Genel Bilgi
Kod | IHS354 |
Ad | Karşılaştırmalı Dinler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. KADİR ALBAYRAK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Tanrı, vahiy, kutsal kitap, ahiret, çevre ve kadın anlayışı gibi ana konuları farklı dinlerde karşılaştırmalı olarak göstererek dinin anlamı ve fonksiyonu hakkında daha güvenilir bilgiler elde etmek ve böylece dini toplum içinde ve toplumlar arasında barışa katkı yapan bir etken olarak algılamak.
Dersin İçeriği
Dinlerde (Yahudilik, Hıristiyanlık, İslam; Hinduizm, Budizm, Cayanizm) tanrı, kutsal kitap, peygamberlik ve ahlak gibi inanışlar.
Dersin Ön Koşulu
Genel Dinler Tarihi hakkında bilgi sahibi olmak
Kaynaklar
Karen Armstrong, Tanrı'nın Tarihi. Kadir Albayrak, Tek Tanrılı Dinlerde Barış ve Şiddet İkilemi. Kadir Albayrak, Dinlerin Rengi Renklerin Dili. Abdurrahman Küçük- Günay Tümer, Dinler Tarihi.
Notlar
Karşılaştırmalı Dinlerle ilgili akademik makaleler.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Karşılaştırmalı dinler tarihinin tarihi gelişimini ve metodolojisini kavrar. |
ÖÇ02 | Karşılaştırmalı dinler tarihindeki öncü şahısları, bunların alana katkılarını ve yaklaşımlarını özümser. |
ÖÇ03 | Dinlerde benzer, farklı ve aynı olan özellikleri karşılaştırır. |
ÖÇ04 | Dinlerin inanç ve uygulamalarını teorik, pratik ve toplumsal şeklinde sınıflandırır. |
ÖÇ05 | Dinlerin ortak ahlaki ilkelerinden hareketle, dinin toplumda birleştirici ve barışı tesis edici yönünü kavrar. |
ÖÇ06 | Başka dini gelenekleri öğrendiği için, toplumsal ve bilimsel meselelere daha bütünlükçü ve objektif yaklaşabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | 4 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Karşılaştırmalı dinler tarihinin tarihçesi, yöntemi, konusu; İslam dünyasında ve batıda öncüleri | Dinler Tarihine Giris - Annemarie Schimmel, Tanri'nin Yeryuzundeki Isaretleri - Annemarie Schimmel, Islam, Christianity and Tradition - A Comparative Exploration | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Dinlerde görünmeyen varlıklar (Tanrı, melek ve cin anlayışları) | Dinler Tarihine Giris - Annemarie Schimmel, Tanri'nin Yeryuzundeki Isaretleri - Annemarie Schimmel, Islam, Christianity and Tradition - A Comparative Exploration | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Dinlerde peygamberlik, vahiy ve kutsal kitap anlayışı | Dinler Tarihine Giris - Annemarie Schimmel, Tanri'nin Yeryuzundeki Isaretleri - Annemarie Schimmel, Islam, Christianity and Tradition - A Comparative Exploration | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Dinlerin ahiret tasavvurları (cennet, cehennem ve araf) | Dinler Tarihine Giris - Annemarie Schimmel, Tanri'nin Yeryuzundeki Isaretleri - Annemarie Schimmel, Islam, Christianity and Tradition - A Comparative Exploration | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Dinlerde mabed ve ibadet | Dinler Tarihine Giris - Annemarie Schimmel, Tanri'nin Yeryuzundeki Isaretleri - Annemarie Schimmel, Islam, Christianity and Tradition - A Comparative Exploration | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
6 | Dinlerde oruç ve hac | Dinler Tarihine Giris - Annemarie Schimmel, Tanri'nin Yeryuzundeki Isaretleri - Annemarie Schimmel, Islam, Christianity and Tradition - A Comparative Exploration | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Dini giriş törenleri | Dinler Tarihine Giris - Annemarie Schimmel, Tanri'nin Yeryuzundeki Isaretleri - Annemarie Schimmel, Islam, Christianity and Tradition - A Comparative Exploration | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
|
9 | Dinlerde kutsal metinler ve örnek pasajlar | Dinler Tarihine Giris - Annemarie Schimmel, Tanri'nin Yeryuzundeki Isaretleri - Annemarie Schimmel, Islam, Christianity and Tradition - A Comparative Exploration | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Dinlerde Evlilik törenleri | Dinler Tarihine Giris - Annemarie Schimmel, Tanri'nin Yeryuzundeki Isaretleri - Annemarie Schimmel, Islam, Christianity and Tradition - A Comparative Exploration | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Dinlerin ölüme bakışı | Dinler Tarihine Giris - Annemarie Schimmel, Tanri'nin Yeryuzundeki Isaretleri - Annemarie Schimmel, Islam, Christianity and Tradition - A Comparative Exploration | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Dinlerdeki mesih inançları | Dinler Tarihine Giris - Annemarie Schimmel, Tanri'nin Yeryuzundeki Isaretleri - Annemarie Schimmel, Islam, Christianity and Tradition - A Comparative Exploration | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Dinlerin ahlaki öğretileri ve mukayeseleri | Dinler Tarihine Giris - Annemarie Schimmel, Tanri'nin Yeryuzundeki Isaretleri - Annemarie Schimmel, Islam, Christianity and Tradition - A Comparative Exploration | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Dinlerde çevre algısı | Dinler Tarihine Giris - Annemarie Schimmel, Tanri'nin Yeryuzundeki Isaretleri - Annemarie Schimmel, Islam, Christianity and Tradition - A Comparative Exploration | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Dinlerde savaş ve barış | Dinler Tarihine Giris - Annemarie Schimmel, Tanri'nin Yeryuzundeki Isaretleri - Annemarie Schimmel, Islam, Christianity and Tradition - A Comparative Exploration | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |