Genel Bilgi
Kod | CENG0052 |
Ad | Advanced Topics in Database Management Systems |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SELMA AYŞE ÖZEL |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı veritabanı yönetim sistemleri konusunda ileri düzey konuları incelemektir.
Dersin İçeriği
Veritabanı yönetim sistemleri konusunda ileri yöntemler: ilişkisel model, sorgu eniyileme, işlem yönetimi, eşzamanlılık kontrolü, veri kurtarma, parallel ve dağıtık veritabanları, nesne veritabanı sistemleri, çıkarımsal veritabanları, veri ambarları ve no-sql sistemleri.
Dersin Ön Koşulu
Temel veritabanı yönetim sistemi kavramlarını bilmesi gerekmektedir.
Kaynaklar
Silberschatz, A., Korth, H.F., and Sudarshan, S., Database System Concepts, Mcgraw-Hill, 2010.
Notlar
İlgili güncel makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sorgu eniyileme, eşzamanlılık kontrolü, veri kurtarma gibi veritabanı yönetim sistemleri ile ilgili ileri düzey konuları inceler. |
ÖÇ02 | Paralel, nesne ilişkisel, çıkarımsal veritabanı yönetim sistemlerini inceler. |
ÖÇ03 | NoSQL sistemlerini tanımlar. |
ÖÇ04 | Veritabanı yönetim sistemleri ile ilgili yeni teknolojileri inceler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde Bilgisayar Mühendisliği temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 5 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir, sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme becerilerine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını Bilgisayar Mühendisliği alanındaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır. | 1 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur. | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İlişkisel modelin gözden geçirilmesi | Makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Sorgu eniyileme | Makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Transaction yönetimi | Makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Eşzamanlılık kontrolü | Makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Veri kurtarma | Makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Paralel ve dağıtık veritabanları | Makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Nesne veritabanı sistemleri | Makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Makalelerin okunması | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
9 | Nesne ilişkisel veritabanları | Makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Çıkarımsal veritabanları | Makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Veri ambarı | Makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | No-sql sistemleri | Makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Büyük veri | Makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
14 | Veri analitiği | Makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
15 | Blokzincir veritabanları | Makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Tartışma |
16 | Güncel makalelerin sunumları | Makalelerin okunması, sunum hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Tartışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Makalelerin okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |