Genel Bilgi
Kod | MDS225 |
Ad | Harita Bilgisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NİYAZİ ARSLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi NİL YAPICI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. NİYAZİ ARSLAN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders; genel harita bilgisi, harita türleri ve haritaların temel özellikleri, ölçü birimleri, topoğrafik haritalarda yön, ölçek, koordinat, yer tespitleri ve kesit çıkartılması, haritanın bölümleri ve grafik tasarımı, temel kartografik işaretler ve harita okuma, harita çiziminde kullanılan projeksiyonlar, harita üzerinden ölçümler, GPS (Global Positioning System) kullanımı ve bilgisayar destekli uygulamalar, arazi düzenleme ilkeleri ve kot düzeltme konularında bilgilendirmeyi amaçlar.
Dersin İçeriği
Tanımlar, haritaların özellikleri, haritaların sınıflandırılması, harita çeşitleri, harita kenar bilgileri ve özel işaretler, pafta bölümlemesi; harita koordinat sistemleri ve projeksiyonları, alan ve hacim ölçüleri, yüzey analizi, topoğrafik haritaların kullanılması ve değerlendirilmesi (eşyükseltiler, eğim hesaplamaları, koordinat ve mesafe ölçümü), kot hesabı ve enterpolasyon), jeolojik haritalar ve çeşitleri, haritalardan kesit alma, sayısal haritalar, GPS (Küresel Konum Belirleme Sistemi), CBS (Coğrafi Bilgi Sistemi).
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Erkaya, H., Topografya Ders Notları, Harita Bilgisi (Prof. Dr. İsa Cürebal, Doç. Dr. Emre Özşahin)
Notlar
İlgili ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Harita çeşitlerini bilir, harita ve kartoğrafya kavramlarını öğrenir. |
ÖÇ02 | Harita üzerinden konum, koordinat ve yön belirler. |
ÖÇ03 | Harita üzerinden kesit çıkartır. |
ÖÇ04 | Topoğrafik haritaları tanıyıp okur. |
ÖÇ05 | Harita bilgisinin tarihi ve gelişimini bilir, temel kavramlara hakimdir. |
ÖÇ06 | Koordinat sistemlerini bilir ve örneklerle tersimini açıklar. |
ÖÇ07 | Yükseklik eğrilerini bilir, çizimini yapar ve örneklerle açıklar. |
ÖÇ08 | Haritalardan yarlanmayı bilir ve harita kullanımını yapar. |
ÖÇ09 | Harita çizim programlarını bilir ve kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Madencilik alanında çağdaş bilgiler ve bilimsel yaklaşımların ışığında teorik ve uygulamalı konularda yeterli bilgilere sahiptir. | 2 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Madencilik alanında almış olduğu bilgileri, karşılaşmış olduğu problemlerin çözümünü üretmek amacıyla yapılan multidisipliner çalışmalarda uygular. | 1 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güncel bilgilerin yardımıyla problemlerin analizini gerçekleştirerek çözüme yönelik çıkarımlarda bulunur. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fiziksel, kimyasal, mekanik ve minerolojik analizlerin TSE standartlarına uygun şekilde saha çalışmalarında veya laboratuvar koşullarında uygular. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yapılan mühendislik planlamalarının analizlerini gerçekleştirecek beceriye sahiptir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden işletmelerindeki makine parkına hakimdir ve bunları madencilik faaliyetlerinin icrası için kullanabilir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemlerin çözümüne yönelik bireysel veya diğer disiplinlerle ekip çalışmasıyla çözebilme kabiliyetine sahiptir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilginin durağan kaynaklı olmadığını bildiği için madencilik alanındaki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik proseslerinde gerekli bilgiyi edinebilmek için basılı yayınları veya veri tabanlarını kullanabilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Konusunda kendisini sürekli geliştirmek ve bilgi düzeyini arttırmak için tüm çalışmaları planlı bir şekilde gerçekleştirir. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve diğer elektronik kaynakları madencilik alanında kullanır. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim sağlamak ve bilgiye ulaşabilmek amacıyla en az bir yabancı dili B1 Genel Düzeyde kullanır. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında yapmış olduğu çalışmalarda üç boyutlu düşünerek teknik çizimler gerçekleştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik çalışmalarını gerçekleştirirken ahlaki ve etik değerlere bağlı kalma bilincine sahiptir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilikte İş Sağlığı ve Güvenliği bilinci ve bunların hukuksal zorunlulukları konusunda altyapısı olduğu için çevre ve çalışanların sağlığını önde tutması gerektiğinin farkındadır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik alanındaki problemlerdeki çözümlerin toplumları ve toplulukları etkilediğini bildiği için geliştirilen yenilikçi uygulamalar ve modellemeler konusunda bilgi sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel kavramlar ve tanımlar. Geçmişten günümüze harita algısı ve gereksinimi. | Ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Haritaların özellikleri, haritaların sınıflandırılması, haritalarda yer alan bilgiler. | Ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Haritaya aktarım, ölçek ve harita ölçeği kavramları, ölçekli çizim, harita çizim yöntem ve araçları, harita altlıkları | Ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
4 | Haritalardan yararlanma ve harita kullanımı. Harita üzerinden koordinat, uzunluk, açı ve yükseklik değerlerinin okunması. Mesafe ve yön belirleme. | Ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Alan ve Hacim Ölçüleri | Ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Topoğrafik Haritaların Kullanılması ve Değerlendirilmesi (Eşyükseltiler, Eğim hesaplamaları) | Ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Kotların bulunması ve enterpolasyon, Koordinat hesapları | Ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Jeolojik haritalar ve çeşitleri | Ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Haritalardan Kesit Alma | Ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Sayısal Haritalar | Ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | GPS (Küresel Konum Belirleme Sistemi | Ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | CBS (Coğrafi Bilgi Sistemi) | Ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Maden Haritaları ve çeşitleri | Ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Bilgisayar destekli genel çizim programları ve özellikleri | Ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 2 | 3 | 6 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 5 | 8 | 40 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,04 | ||
AKTS | 3 AKTS |