. Sürüklemeyi azaltmaya yönelik aerodinamik tasarımlar. Motor soğutma aerodinamiği. Aerodinamik gürültü.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Taşıt Mekaniği, Selim Çetinkaya, Nobel Akademik Yayıncılık.
Notlar
Fluid Mechanics, Yunus A. Çengel, John M. Cimbala, McGraw-Hill.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Standart Atmosferik değişkenleri ve deniz seviyesindeki değerlerini kavrayıp, Ideal gaz kanunları kullanarak atmosferik şartları hesaplayabilecektir. |
ÖÇ02 | Sırasıyla gösterge, kalibre edilmiş, eşdeğer ve gerçek hava hızları arasındaki ilişkilerin açıklayarak, İrtifa ve sıcaklık ile değişimlerini gösterir.hesaplayabilecektir. |
ÖÇ03 | Değişik kanat şekilleri ve taşıma arttırıcı aparatlar kullanımı ile; taşıma, sürükleme ve yunuslama momenti eğrilerinin hücüm açısı ile değişimini irdeler. Kanat profil geometrisi ve sürtünmedeki değişikliklerden kaynaklanan sınır tabaka bölgesinin karakterlerini açıklar. |
ÖÇ04 | Hız, yoğunluk, alan ve taşıma katsayısının, taşıma ve sürükleme üzerindeki etkilerini inceler. Ağırlık yük faktörü, irtifa ve taşıma katsayısı gibi değişkenlerden kaynaklanan stall hızındaki değişiklikleri ve stall hızını hesaplar. |
ÖÇ05 | Kanat planformu karakteristiklerinin (kanat alanı, kanat açıklığı, ortalama aerodinamik veter, açıklık oranı , taper oranı v.b.) taşımayı ve uçak performansını nasıl etkilediğini tartışır. |
ÖÇ06 | Güç, itki ve sürükleme - hız eğrilerinden yararlanarak maksimum menzili, endurans hızlarını ve tırmanma hızlarını hesaplar ve rüzgar ve yakıt akışı etkilerini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalıştığı makine mühendisliği anabilim dalındaki kavram, kuram ve prensiplere ileri düzeyde hâkim olma | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İleri matematik, fen ve mühendislik bilgisi ile donanımlı olma | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çok etkin bir biçimde bilgisayar kullanabilme; bilgisayar destekli çizim, tasarım, çözümleme ve sunum yapabilme | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalıştığı makine mühendisliği anabilim dalında ileri düzeyde deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çeşitli ileri mühendislik teknikleri ve becerileri ile donanımlı olma | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalıştığı makine mühendisliği anabilim dalında teknik, ekonomik, çevresel, üretilebilirlik, sürdürülebilirlik sınırlamaları dâhilinde ileri mühendislik ihtiyaçlarını karşılamak üzere bir sistem, bileşen veya süreç tasarlayabilme | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir işletmede karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir ürünün veya üretim yönteminin tanımlanması, tasarlanması, geliştirilmesi ve kullanıma alınmasına öncülük edebilme | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkında olma ve kendini devamlı yenileyebilme | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İngilizceyi teknik veya teknik olmayan konularda yazılı ve sözlü etkin kullanabilme | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Takım çalışmasına yatkın olma, çevresiyle iyi iletişim kurabilme; çok yönlü ve disiplinler arası çalışan bir takımın üyesi olarak verimli çalışabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Teknik ve etik sorumluluklarının farkında, meraklı ve yenilikçi olma | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel Kavramlar ve Standart Atmosfer | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Temel Kavramlar ve Standart Atmosfer basınç uygulamaları | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Aerodinamik ve Kanat Profilleri; Temel Aerodinamik ve uygulamaları | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Aerodinamik ve Kanat Profilleri; Viskoz Akış | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Aerodinamik ve Kanat Profilleri; Kanat Profili Karakteristikler | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Aerodinamik ve Kanat Profilleri; Kanat Profili Karakteristiklere ait örnekler | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Kanatlar ve Uçaklar; Kanatlar, Taşıma Arttıran Mekanizmalar | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Yazılı Sınav | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
9 | Kanatlar ve Uçaklar; Tüm Uçak Taşıması, Tüm Uçak Sürüklemesi ve Sürükleme Poları Mak Sayısı Etkileri | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Performans; Hareket Denklemleri, İtki, Sürükleme Eğrileri, Taşımanın Sürüklemeye oranı, Güç Eğrileri | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Performans; Süzülme (Motorsuz Uçuş), Tırmanma, Menzil ve Endurans Hesapları, İniş ve Kalkış, Dönüşler V-n Diyagramları. | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Kararlılık ve Kontrol; Boylamsal Kontrol Analizi Boylamsal Kararlılık, Dinamik Boylamsal Kararlılık, | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Kararlılık ve Kontrol; Boylamsal Kontrol Analizi Boylamsal Kararlılık, Dinamik Boylamsal Kararlılık uygulama ve örnekleri | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Kararlılık ve Kontrol; Yanal-Yönsel Karalılık, Dinamik Yanal-Yönsel Karalılık | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Kararlılık ve Kontrol; Yanal-Yönsel Karalılık, Dinamik Yanal-Yönsel Karalılık metodları ve örnekleri | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,12 | ||
AKTS | 6 AKTS |