Genel Bilgi
Kod | FİZ508 |
Ad | Arteryal Basıncın Renal-Vücut Sıvı Sistemi ile Dengelenmesi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BESİM ÖZAYKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Arteryel basıncın renal-vücut sıvı sistemi ile düzenlenme mekanizmalarının öğrenilmesinin sağlanması
Dersin İçeriği
Basınç diürezi; renal işlev intakt olduğunda, direnç artışının kan basıncı üzerine olan etkileri; ekstrasellüler sıvı artışının arteryel basıncını artırmasının mekanizması; tuz alımının arteryel basıncın düzenlenmesi üzerine olan etkileri; hipertansiyonun gelişme mekanizmaları; renin-anjiyotensin sisteminin basınç denetimi ve hipertansiyondaki rolü; hacim artışı ve vazokonstriksiyonun birlikte etkili oldukları hipertansiyon tipleri; kan basıncını düzenleyici mekanizmaların entegrasyonu
Dersin Ön Koşulu
Lisans programında insan anatomisi dersini almış olmak
Kaynaklar
Guyton Tıbbi Fizyoloji 14. Baskı
Notlar
Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi, 26. Baskı
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Renal işlev intakt olduğunda, direnç artışının kan basıncı üzerine olan etkilerini bilir |
ÖÇ02 | Kan basıncını belirleyen temel etkenleri açıklar |
ÖÇ03 | Ekstrasellüler sıvı artışının arteryel basıncı artırmasının mekanizmasını kavrar |
ÖÇ04 | Tuz alımının arteryel basıncın düzenlenmesi üzerine olan etkilerini sıralar |
ÖÇ05 | Hipertansiyonun gelişme mekanizmalarını açıklar |
ÖÇ06 | Sempatik etkinliğin böbrek işlevi üzerindeki etkilerini açıklar |
ÖÇ07 | Renin-anjiyotensin sisteminin basınç denetimi ve hipertansiyondaki rolünü açıklar |
ÖÇ08 | Düşük ve yüksek reninli hipertansiyonların gelişme mekanizmalarını açıklar |
ÖÇ09 | Kan basıncını düzenleyici mekanizmaların entegrasyonunu yapar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili temel bilgileri kavrar | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi başına bilimsel bir çalışma gerçekleştirir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gerçekleştirdiği bilimsel çalışmanın sonuçlarını yorumlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel çalışma sonuçlarını bir rapor haline getirir | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Laboratuvar ortamında çalışır ve araştırma yapar | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili analitik düşünce mekanizmasına sahip olur | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güvenilir bilgiye ulaşır | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma projesi oluşturabilir ve yazar | 2 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Etik değerlere bağlı olarak çalışır ve araştırma yapar | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırdığı teorik bilgileri sistematik bir şekilde dinleyici kitlesine aktarır | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Edindiği bilgileri halka etkili şekilde aktarır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleği ile ilgili olarak bilimsel düşünce sistematiğine sahip olur | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Basınç diürezi | İlgili referansların ve kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Renal işlev intakt olduğunda, direnç artışının kan basıncı üzerine olan etkileri | İlgili referansların ve kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Kan basıncını belirleyen temel etkenler | İlgili referansların ve kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Ekstrasellüler sıvı artışının arteryel basıncı artırmasının mekanizması | İlgili referansların ve kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Tuz alımının arteryel basıncın düzenlenmesi üzerine olan etkileri | İlgili referansların ve kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Hipertansiyonun gelişme mekanizmaları | İlgili referansların ve kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sempatik etkinliğin böbrek işlevi üzerindeki etkileri | İlgili referansların ve kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
|
9 | Tübülo-glomerüler geribildirim mekanizmasının temel özellikleri | İlgili referansların ve kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Renin-anjiyotensin sisteminin basınç denetimi ve hipertansiyondaki rolü | İlgili referansların ve kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Düşük ve yüksek reninli hipertansiyonların gelişme mekanizmaları | İlgili referansların ve kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Böbrek atılım işlevindeki azalmanın ekstrasellüler sıvı hacmi ve kan basıncı üzerindeki etkileri | İlgili referansların ve kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Hacim artışı ve vazokonstriksiyonun birlikte etkili oldukları hipertansiyon tipleri | İlgili referansların ve kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Barorefleksin kan basıncının uzun süreli düzenlenmesindeki rolü | İlgili referansların ve kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Kan basıncını düzenleyici mekanizmaların entegrasyonu | İlgili referansların ve kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 16 | 16 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |