Genel Bilgi
Kod | TYP422 |
Ad | Tarımsal Yapılarda İç Ortam Denetimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Eser ÇELİKTOPUZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, tarımsal yapılarda iç ortam koşullarının etkin bir şekilde yönetilmesi ve denetlenmesi için gerekli teorik bilgi ve uygulama becerilerini kazandırmaktır. Öğrenciler, psikrometrik analiz, nem kontrolü, ısı iletimi, havalandırma sistemleri ve ilgili diğer konularda derinlemesine bilgi sahibi olacaklardır.
Dersin İçeriği
Bu ders, tarımsal yapılarda iç ortam koşullarının denetimi ve yönetimi üzerine odaklanır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders için hazırlanan sunumlar (yayınlanmamış). İlgili makaleler
Notlar
Tarımsal Yapılarda iklimlendirme
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tarımsal yapılarda iç ortam koşullarının önemini ve yönetimini anlar. |
ÖÇ02 | Psikrometrik terimlerin ve diyagramların kullanımını öğrenir. |
ÖÇ03 | Nemli havanın ısıtılması ve soğutulması süreçlerini analiz eder. |
ÖÇ04 | Adyabatik karışım ve buharlaşma ile soğuma süreçlerini uygular. |
ÖÇ05 | Yapı elemanları üzerinden ısı ve su buharı iletimini hesaplar. |
ÖÇ06 | Isı kazançları ve kayıpları ile ilgili hesaplamalar yapar. |
ÖÇ07 | İç ortam havasının zararlı gaz, koku ve toz konsantrasyonlarını belirler. |
ÖÇ08 | Havalandırma sistemlerinin tasarımı ve kapasitesini hesaplar. |
ÖÇ09 | Aydınlatma ve yalıtım sistemlerinin tarımsal yapılarda kullanımını bilir. |
ÖÇ10 | Seralarda ısıtma ve sulama sistemlerini yönetir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır | 4 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tarımsal işletmelerde bulunan yapı ve tesisler, tarımsal yapılarda iklimsel çevre ve yönetimi, psikrometrik terimlerin tanımı, entalpi. | Temel psikrometri ve entalpi konularını inceleyin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Psikrometrik diyagram ve kullanılması, psikrometrik işlemler, nemli havanın ısıtılması. | Psikrometrik diyagramların kullanımı hakkında bilgi edinin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Psikrometrik diyagram ve kullanılmasına ilişkin örnekler. | Psikrometrik diyagramlarla ilgili örnek problemleri çözün. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme |
4 | Nemli havanın soğutulması, nemli havanın ısıtılması ve neminin azaltılması, buharlaşma ile soğuma. | Nemli havanın soğutulması ve ısıtılması süreçleri hakkında bilgi edinin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Nemli havanın adyabatik karışımı, yapı elemanlarından olan ısı iletimi. | Adyabatik karışım ve ısı iletimi konularını çalışın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Yapı elemanlarından olan ısı iletimi ile ilgili teknik hesaplamalar. | Isı iletimi ile ilgili temel hesaplamaları gözden geçirin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Yapı elemanlarından olan su buharı iletimi, iklimsel çevre denetimi, ısı kazançları. | Su buharı iletimi ve ısı kazançları konularını inceleyin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | İlk yedi haftanın tüm konularını tekrar edin ve örnek sorular çözün. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yapı elemanlarından olan ısı kayıpları, duyulur ısı dengesi, toplam ısı dengesi. | Isı kayıpları ve ısı dengesi hesaplamalarını öğrenin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Nem denge ve hesaplanması, iç ortam havasının sıcaklığı. | Nem denge hesaplamaları ve iç ortam sıcaklık kontrolü hakkında bilgi edinin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | İç ortam havasının zararlı gaz, koku ve toz konsantrasyonu, havalandırma kapasitesinin belirlenmesi, yalıtım. | Havalandırma ve yalıtım sistemlerinin temellerini inceleyin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Havalandırma sistemleri. | Farklı havalandırma sistemleri ve işleyişlerini çalışın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Havalandırma sistemleri (devamı), aydınlatma sistemleri. | Aydınlatma sistemlerinin tarımsal yapılarda kullanımı hakkında bilgi edinin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Isı tüketimi ve hesaplamaları, seralarda ısıtma sistemleri. | Seralarda ısı tüketimi ve ısıtma sistemleri hakkında bilgi edinin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
15 | Seralarda sulama yönetim şekilleri. | Seralarda sulama yöntemleri ve yönetim tekniklerini inceleyin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | 15 haftanın tüm konularını tekrar edin ve örnek sorular çözün. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | 15 haftanın tüm konularını tekrar edin ve örnek sorular çözün. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 3 | 45 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,04 | ||
AKTS | 4 AKTS |