Genel Bilgi
Kod | CENG0033 |
Ad | Internet Measurement and Traffic Engineering |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATİH ABUT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. FATİH ABUT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, gecikme ve bant genişliği ile ilgili çeşitli QoS ölçümlerini tahmin etmeye yönelik teknikler ve araçlardan darboğaz yerelleştirme tekniklerine kadar ağ ölçümündeki konuları kapsar. Ağ ölçümü alanında mevcut olan temel sorunlar ve zorluklar da ele alınmaktadır.
Dersin İçeriği
Doğrudan, yinelemeli ve karışık problama mevcut bant genişliği tahmin teknikleri. Makine öğrenimi tabanlı kullanılabilir bant genişliği tahmin teknikleri. Tek ve çoklu darboğaz bağlantı kapasitesi tahmin teknikleri. Throughput ve Goodput ölçüm teknikleri. Darboğaz yerelleştirme teknikleri. Paket kaybı/gecikme karakterizasyonu: istatistiksel modeller. Tahmin araçlarının özellikleri ve sınıflandırılması. Ağ ölçümündeki sorunlar ve zorluklar. Mobil/kablosuz ve yüksek hızlı ağlarda ölçümler. Test yatağı tasarımı, çapraz trafik senaryoları ve deneysel değerlendirme. Ağ ölçümünde güncel araştırma konuları.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
1. M. Crovella, Balachander Krishnamurthy, “Internet Measurement: Infrastructure, Traffic and Applications”, John Willy & Sons Ltd., 2006, ISBN: 978-0470014615
Notlar
2. Network Management: Principles and Practice; by Mani Subramanian; Addison Wesley; 2000; ISBN 0-201-35742-9
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kapasite ve mevcut bant genişliği tahmin tekniklerini anlama becerisi |
ÖÇ02 | Throughput ve Goodput ölçüm tekniklerini anlama becerisi |
ÖÇ03 | Gecikme ile ilgili metrik ölçüm tekniklerini anlama becerisi |
ÖÇ04 | Darboğaz lokalizasyon tekniklerini anlama becerisi |
ÖÇ05 | Çeşitli QoS tahmin/ölçüm araçlarını karakterize etme ve sınıflandırma yeteneği |
ÖÇ06 | Internet ölçümlerindeki temel zorlukları ve zorlukları anlama becerisi |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde Bilgisayar Mühendisliği temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | 4 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir, sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme becerilerine sahip olur. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını Bilgisayar Mühendisliği alanındaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur. | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İnternet Ölçümüne ve Trafik Mühendisliğine Giriş | Ders notunun ilgili bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Doğrudan ve Yinelemeli Problama Mevcut Bant Genişliği Tahmini | Ders notunun ilgili bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Karışık/Hibrit Problama Mevcut Bant Genişliği Tahmini | Ders notunun ilgili bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Makine Öğrenimi Tabanlı Kullanılabilir Bant Genişliği Tahmini | Ders notunun ilgili bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Tekli ve Çoklu Darboğaz Kapasite Tahmini | Ders notunun ilgili bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Ulaşılabilir Throughput ve Goodput Ölçümleri | Ders notunun ilgili bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Darboğaz Lokalizasyonu | Ders notunun ilgili bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Paket Kaybı/Gecikme Karakterizasyonu: İstatistiksel modeller | Ders notunun ilgili bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Araçların Taksonomisi: Özellikleri ve Sınıflandırması | Ders notunun ilgili bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | İnternet Ölçümlerinde Karşılaşılan Sorunlar ve Zorluklar | Ders notunun ilgili bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Mobil/Kablosuz ve Yüksek Hızlı Ağlarda Ölçümler | Ders notunun ilgili bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Test Yatağı Tasarımı, Çapraz Trafik Senaryoları ve Deneysel Değerlendirme Unsurları | Ders notunun ilgili bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Network Traffic Distributions | Ders notunun ilgili bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | İnternet Ölçümlerinde Güncel Araştırma Trendi | Ders notunun ilgili bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |