Genel Bilgi
Kod | FİZ503 |
Ad | Dolaşımın Sinirsel Düzenlenmesi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BESİM ÖZAYKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Dolaşımın sinirsel düzenlenme mekanizmalarının kuramsal ve uygulamalı olarak öğrenilmesinin sağlanması
Dersin İçeriği
Otonom sinir sistemi ve merkezi denetimi; arteryel basıncın hızlı denetiminde sinir sisteminin rolü; baroreseptör refleks; kemoreseptör refleks; atriyal pulmoner arter refleksleri; santral sinir sistemi iskemik yanıtı; Cushing reaksiyonu; arteryel basıncın sinirsel denetiminin özel yönleri.
Dersin Ön Koşulu
Lisans programında insan anatomisi dersini almış olmak
Kaynaklar
Guyton Tıbbi Fizyoloji 14. Baskı
Notlar
Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi, 26. Baskı
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Otonom sinir sistemi ve merkezi denetiminin nasıl işlediğini bilir |
ÖÇ02 | Baroreseptör refleksin nasıl işlediğini bilir |
ÖÇ03 | Barorefleksi anestezi altındaki sıçan üzerinde test eder |
ÖÇ04 | Kemoreseptör refleksin nasıl işlediğini bilir |
ÖÇ05 | Atriyal pulmoner arter reflekslerinin nasıl çalıştığını bilir |
ÖÇ06 | Atriyal pulmoner arter refleksi anestezi altındaki sıçan üzerinde test eder |
ÖÇ07 | Santral sinir sistemi iskemik yanıtı nasıl geliştiğini bilir |
ÖÇ08 | Santral sinir sistemi iskemik yanıtını anestezi altındaki sıçan üzerinde test eder |
ÖÇ09 | Cushing reaksiyonunun mekanizmasını açıklar |
ÖÇ10 | Arteryel basıncın sinirsel denetiminin özel yönleri açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili temel bilgileri kavrar | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi başına bilimsel bir çalışma gerçekleştirir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gerçekleştirdiği bilimsel çalışmanın sonuçlarını yorumlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel çalışma sonuçlarını bir rapor haline getirir | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Laboratuvar ortamında çalışır ve araştırma yapar | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili analitik düşünce mekanizmasına sahip olur | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güvenilir bilgiye ulaşır | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma projesi oluşturabilir ve yazar | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Etik değerlere bağlı olarak çalışır ve araştırma yapar | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırdığı teorik bilgileri sistematik bir şekilde dinleyici kitlesine aktarır | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Edindiği bilgileri halka etkili şekilde aktarır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleği ile ilgili olarak bilimsel düşünce sistematiğine sahip olur | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Otonom sinir sistemi ve merkezi denetiminin işleyişi | Fizyoloji kitaplarından okuma; referans kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Baroreseptör refleksin işleyişi | Fizyoloji kitaplarından okuma; referans kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Barorefleksin sempatik ve parasempatik bileşenlerin temel özellikleri | Fizyoloji kitaplarından okuma; referans kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Barorefleksi aktive eden farmakolojik ajanlar | Fizyoloji kitaplarından okuma; referans kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Barorefleksin anestezi altındaki sıçan üzerinde test edilmesi | Fizyoloji kitaplarından okuma; referans kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
6 | Kemoreseptör refleksin işleyişi | Fizyoloji kitaplarından okuma; referans kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Atriyal pulmoner arter reflekslerin işleyişi | Fizyoloji kitaplarından okuma; referans kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
|
9 | Vazopresin ve atriyal natriüretik peptidin kan hacminin düzenlenmesindeki rolleri | Fizyoloji kitaplarından okuma; referans kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Atriyal pulmoner arter refleksin anestezi altındaki sıçanda test edilmesi | Fizyoloji kitaplarından okuma; referans kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
11 | Santral sinir sistemi iskemik yanıtının işleyişi | Fizyoloji kitaplarından okuma; referans kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Santral sinir sistemi iskemik yanıtının anestezi altındaki sıçan üzerinde test edilmesi | Fizyoloji kitaplarından okuma; referans kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Cushing reaksiyonunun mekanizması | Fizyoloji kitaplarından okuma; referans kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Arteryel basıncın sinirsel denetiminin özel yönleri | Fizyoloji kitaplarından okuma; referans kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Dolaşımın sinirsel düzenleme mekanizmalarının entegre edilmesi | Fizyoloji kitaplarından okuma; referans kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 14 | 14 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |