Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ |
HEMŞİRELİK PR. | |
Kod | HML236 |
Ad | Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 5-10 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 10 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EVŞEN NAZİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. EVŞEN NAZİK
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi Seda KARAÇAY YIKAR (Bahar) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Kadın sağlığı ve üreme sağlığı kavramlarını inceleyerek, tüm yaşam dönemlerinde kadın ve ailesinin üreme sağlığını koruyup geliştirmek, bozulduğu durumlarda bütünsel yaklaşımla bakım gereksinimlerini karşılama ve bunun için gerekli bilgi /beceri kazandırmak.
Dersin İçeriği
Bu derste sağlıklı/hasta kadın ve ailenin hemşirelik bakımı ve üreme sağlığı ile ilgili konular yer alır
Dersin Ön Koşulu
Hemşirelik Esasları II dersini almış ve başarmış olmak
Kaynaklar
Taşkın L. (2021).Doğum ve kadın hastalıkları Hemşireliği. Nobel tıp Kitabevleri. NAZİK E. (2022). Doğum, Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği. Akademisyen Kitabevi. Gilbert, E. S., & Harmon, J. S. (2003). Manual of High Risk Pregnancy & Delivery: Mosby. Murray, S. S., & McKinney, E. S. (2014). Foundations of maternal-newborn and women's health nursing-e- book: Elsevier Health Sciences. Ricci, S. (2016). Study Guide for Essentials of Maternity, Newborn and Women' s Health Nursing: Lippincott Williams & Wilkins. Schuiling, K. D., & Likis, F. E. (2016). Women’s gynecologic health: Jones & Bartlett Learning. Johnson, K. A . (2017). The Fourth Trimester: A Postpartum Guide to Healing Your Body, Balancing Your Emotions, and Restoring Your Vitality: Shambhala. Huggins, K . (2017). The Nursing Mother's Companion, 7th Edition, with New Illustrations: The Breastfeeding Book Mothers Trust, from Pregnancy Through Weaning: Harvard Common Press.
Notlar
Google scholar, Pubmed, Cochrane library, Çukurova Üniversitesi kütüphanesi veri tabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dünyada ve Türkiye’de kadının konumunu açıklar. |
ÖÇ02 | Kadının, fetüsün ve yenidoğanın sağlığını koruma ve geliştirmede hemşirenin rolünü açıklar. |
ÖÇ03 | Kadın yaşamının tüm dönemlerinde birey, aile ve topluma eğitim ve danışmanlık yapar. |
ÖÇ04 | Birey, aile ve ekip üyeleriyle etkili iletişim kurar. |
ÖÇ05 | Kadın sağlığı ile ilgili yasal ve etik konuları açıklar. |
ÖÇ06 | Kadının, fetüsün ve yenidoğanın sağlığına yönelik kanıta dayalı hemşirelik girişimlerini uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Açılış ve tanışma, dersten beklentiler, dersin amaç ve hedefleri, ders kaynaklarının tanıtımı Kadın sağlığına giriş Cinsel sağlık/üreme sağlığı tanımlar Üreme sisteminin anatomisi ve fizyolojisi Gebeliğin fizyolojisi | Konu ile ilgili rehberlerin, istatistiklerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Gebelikte annede görülen fizyolojik değişikler Prenatal Tanı testleri ve Fetal iyilik halini değerlendirme | Konu ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Doğum öncesi bakım | Konu ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Perinatal dönemde psikolojik değişimler ve hemşirelik yaklaşımlar Prekonsepsiyonel /prenatal ve postnatal dönemlerde beslenme | Konu ile ilgili rehberlerin okunması, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Riskli gebelikler ve hemşirelik yaklaşımı | Konu ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Gebeliği etkileyen sağlık durumları | Konu ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Doğum Eylemi Riskli doğum eylemi | Konu ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara sınav | Ara sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Doğum sonu bakım Doğum sonrası dönemde riskli durumlar | Konu ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
10 | Doğurganlığının düzenlenmesi | Konu ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
11 | Yenidoğan fizyolojisi ve hemşirelik yaklaşımı Anne sütü ve emzirme | Konu ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
12 | Jinekolojik değerlendirme, tanı ve tedavi Üreme sistemi enfeksiyonları ve cinsel yolla bulaşan enfeksiyonlar Üreme siklus anomalileri | Konu ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
13 | Üreme organlarının yapısal bozuklukları Bening jinekolojik tümörler Jinekolojik kanserler | Konu ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
14 | İnfertilite Klimakteryum ve menopoz | Konu ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
15 | Final | sınav hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 50 | 20 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 50 | 20 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 10 | 140 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 204 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,16 | ||
AKTS | 8 AKTS |