Genel Bilgi
Kod | CENG0040 |
Ad | Network Management and Administration |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATİH ABUT |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, yerel alan ağlarının yönetimi ile ilgili ağ oluşturma kavramlarını tanıtmaktır. Kurs, yerel alan ağlarının onarımı, kurulumu, yönetimi ve bakımı ile ilgili konuları içermektedir.
Dersin İçeriği
Hizmet düzeyi sözleşmeleri (SLA'lar), BT altyapı kütüphanesi (ITIL) ve konfigürasyon yönetimi veritabanları, Yönetim araçları ve mimarileri, Simple Management Protocol (SNMP), Yönetim Bilgi Tabanı (MIB), Hafif Dizin Erişim Protokolü (LDAP) ve Uzaktan Yordam Çağrısı (RPC), Web hizmetleri tabanlı ağ yönetimi: SOAP / REST, XML ve Yapı Tanımları, Kullanılabilir bant genişliği tahmini: Probe Rate Model ve Probe Gap Model, Kapasite Tahmini: Packet Pair/Trains ve Pathchar, Throughput ve goodput ölçüm teknikleri, RTT/OWD ve Jitter ölçüm teknikleri
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
1. Network Management: Principles and Practice; by Mani Subramanian; Addison Wesley; 2000; ISBN 0-201-35742-9
Notlar
2. Russell Bradford, “The Art of Computer Networking”, Pearson Prentice Hall, 2007 3. Andrew S. Tanenbaum. Computer Networks, 5th edition, Pearson, ISBN: 978-0132126953
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | ITIL ve hizmet yönetimi çerçevesini anlama becerisi |
ÖÇ02 | Çeşitli ağ yönetim araçlarını ve mimarilerini ve ayrıca izleme sistemlerini kullanma becerisi |
ÖÇ03 | Ağ yönetimi kavramlarının ve protokollerinin temellerini anlama becerisi |
ÖÇ04 | Web hizmetleri tabanlı ağ yönetimi kavramını anlama becerisi |
ÖÇ05 | Çeşitli bant genişliği ve gecikmeyle ilgili QoS ölçümlerini ölçmek için teknikleri anlama becerisi |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde Bilgisayar Mühendisliği temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | 5 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir, sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme becerilerine sahip olur. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 2 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını Bilgisayar Mühendisliği alanındaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur. | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hizmet düzeyi sözleşmeleri (SLA'lar) | Ders notunun ilgili bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | BT altyapı kütüphanesi (ITIL) ve konfigürasyon yönetimi veritabanları | Ders notunun ilgili bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Yönetim araçları ve mimarileri | Ders notunun ilgili bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Simple Management Protocol (SNMP) | Ders notunun ilgili bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Yönetim Bilgi Tabanı (MIB) | Ders notunun ilgili bölümünü okumak | Yöntem Seçilmemiş |
6 | Hafif Dizin Erişim Protokolü (LDAP) ve Uzaktan Yordam Çağrısı (RPC) | Ders notunun ilgili bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Web hizmetleri tabanlı ağ yönetimi: SOAP / REST, XML ve Yapı Tanımları | Ders notunun ilgili bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Kullanılabilir bant genişliği tahmini: Probe Rate Model | Ders notunun ilgili bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Kullanılabilir bant genişliği tahmini: Probe Gap Model | Ders notunun ilgili bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Kapasite Tahmini: Packet Pair/Trains | Ders notunun ilgili bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Kapasite Tahmini: Pathchar | Ders notunun ilgili bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Throughput ölçüm teknikleri | Ders notunun ilgili bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Goodput measurements: benchmarking techniques | Ders notunun ilgili bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | RTT/OWD ve Jitter ölçüm teknikleri | Ders notunun ilgili bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |