Genel Bilgi
Kod | ZTP431 |
Ad | Büyükbaş Yapay Tohumlama |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Ali Galip ÖNAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Ali Galip ÖNAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste, özellikle çiftlik hayvanlarında yapay tohumlama teknikleri ve yapay tohumlamanın hayvancılık açısından önemi ile ilgili konular öğrenciye aktarılacaktır.
Dersin İçeriği
Çiftlik hayvanlarında üremenin anatomisi ve fiziki muayene, semen toplama ve değerlendirme, spermatozoanın özellikleri, semen mikrobiyolojisi ve hastalıkları, tohumlama teknikleri, spermatozoanın muhafazası ve infertilite gibi konular anlatılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Bu derse ait ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Sığır ve Mandalarda Kontrollü Üreme. Çiftlik Hayvanlarında Üreme Teknolojileri
Notlar
Koyun ve Keçilerde Kontrollü Üreme. Çiftlik Hayvanlarında Üreme Teknolojileri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | sığır yetiştiriciliğinde döl verim özelliklerini öğrenir. |
ÖÇ02 | sığır yetiştiriciliğinde kızgınlık detaylarını öğrenir. |
ÖÇ03 | Sığırlarda östrus,tespiti ve etkinliğini öğrenir. |
ÖÇ04 | Sığırlarda yapay tohumlamama konularını öğrenir. |
ÖÇ05 | yapay tohumlama avantaj ve dezavantajlarını ve programlaması konusunda bilgi edinir. |
ÖÇ06 | yapay tohumlamada teknikleri öğrenir. |
ÖÇ07 | Reprodüktif Anatomi konusunda bilgi edinmesi sağlanır. |
ÖÇ08 | Östrusun belirlenmesinde kullanılan pratik yöntemler öğrenir. |
ÖÇ09 | Yapay tohumlamada kullanılan malzemeleri tanıyarak öğrenir. |
ÖÇ10 | İneklerde Seksüel siklus dönemlerini öğrenir |
ÖÇ11 | İneklerde hormonların reprodüktif kullanımını öğrenir. |
ÖÇ12 | Yapay tohumlama başarısını etkileyen faktörleri öğrenir. |
ÖÇ13 | Kızgınlık ve ovulasyonun gruplaştırılması uygulamalarını öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni temel alanındaki problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni disiplinine özgü çiftlik hayvanlarını yetiştirir, çiftlik uygulamaları yapar, veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. Çiftlik hayvanlarına özgü barınakları tasarlar, kurar, modern tasarım yöntemlerini uygular ve işletir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan yetiştiriciliği ve ıslahında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulur ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda bireysel tasarım yapma ve uygulama becerisine sahip olur, sorunların çözümüne yönelik olarak disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilir. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çiftlik hayvanlarının ıslahı, yeni ırklar geliştirme, seleksiyon yapma, genetik kaynakları koruma altına alma, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (damızlık) üretme konularında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir, bireysel çalışma becerisine sahiptir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çiftlik hayvanlarının yetiştirilmesi, beslenmesi, hayvansal biyotektonoloji vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında farkındalık sahibidir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çiftlik hayvanlarında üreme sisteminin anatomisi ve fizyolojisi | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Suni tohumlama teknikleri | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Çiftlik hayvanlarında semen toplama ve değerlendirme 1 | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Çiftlik hayvanlarında semen toplama ve değerlendirme 2 | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Erkek hayvanda cinsel istek davranışı | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Spermatozoanın anatomi ve fizyolojisi | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Sperm dondurma yöntemleri | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Dondurulmuş semen ile yapay tohumlama -1 | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Dondurulmuş semen ile yapay tohumlama -2 | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Taze ve soğutulmuş semenle yapay tohumlama | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Çiftlik hayvanlarında üremede yardımcı uygulamalar 1 | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Çiftlik hayvanlarında üremede yardımcı uygulamalar 2 | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Çiftlik hayvanlarında fötal izleme | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Yapay tohumlamanın avantaj-dezavantajları | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 96 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,84 | ||
AKTS | 4 AKTS |