Genel Bilgi
Kod | DM0016 |
Ad | Kök Hücrenin Epigenetik Dinamiği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HASAN BASRİ İLA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Kök hücrelerin epigenetik mekanizmalarla düzenlenmesi, Yeniden programlama ve kromatin düzeyinde değişimler, Kendini yenileme, Farklılaşma mekanizmaları hakkında bilgi sahibi olmak
Dersin İçeriği
Kök hücre potansiyeli ve epigenetik düzenlemeler
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Kök Hücre (Biyolojisi, Türleri ve Tedavide Kullanımları) Alp CAN
Notlar
Rejeneratif Tıp ve Kök Hücre Uygulamaları Can Özlü, Nilüfer Köylüoğlu, Aysun Özlü Yayıncı : Akademisyen Kitabevi (1 Haziran 2021) Dil : Türkçe Kağıt Kapak : 208 sayfa ISBN-10 : 625740150X ISBN-13 : 978-6257401500
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Embriyo fibroblastları ve sitokinler arasındaki ilişkiyi açıklar. |
ÖÇ02 | Kök hücrenin yaşam döngüsü, stres ve yaşlanma konularını ilişkilendirir. |
ÖÇ03 | Embriyonik kök hücreler ile diğer kök hücreleri ilişkilendirir. |
ÖÇ04 | Embriyo ve fetüs kaynaklı multipotent kök hücreleri tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Doku mühendisliğinin temel kavram, kuram ve prensiplerine hâkim olma | 5 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fen, mühendislik ve sağlık temel bilgisi ile donanımlı olma | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Doku mühendisliği temel alanlarında deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Teknik, ekonomik, çevresel, üretilebilirlik, sürdürülebilirlik sınırlamaları dâhilinde çeşitli mühendislik ihtiyaçlarını karşılamak üzere bir sistem, bileşen veya süreç tasarlayabilme | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çok etkin bir biçimde bilgisayar kullanabilme; bilgisayar destekli çizim, tasarım, çözümleme ve sunum yapabilme | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Takım çalışmasına yatkın olma, çevresiyle iyi iletişim kurabilme; çok yönlü ve disiplinler arası çalışan bir takımın üyesi olarak verimli çalışabilme | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknik ve etik sorumluluklarının farkında, meraklı ve yenilikçi olma | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bir ürünün veya üretim yönteminin tanımlanması, tasarlanması, geliştirilmesi ve kullanıma alınmasına öncülük edebilme |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Embriyo fibroblastları ve sitokinler | İmmun sistem ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Kök hücrede bazı sinyal yolları: Wnt, Oct4, Sox2, Nanog | Düzenleyici moleküller | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Kendini yenileme ve farklılaşmanın epigenetik kontrolü | Epigenetik temel konuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Kök hücrenin yaşam döngüsü, stres ve yaşlanma | Hücre döngüsü dinamikleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Kök hücrenin genom bütünlüğünün korunması ve stres | Düzenleyici mekanizmalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Reaktif oksijen türleri, telomer korunması | Oksidatif stres | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | DNA hasar yanıtları ve kök hücrenin yaşlanması | Epigenetik modifikasyonlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Embriyonik kök hücreler | Prenatal evreler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | İlkel cinsiyet hücresi türevleri | Embriyonik farklılaşmalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Uyarılmış pluripotent kök hücreler | Pluripotenlik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Programlama faktörleri | İnformatif moleküller | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
13 | Kök hücrenin mutasyon yükü ve tümör oluşturma özelliği | Hücre döngüsü kontrolü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Embriyo ve fetüs kaynaklı multipotent kök hücreler | Kök hücre kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Yetişkin kök hücreler | Tümör baskılama ve onkogenez | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Son hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 7 | 98 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 155 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,20 | ||
AKTS | 6 AKTS |