Genel Bilgi
Kod | BİO644 |
Ad | Hücre Kültürü |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYFER PAZARBAŞI |
Dersin Amacı / Hedefi
Hücre ve doku kültürünü, laboratuvarının gereksinimlerini, ilgili tüm teknikleri, koşulları, üretimini ve saklanmasını tanıtmak.
Dersin İçeriği
Primer Hücre ve doku kültürünü her yönü ile bilmek ve açıklayabilmek. Hücre kültürü laboratuvarının gereksinimlerini belirleyip dizayn etmek, ilgili tüm teknikleri ve koşulları listelemek ve uygulayabilmek, hücreleri kültürde üretmek ve saklayabilmek.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Culture of animal cells: A Manual of Basic Technique, Fifth Edition, by R. Ian Freshney. Copyright 2005, John Wiley&Sons, Inc.
Notlar
Methods in Molecular Biology, vol.290: Basic Cell Culture Protocols, Third Edition, Edited by CD Helgason and CL Miller. Humana Press, Inc., Totowa, NJ.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hücre kültürü terminolojisini tanımlar. |
ÖÇ02 | Hücre kültürü yaparken hangi kriterleri dikkate alacağını sıralar. |
ÖÇ03 | Aseptik şartların ve sterilizasyonun hücre kültürü üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını kavrar. |
ÖÇ04 | Kültür laboratuvarında gerekli ekipmanları listeler. |
ÖÇ05 | Bir kültür Laboratuvarı dizayn eder ve tarif eder. |
ÖÇ06 | Kültür yapabilmek için gerekli malzemeleri ana hatlarıyla belirtir. |
ÖÇ07 | Hücre kültürü ile ilgili teknikleri ve koşulları bilir ve uygular. |
ÖÇ08 | Kültürü sağlıklı bir şekilde devam ettirir ve uygun koşullarda saklamayı bilir. |
ÖÇ09 | Hücre kültüründe mitotik hücreleri ayırt eder. |
ÖÇ10 | Kültür esnasındaki sorunların kaynağını bulabilir ve baş edebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Klinik Bilimler tarafından istenen Tıbbi Genetik, Moleküler Genetik ve Sitogenetik analizleri yapabilmek ve yorumlayabilmek | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genetik hastalıklar konusunda bilgi sahibi olmak | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moleküler Hücre Biyolojisi bilgisine sahip olmak | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Floresan in-situ hibridizasyon (FISH) tekniğini uygulayabilmek | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Her türlü dokudan DNA izolasyonu ve PCR yapabilmek | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Her türlü dokudan (kan, amniyon sıvısı, koryonik villüs biyopsisi) hücre kültürü yapabilmek | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan kromozomlarını ayrı ayrı tanıyarak sitogenetik analizleri yapabilmek | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | QF-PCR yapabilmek ve sonuçları yorumlayabilmek | 1 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıp Fakültelerinde okutulan Tıbbi Biyoloji ve Genetik Derslerini anlatacak bilgi ve beceriye sahip olmak | 1 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi başına bir araştırma projesini yazıp uygulayabilecek bilgi birikimine sahip olmak | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma sonunda elde ettiği bilgileri toparlayarak kendi başına bir makaleyi yazabilmek | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Lisans düzeyinde Tıbbi Biyoloji ve Genetik derslerinin laboratuvar derslerini organize edebilmek | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kültür nedir | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
2 | Kültür Laboratuvarının hazırlanması | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
3 | Kültür Laboratuvarının dizaynı | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
4 | Kültür Laboratuvarında kullanılan aletler | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
5 | Laboratuvar güvenliği | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Aseptik Teknik, hazırlık ve sterilizasyon | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Kültür kapları | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Sunum hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Kültür Medyumları (Besi ortamları) | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
10 | Serumsuz medyumlar | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
11 | Mycoplazma kontaminasyonunun saptanması ve eradikasyonu | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
12 | Primary adherent hücre kültürü ve nonadherent hücre hatları | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Primer kültür | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Hücre hatları | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Kriyoprezervasyon | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Ara Sınav | Çoktan seçmeli ve klasik sorular hazırlamak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Çoktan seçmeli ve klasik sorular hazırlamak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 8 | 32 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,92 | ||
AKTS | 6 AKTS |