Genel Bilgi
Kod | SFZ530 |
Ad | Sportif Performans Açısından Beslenme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SANLI SADİ KURDAK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Beslenme ve sportif performans arasındaki ilişkinin kurgulanabilmesini sağlamak.
Dersin İçeriği
Sportif performans ile beslenme arasındaki ilişki irdelenecek. İnsan performansını artırmada beslenmenin önemi tartışılacak. Özel koşullarda besin alımın düzenlenmesi ve performansa etkisi açıklanacak.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Louise Burke, Vicki Deakin. Clinical Sports Nutrition.Mc Graw Hill Medical, 2006
Notlar
Louise Burke, Vicki Deakin. Clinical Sports Nutrition.Mc Graw Hill Medical, 2006
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Egzersiz fizyolojisiyle ilgili genel kuramlar konuşulacak |
ÖÇ02 | Sporcunun besin açığı yada fazlasının değerlendirmesinde kullanılan yöntemler açıklanacak |
ÖÇ03 | Protein ve amino asit alımının sportif performansa etkisi ve önemi açıklanacak |
ÖÇ04 | Sporcunun enerji gereksinimi ve açığını hesaplayabilecek |
ÖÇ05 | Sporcunun normal ve patolojik kilo kayıp süreçlerini yorumlayabilecek |
ÖÇ06 | Sporcunun kilo alması için izleyeceği stratejileri açıklayabilecek |
ÖÇ07 | Sporcularda sık görülen yeme bozukluklarını ve sportif performansa etkisini açıklayabilecek |
ÖÇ08 | Kemik yapının egzersiz ve beslenme ile arasındaki ilişkiyi kurabilecek |
ÖÇ09 | Sporcularda demir eksikliği anemisinin nedenleri ve alınması gereken önlemler tartışılacak |
ÖÇ10 | Vitamin, mineral ve antioksidan alımının sportif performansa etkisi ve önemi açıklanacak |
ÖÇ11 | Yarışmaya hazırlanma sürecinde en uygun beslenme planını düzenlemenin önemi irdelenecek |
ÖÇ12 | Egzersiz sırasında sıvı ve karbonhidrat alımının sportif performans açısından önemini açıklayabilecek |
ÖÇ13 | Egzersiz sonrası toparlanma sürecinde ortaya çıkan besin gereksinimini tartışabilecek |
ÖÇ14 | Özel gruplarda beslenme stratejilerini tartışabilecek |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili temel bilgileri kavrar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi başına bilimsel bir çalışma gerçekleştirir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gerçekleştirdiği bilimsel çalışmanın sonuçlarını yorumlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel çalışma sonuçlarını bir rapor haline getirir | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Laboratuvar ortamında çalışır ve araştırma yapar | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili analitik düşünce mekanizmasına sahip olur | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güvenilir bilgiye ulaşır | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma projesi oluşturabilir ve yazar | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Etik değerlere bağlı olarak çalışır ve araştırma yapar | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırdığı teorik bilgileri sistematik bir şekilde dinleyici kitlesine aktarır | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Edindiği bilgileri halka etkili şekilde aktarır | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleği ile ilgili olarak bilimsel düşünce sistematiğine sahip olur |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Egzersiz fizyolojisinde genel kavramları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Sporcunun beslenme durumunu ölçme ve yorumlama | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Antrenman sırasında protein ve amino asit gereksinimi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Sporcunun enerji gereksinimi ve enerji açığı ile ilgili kanıtlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kilo kaybı ve sporcu | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Sporda kilo kazanımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sporcularda yeme bozuklukları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sunu ve ödev hazırlar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
9 | Kemik, egzersiz ve beslenme | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Sporcuda demir eksikliği | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Sporcunun vitamin, mineral and antioksidan gereksinimi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Yarışmaya hazırlanma | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Egzersiz sırasında karbonhidrat ve sıvı alımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Antrenman ve yarıştan sonra geri toparlanma sürecinde besin gereksinimi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Özel gruplarda beslenme; çocuklar ve genç atletler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunu ve ödev hazırlar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |