Genel Bilgi
Kod | FYT223 |
Ad | Nörolojik Fizyoterapi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-4 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi EMİR İBRAHİM IŞIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi EMİR İBRAHİM IŞIK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sinir sistemini etkileyen hastalıklar ve bu hastalıklara bağlı olarak gelişen problemlerin tedavi sürecinde fizyoterapi teknikerlerinin görev alanında yer alan uygulamaların öğrenilmesidir
Dersin İçeriği
İnme, travmatik beyin yaralanması, omurilik yaralanması geçirmiş hastaların kliniği, oluşabilecek komplikasyonlar ve bu komplikasyonlara yaklaşımlar, Multipl skleroz, Parkinson hastalığı ve diğer bazı nörolojik hastalıkların kliniği, nörolojik hastalıklarda fizyoterapi teknikerliği uygulamaları
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur
Kaynaklar
Ders notları ve sunumlar
Notlar
Umphred, D., & Carlson, C. (Eds.). (2006). Fizyoterapi Teknikerleri için Nörorehabilitasyon. SLACK Incorporated.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sinir sistemi fonksiyonel anatomisi ve temel fonksiyonlarını bilir |
ÖÇ02 | Nörolojik rahatsızlığı olan hastalarda ortaya çıkabilecek temel semptomları sıralar |
ÖÇ03 | İşlevsellik ve yeti yitimi kavramlarını bilir |
ÖÇ04 | İnme ve travmatik beyin yaralanması geçirmiş hastalarda oluşabilecek komplikasyonları bilir |
ÖÇ05 | İnme ve travmatik beyin yaralanmasında kullanılan fizyoterapi teknikeri görev alanındaki uygulamaları açıklar |
ÖÇ06 | Omurilik yaralanmasında kullanılan fizyoterapi teknikeri görev alanındaki uygulamaları açıklar |
ÖÇ07 | Multipl skleroz, parkinson hastalığı ve diğer bazı nörolojik hastalıklarda kullanılan fizyoterapi teknikeri görev alanındaki uygulamaları açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan normal yapı ve fonksiyonunun temeli ile kinezyoloji hakkında bilgi sahibi olma | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi terminoloji ile fizyoterapi alanında kullanılan temel kavram ve ilkeleri açıklama | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoterapi uygulamaları için gerekli temel fizik ve biyofizik kavramları hakkında bilgi sahibi olma | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoterapi alanında kullanılan cihaz, araç ve gereçleri tanır, bunların temel çalışma prensiplerini açıklama | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili hasta koruma yöntemleri ve tedavi yöntemlerini sıralama | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyotarapi uygulaması öncesi hasta hazırlığı ile ortezler ve yardımcı cihazları uygulama | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoterapi teknikerliğinde kullanılan temel ölçme değerlendirme yöntemlerini kullanma | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hasta fizyoterapiye alınmadan önce fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzmanı tarafından verilen tedavi planını okumayı ve değerlendirmeyi öğrenme | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastalara fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimi tarafından önerilen tedavi programını fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimi veya fizyotarpist gözetiminde uygulama | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoterapide kullanılan temel egzersizleri hastalara fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimi veya fizyoterapist gözetiminde yardım eder ve hasta transfer aktivitelerine yardım eder | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoterapide kullanılan sıcak-soğuk uygulamalar ile elektroterapi modalitelerini fiziksel tıp ve rehabilitasyon hekimi veya fizyoterapist gözetiminde uygulama | 1 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoterapi programı öncesi tedavi cihazlarını hazırlamayı öğrenme | 4 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kullanılan cihazların kalibrasyon ve bakımlarını düzenli yaptırır ve en verimli şekilde çalışmalarını sağlama | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kritik durumlar ile ilgili bilgi sahibi olur ve gerektiğinde sonuçları en kısa zamanda ilgili fiziksel tıp ve rehabilitasyon hekimine bildirme | 2 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirme becerisine sahip olma | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki etik sorumluluk bilincine sahip olarak hastalar ve sağlık çalışanları ile etkin iletişim kurma | |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilgisayar programı ve bilgi teknolojileri ile en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlilikte kullanma | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alma, yaralanmalarda ilk müdaheleyi bilme | |
PÖÇ20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki teknolojik gelişmeleri izleme |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Nörolojik fizyoterapiye giriş | Ders notları ve sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | SVO ve Hemipleji | Ders notları ve sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Hemipleji uygulamaları ve pozisyonlama | Ders notları ve sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
4 | Serebral palsi | Ders notları ve sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Farklı serebral palsi tiplerinde uygulamalar | Ders notları ve sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
6 | Tonus bozuklukları; spastisite ve flasidite | Ders notları ve sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Travmatik beyin yaralanmaları | Ders notları ve sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ders notları ve sunumlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Nöromuskuler hastalıklar - DMD | Ders notları ve sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Nöromuskuler hastalıklar - BMD | Ders notları ve sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Multipl skleroz | Ders notları ve sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Parkinson hastalığı | Ders notları ve sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Bilişsel bozukluklar | Ders notları ve sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Diğer nörolojik hastalıklar | Ders notları ve sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Vaka örnekleri | Ders notları ve sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve sunumlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve sunumlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 6 | 84 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,52 | ||
AKTS | 6 AKTS |