Genel Bilgi
Kod | IHS123 |
Ad | Siyer |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Genel Dünya Tarihi içinde Hz. Muhammed'i ve yaşadığı dönemi tarih kavrayışı kazanacak şekilde öğrenmek.
Dersin İçeriği
Tarih ve Siyer kavramları, İslam öncesi dönemde Araplar, Peygamberlik öncesinde Hz. Muhammed, Mekke ve Medine dönemleri, bu dönemlerde sosyal ve ekonomik gelişmeler, Hz. Muhammed'in hayatı ve kişiliği.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Sarıçam, İbrahim, Hazreti Muhammed (s.a.s.) ve evrensel mesajı, Ankara : TDV Yayın Matbaacılık, 2001.
Notlar
1. Avcı, Casim, Muhammedül Emin, İstanbul 2008 2. Hüseyin Algül, İslam Tarihi II, İstanbul 1991. 3. Köksal, Asım İslam Tarihi, İstanbul 1989. 4. Muhammed Hamidullah, İslam Peygamberi, I-II, İstanbup 1990-19917. 5. Watt, Montgomery, Peygamber ve Devlet Adamı Hz. Muhammed, İstanbul 2001. 6. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi “Muhammed” maddesi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tarih, siyer ve megazi kavramlarını açıklayabilir. |
ÖÇ02 | İslam öncesi Arap tarihi ve Hz. Muhammed'in yaşadığı Hicaz bölgesi hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | İnsanlık ve İslamlık tarihini bir bütün olarak düşünür. |
ÖÇ04 | İslam tarihi yazımcılığının gelişimi hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ05 | Hz. Muhammed'in hayatını, şahsiyetini ve insanlık tarihine katkılarını bilir |
ÖÇ06 | Hz. Muhammed'in peygamber olmadan öncesi ve sonrası güvenirliği ve örnek yaşamını kavrayabilir. |
ÖÇ07 | Hz. Muhammed'in tebliğ metodunu ve insanlarla kurduğu iletişimi örneklerle açıklayabilir. |
ÖÇ08 | Hz. Peygamber'in hayatının İslam ve dünya tarihindeki konumunu tespit eder. |
ÖÇ09 | Tarihi hadiseleri anlama ve yorumlamada tenkit ve analiz becerisi kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | 2 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tarih, Siyer ve Megazi Kavramları-Tarihin Konusu, Tarih ve İnsan, Siyer ve İslam Tarihi Yazıcılığı. | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | İslam Öncesi Dünya ve Araplar. | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Arap Yarımadası ve Hicaz Bölgesi, Cahiliye Kavramı. | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Hz.Muhammed'in Doğumu ve Çocukluğu. | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Hz.Muhammed'in Gençliği, Evliliği, Ticari Hayatı ve Peygamberliği. | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | İslam'ın Tebliğinde Karşılaşılan Problemler (Eziyetler, İşkenceler, tehditler). | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | İslam'ın Tebliğinde Karşılaşılan Problemler (İlk Hicret, Sosyal Boykot, Uzlaşma Teklifleri). | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
|
9 | Yeni Arayışlar (Taif Ziyareti, Akabe Görüşmeleri) | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Mekke'den Yesrib'e Hicret ve Toplumsal Yapılanma (Sınır Tespiti, Kardeşleştirme, Sosyal ve Ticari Hayatta Yeni Mecralar, Medine Vesikası) | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Medine Döneminde Müşriklerle İlişkiler. | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Medine Döneminde Yahudilerle İlişkiler. | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
13 | Medine Döneminde Hristiyanlarla İlişkiler. | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Medine Döneminde Sosyal ve Ekonomik Gelişmeler | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
15 | Hz. Muhammed'in Vefatı ve Kişiliği | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |