Genel Bilgi
Kod | FİZ516 |
Ad | Temel Fizyoloji-Kardiovasküler ve Pulmoner Sistem Fizyolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SANLI SADİ KURDAK |
Dersin Amacı / Hedefi
Kardiyovasküler sistem fizyolojisinin öğrenilmesi
Dersin İçeriği
Kalp kası; Bir Pompa Olarak Kalp ve Kalp Kapaklarının İşlevi; Kalbin Ritmik Eksitasyonu; Normal Elektrokardiyogram; Kalp Kası ve Koroner Kan Akımı Anormalliklerinin Elektrokardiyografik Olarak Yorumlanması: Vektöryel Analiz; Kardiyak Aritmiler ve Elektrokardiyografik Yorumları; Dolaşıma Genel Bakış; Basınç, Akış ve Direncin Tıbbi Fiziği; Vasküler Distansibilite; Arter ve Venöz Sistemlerin Fonksiyonları; Mikro Dolaşım ve Lenfatik Sistem: Kapiler Sıvı Değişimi, İnterstisyel Sıvı ve Lenf Akımı; Doku Kan Akımının Lokal ve Humoral Kontrolü; Dolaşımın Sinirsel Düzenlenmesi ve Arteryel Basıncın Hızlı Kontrolü; Pulmoner Ventilasyon; Pulmoner Dolaşım, Pulmoner Ödem, Plevral Sıvı; Gaz Değişiminin Fiziksel Prensipleri; Solunum Zarından Oksijen ve Karbon Dioksitin Difüzyonu; Kan ve Doku Sıvılarında Oksijen ve Karbon Dioksit Taşınması; Solunumun Düzenlenmesi
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Berne MR, Levy NM, Koeppen MB, Stanton BA, Phsiology, 5.edition, 2008 Guyton A.C, John E.H. Tıbbi Fizyoloji.10. baskı. London;W.B. Saunders Company, 1987 Walter F. Boron & Emile L Boulpaep, Medical Physiology, A Cellular and Molecular Approach, update second edition, ISBN: 978-0-8089-2449-4. WestJ.B, Respiratory Physiology, 3rd Edition, 1985 Barrett K.E, Barman S.M, Boitano S, Brooks,H.L,Çeviri, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi
Notlar
Berne MR, Levy NM, Koeppen MB, Stanton BA, Phsiology, 5.edition, 2008 Guyton A.C, John E.H. Tıbbi Fizyoloji.10. baskı. London;W.B. Saunders Company, 1987 Walter F. Boron & Emile L Boulpaep, Medical Physiology, A Cellular and Molecular Approach, update second edition, ISBN: 978-0-8089-2449-4. WestJ.B, Respiratory Physiology, 3rd Edition, 1985 Barrett K.E, Barman S.M, Boitano S, Brooks,H.L,Çeviri, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kalbin işlevsel yapısını ve işlevlerini açıklar |
ÖÇ02 | Dolaşım genel özelliklerini, kan basıncı, kan akışı ve direncin tıbbi fiziğini anlatır |
ÖÇ03 | Vasküler gerilebilirliliği ve arteryel ile venöz sistemlerin işlevlerini anlatır |
ÖÇ04 | Mikrodolaşım ve lenfatik sistemin nasıl işlediğini anlatır |
ÖÇ05 | Dolaşımın sinirsel düzenlenmesini ve arteryel basıncın hızlı kontrolünün nasıl yapıldığını bilir |
ÖÇ06 | Akciğer dolaşımı, ventilasyonunu, akciğer ödemi ve plevral sıvının temel özelliklerini bilir |
ÖÇ07 | Solunum zarından olan oksijen ve karbondioksit difüzyonunun nasıl geliştiğini açıklar |
ÖÇ08 | Solunumun düzenlenmesinin nasıl yapıldığını anlatır Explains how to regulate respiration |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili temel bilgileri kavrar | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi başına bilimsel bir çalışma gerçekleştirir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gerçekleştirdiği bilimsel çalışmanın sonuçlarını yorumlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel çalışma sonuçlarını bir rapor haline getirir | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Laboratuvar ortamında çalışır ve araştırma yapar | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili analitik düşünce mekanizmasına sahip olur | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güvenilir bilgiye ulaşır | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma projesi oluşturabilir ve yazar | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Etik değerlere bağlı olarak çalışır ve araştırma yapar | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırdığı teorik bilgileri sistematik bir şekilde dinleyici kitlesine aktarır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Edindiği bilgileri halka etkili şekilde aktarır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleği ile ilgili olarak bilimsel düşünce sistematiğine sahip olur | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kalp kası | Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bir Pompa Olarak Kalp ve Kalp Kapaklarının İşlevi | Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Kalbin Ritmik Eksitasyonu | Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Normal Elektrokardiyogram | Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kalp Kası ve Koroner Kan Akımı Anormalliklerinin Elektrokardiyografik Olarak Yorumlanması | Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Vektöryel Analiz | Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kardiyak Aritmiler ve Elektrokardiyografik Yorumları | Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sunu ve ödev hazırlar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
9 | Dolaşıma Genel Bakış | Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Basınç, Akış ve Direncin Tıbbi Fiziği | Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Vasküler Distansibilite; Arter ve Venöz Sistemlerin Fonksiyonları | Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Mikro Dolaşım ve Lenfatik Sistem: Kapiler Sıvı Değişimi | Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Pulmoner Ventilasyon; Pulmoner Dolaşım, Pulmoner Ödem, Plevral Sıvı | Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Solunum Zarından Oksijen ve Karbon Dioksitin Difüzyonu | Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Solunumun Düzenlenmesi | Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunu ve ödev hazırlar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |