Genel Bilgi
Kod | EEES302 |
Ad | Digital Design |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ULUS ÇEVİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Sayısal devre elemanlarının karekteristiklerini tanıtmak. Senkron ardışıl devrelerin çalışma prensiplerini kavratmak. Bu devrelerin analiz ve tasarım prosedürlerini ve prensiplerini göstermek. Sayısal devre tasarımına algoritmik yaklaşımları yerleştirmek.
Dersin İçeriği
Senkron ardışıl devrelerin analizi. Durum sayılarının indirgenmesi, durumlara ikilik kod ataması. Tasarım prosedürü. Sayıcı devrelerinin tasarım prensipleri. Yazmaçlar, Kaydırma yazmaçları. Senkron sayıcılar. Asenkron sayıcılar. Diğer sayıcılar. Zaman sıralama sinyallerinin elde edilmesi. Bellekler, RAM, ROM, Bellek kodu çözücüsü. Belleklerde bilgi transferi sırasında hata tanıma ve düzeltme. Algoritmik durum makineleri (ASM) prensipleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Digital Design M. Morris Mano, Prentice Hall, Third Edition or upward.
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bu dersten başarılı olan bir öğrenci, Sayısal devre elemanlarını tanır, |
ÖÇ02 | Senkron ardışıl devrelerin analizini yapar, |
ÖÇ03 | Senkron ardışıl devrelerin tasarımı için gerekli elemanları esnek bir biçimde seçer, |
ÖÇ04 | Algoritmik tasarım mantığıyla sayısal bir problemi sistematik olarak çözümleyip, gerekli tasarımı gerçekleştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini ve programlama bilgilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 1 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik-Elektronik mühendisliği bilgilerini mesleğe özgü alet ve cihazlar üzerinde uygulayabilme | 5 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İçinde yaşadığı toplumun, dünyanın ve çağın, bilimsel, sosyal, tarihi, ekonomik ve politik olguları hakkında farkındalık |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Senkron ardışıl devrelerin analizi, verilen bir devrenin durum tablosunun çıkarılması | Logic Circuits dersinin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Durum sayılarının indirgenmesi, durumlara ikilik kod ataması | Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Tasarım prosedürü, flip-flop uyartım tablolarının elde edilmesi | Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Sayıcı devrelerinin tasarım prensipleri | Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Yazmaçlar, Kaydırma yazmaçları | Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Senkron sayıcılar, Asenkron sayıcılar, Diğer sayıcılar | Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Ara sınav | Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
8 | Ara Sınavlar | Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bellekler, RAM, ROM, Bellek adres kodu çözücüsü | Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Belleklerde bilgi transferi sırasında hata tanıma ve düzeltme | Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Algoritmik durum makineleri (ASM) prensipleri | Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Algoritmik durum makineleri (ASM) tasarımı (durum başına flip-flop) | Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Algoritmik durum makineleri (ASM) tasarımı (D flip-flop ve kod çözücü) | Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Algoritmik durum makineleri (ASM) tasarımı (çoğullayıcılar ile tasarım) | Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Genel tekrar | Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önceki ders konularının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önceki ders konularının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 118 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,72 | ||
AKTS | 5 AKTS |