Genel Bilgi
Kod | HML448 |
Ad | Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Uygulaması |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-10 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 6 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEVBAN ARSLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Cerrahi Hastalıkları Hemşireliğinin temel kavramları ve uygulamaları hakkında bilgi vermek, cerrahi hastasının temel gereksinimleri, sistemlerin cerrahi girişim gerektiren hastalıkları , cerrahi tedavinin başarısını etkileyen etmenler, cerrahi hemşiresinin nitelikleri, cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında edinilen bilgilerin hemşirelik sürecinde kullanılabilmesi, fiziksel, psikolojik ve sosyal olarak bireye bütüncül yaklaşımı kullanma becerisini kazandırmak ,yapılan uygulamaları kaydetme ve rapor etmenin önemini kazandırmaktır. Öğrenciye; öğrendiği teorik bilgiyi uygulamaya aktarabilme yeteneği kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste cerrahi öncesi,sırası,sonrası uygulanacak genel hasta bakımı ve sistemlerle ilgili ameliyatlarda uygulanacak hemşirelik bakımı yer alır.
Dersin Ön Koşulu
Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği dersini almış ve başarmış olmak
Kaynaklar
- Akyolcu N, Kanan N, Güler A. (Ed.) (2021, 3. baskı). Cerrahi Hemşireliği I. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri. - Akyolcu N, Kanan N, Güler A. (Ed.) (2021, 4. baskı). Cerrahi Hemşireliği II. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri.
Notlar
Arslan S. (Ed.) (2021). Cerrahi Hemşireliğinde Temel Kavramlar ve Bakım. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Cerrahi tedavi sürecindeki hastanın bakım gereksinimlerini açıklar. |
ÖÇ02 | Cerrahi hastasının evde bakım gereksinimlerine uygun hasta eğitimini planlar. |
ÖÇ03 | Cerrahi girişim geçirecek hastanın ameliyathaneye transfer sürecinde işlem basamaklarını sıralar. |
ÖÇ04 | Postoperatif dönemdeki hastayı klinikte hemşirelik bakımına uygun karşılar. |
ÖÇ05 | İntraoperatif dönemdeki hastanın ameliyathanedeki güvenliğini sağlama yöntemlerini öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 5 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | 1 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ürolojik vakalarda hasta bakımının tartışılması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Kulak Burun Boğaz vakalarında komplikasyon yönetimi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
3 | Göz cerrahisi klinik uygulaması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
4 | Göğüs cerrahisinde vaka örnekleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Örnek Olay |
5 | Yanık hasta bakımında hemşirelik uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
6 | Beyin ve sinir cerrahisinde hemşirelik bakımı | Vaka analizi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay |
7 | Kalp-damar cerrahisinde komplikasyon yönetimi | Vaka analizi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
8 | Ara Sınavlar | Vaka analizi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Acil serviste kriz yönetimi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Problem Çözme, Grup Çalışması |
10 | Ameliyathane uygulaması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Preoperatif alan uygulaması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
12 | İntraoperatif alan uygulaması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
13 | Postoperatif alan uygulaması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
14 | Ortopedik cerrahi klinik uygulam vakalarında hemşireik bakımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
15 | Plastik ve rekonstrüktif cerrahi klinik uygulaması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Vaka analizi | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Vaka analizi | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 6 | 84 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 4 | 7 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 16 | 32 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 2 | 8 | 16 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 162 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,48 | ||
AKTS | 6 AKTS |