Genel Bilgi
Kod | BTEZ209 |
Ad | Öğretim Tasarımı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi HABİBE ALDAĞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi HABİBE ALDAĞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğretim tasarımı temel bilgileri, süreçleri, kuramları, modelleri ve becerileri: ADDIE modeli, Bloom taksonomisi, Gagne Öğretim Durumları, Merill Öğeleri Belirleme, Reigeluth Öğeleri Ayrıntılama vd.
Dersin İçeriği
Bu dersin amacı öğretim tasarımı kuramları temelinde temel öğretim tasarımı becerilerinin geliştirilmesidir
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Şimşek, Ali (2009). Öğretim Tasarımı. Nobel Yayın Dağıtım. Seval Fer. Öğretim Tasarımı. Akkoyunlu, Buket, Altun, Arif ve Soylu Yılmaz, Meryem (2008). Öğretim Tasarımı. Maya Akademi.
Notlar
Altun, Eralp ve Demirel, Özcan (2009). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. 4. Baskı. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Yanpar Şahin, Tuğba ve Soner Yıldırım. (1999). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık. Serkan Şendağ (2021) Öğretim Teknolojileri, Nobel yayıncılık 2. basım. Ö. Özgür Dursun. H. Ferhan Odabaşı (2011) Çoklu Ortam Tasarımı, Pegem Akademi. Nuray Senemoğlu Gelişim, Öğrenme ve Öğretim
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğretim tasarımı temel kavram, ilke, işlem ve süreçlerini açıklar |
ÖÇ02 | Öğretim tasarımı model ve sınıflamalarını özellikleri temelinde karşılaştırır |
ÖÇ03 | Farklı koşul ve bağlamlarda, uygun tasarım modelini seçer |
ÖÇ04 | İçerik birimleri temelinde öğretim içeriği düzenler |
ÖÇ05 | Farklı öğretim tasarımı modelleri ile öğretimi tasarlar |
ÖÇ06 | Öğretim tasarımı ürün ve süreçlerini ölçütler temelinde değerlendirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar ve Öğretim teknolojileri alanının gerektirdiği temel değerleri, ilkeleri, kanun, yönetmelik ve etik kuralları bilir ve bunlara uygun davranır. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme ve Öğretme, Öğretim teknolojileri, Bilişim teknolojileri ile ilgili ana akım kuramları, yöntem ve teknikleri, ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim öğretim sorun veya faaliyetlerinin gerektirdiği öğretim teknolojilerini seçer ve kullanır. | 2 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alan öğretimine yönelik etkinlikler düzenler ve uygun öğretim materyallerini geliştirir. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar ve eğitim bilimleri alanlarındaki kuramsal bilgileri öğrenme ortamlarında çözüm amaçlı kullanır . | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenme ve öğretme problemlerini belirler ve çözümleri tasarlar, bu tasarıma uygun yöntemleri seçer ve uygular. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bağımsız çalışma becerilerinin ve sorumluluk alabilme yetisinin göstergesi olarak alanla ilgili bir problemin çözümü için bireysel bir öneri, bir ürün veya işlemler takımı geliştirir. Bireysel veya ekip olarak yapılan projelerde sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ülkemizde ve dünyadaki güncel sorunları ve değişimleri takip edip, yakın gelecekteki toplumun gerektireceği bilgi ve becerileri edinme amacıyla öğrenme ve kendini geliştirme faaliyetlerine girişir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni durumlarda yeni öğrenme görevleri üstlenir ve bir öğrenme problemi ile karşılaştığında bilimsel ve etik değerler temelinde kendisini ve ekibini başarıya götürecek problem çözümünü uygular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Öğrencilerle, öğretmenlerle, okul yönetimi ile aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. Yerel veya ulusal düzeyde alandaki gelişmelerin yayılım ve dağıtımında sorumluluk alır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarında bilimsel ve etik değerler temelinde hareket ederek, bu değerlerin korunmasını ve öğrenilmesini destekler. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Diğer alanlardaki ilgili gelişmeleri öğretim teknolojileri alanına taşır. Paydaşlarla işbirliği içinde verimli bir ortak çalışma ortamı yaratır ve sürdürür. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilgi ve İletişim Teknolojileri derslerini okutabilecek ve diğer öğretmenlere destek olacak düzeyde yazılım ve donanım bilgisine sahiptir; bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır ve bu teknolojileri kullanarak iletişim kurar. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğretim teknolojileri alanı kapsamında, toplumun güncel sorunlarını çözmeye yönelik bireysel ve grup projeleri üretir . | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye erişmek amacıyla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır, farklı kaynaklardan edindiği bilgilerin doğruluğunu ve güncelliğini değerlendirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenmeyi öğrenme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerine sahiptir. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve disiplinler arası gruplarda etkin olarak çalışır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ortaya çıkan yeni teknolojileri öğrenir, kullanır; Öğretim teknolojileri temellerine uygun olarak bu yeni ortamlara uyumlu içerikler hazırlar ve öğrenmede etkili olacak şekilde sunar. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzaktan öğrenme kuramlarını bilir ve ana-akım uzaktan öğrenme uygulamalarını, ortam, araç, platform ve teknolojilerini öğrenme ve öğretme amaçlı olarak kullanır. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Öğretim sistemi tasarımında temel kavramlar ve tarihçe | İlgili, önceki ders içeriklerini gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Sistem yaklaşımında öğretim tasarımı temel süreçleri I | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Sistem yaklaşımında öğretim tasarımı temel süreçleri II | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Öğretim tasarımında temel ilkeler ve odaklar | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
5 | Öğretim tasarımında model ve sınıflamalar I | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Öğretim tasarımında model ve sınıflamalar II | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Problem çözümü olarak öğretim tasarımında analiz teknikleri | Örnek olaylar ile alıştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Sınava çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
9 | Eğitim hedefleri taksonomisi: Bloom-Krathwohl-Simpson | Verilen konuda tasarım çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
10 | Gagne-Dick ve Carry Modeli | Verilen konuda tasarım çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
11 | Öğeleri belirleme kuramı (Component display): Merrill | Verilen konuda tasarım çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
12 | Açımlama kuramı (Elaboration theory): Reigeluth | Verilen konuda tasarım çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
13 | Tasarım değerlendirmeleri | Tasarım ödevlerin değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
14 | Model Karşılaştırmaları | Tasarımların karşılaştırmalı incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
15 | Gözden geçirme | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |