IHS354 Karşılaştırmalı Dinler

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod IHS354
Ad Karşılaştırmalı Dinler
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. KADİR ALBAYRAK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Tanrı, vahiy, kutsal kitap, ahiret, çevre ve kadın anlayışı gibi ana konuları farklı dinlerde karşılaştırmalı olarak göstererek dinin anlamı ve fonksiyonu hakkında daha güvenilir bilgiler elde etmek ve böylece dini toplum içinde ve toplumlar arasında barışa katkı yapan bir etken olarak algılamak.

Dersin İçeriği

Dinlerde (Yahudilik, Hıristiyanlık, İslam; Hinduizm, Budizm, Cayanizm) tanrı, kutsal kitap, peygamberlik ve ahlak gibi inanışlar.

Dersin Ön Koşulu

Genel Dinler Tarihi hakkında bilgi sahibi olmak

Kaynaklar

Karen Armstrong, Tanrı'nın Tarihi. Kadir Albayrak, Tek Tanrılı Dinlerde Barış ve Şiddet İkilemi. Kadir Albayrak, Dinlerin Rengi Renklerin Dili. Abdurrahman Küçük- Günay Tümer, Dinler Tarihi.

Notlar

Karşılaştırmalı Dinlerle ilgili akademik makaleler.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Karşılaştırmalı dinler tarihinin tarihi gelişimini ve metodolojisini kavrar.
ÖÇ02 Karşılaştırmalı dinler tarihindeki öncü şahısları, bunların alana katkılarını ve yaklaşımlarını özümser.
ÖÇ03 Dinlerde benzer, farklı ve aynı olan özellikleri karşılaştırır.
ÖÇ04 Dinlerin inanç ve uygulamalarını teorik, pratik ve toplumsal şeklinde sınıflandırır.
ÖÇ05 Dinlerin ortak ahlaki ilkelerinden hareketle, dinin toplumda birleştirici ve barışı tesis edici yönünü kavrar.
ÖÇ06 Başka dini gelenekleri öğrendiği için, toplumsal ve bilimsel meselelere daha bütünlükçü ve objektif yaklaşabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 2
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 3
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 4
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Karşılaştırmalı dinler tarihinin tarihçesi, yöntemi, konusu; İslam dünyasında ve batıda öncüleri Dinler Tarihine Giris - Annemarie Schimmel, Tanri'nin Yeryuzundeki Isaretleri - Annemarie Schimmel, Islam, Christianity and Tradition - A Comparative Exploration Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Dinlerde görünmeyen varlıklar (Tanrı, melek ve cin anlayışları) Dinler Tarihine Giris - Annemarie Schimmel, Tanri'nin Yeryuzundeki Isaretleri - Annemarie Schimmel, Islam, Christianity and Tradition - A Comparative Exploration Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Dinlerde peygamberlik, vahiy ve kutsal kitap anlayışı Dinler Tarihine Giris - Annemarie Schimmel, Tanri'nin Yeryuzundeki Isaretleri - Annemarie Schimmel, Islam, Christianity and Tradition - A Comparative Exploration Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Dinlerin ahiret tasavvurları (cennet, cehennem ve araf) Dinler Tarihine Giris - Annemarie Schimmel, Tanri'nin Yeryuzundeki Isaretleri - Annemarie Schimmel, Islam, Christianity and Tradition - A Comparative Exploration Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Dinlerde mabed ve ibadet Dinler Tarihine Giris - Annemarie Schimmel, Tanri'nin Yeryuzundeki Isaretleri - Annemarie Schimmel, Islam, Christianity and Tradition - A Comparative Exploration Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Anlatım
6 Dinlerde oruç ve hac Dinler Tarihine Giris - Annemarie Schimmel, Tanri'nin Yeryuzundeki Isaretleri - Annemarie Schimmel, Islam, Christianity and Tradition - A Comparative Exploration Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Dini giriş törenleri Dinler Tarihine Giris - Annemarie Schimmel, Tanri'nin Yeryuzundeki Isaretleri - Annemarie Schimmel, Islam, Christianity and Tradition - A Comparative Exploration Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev
9 Dinlerde kutsal metinler ve örnek pasajlar Dinler Tarihine Giris - Annemarie Schimmel, Tanri'nin Yeryuzundeki Isaretleri - Annemarie Schimmel, Islam, Christianity and Tradition - A Comparative Exploration Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Dinlerde Evlilik törenleri Dinler Tarihine Giris - Annemarie Schimmel, Tanri'nin Yeryuzundeki Isaretleri - Annemarie Schimmel, Islam, Christianity and Tradition - A Comparative Exploration Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Dinlerin ölüme bakışı Dinler Tarihine Giris - Annemarie Schimmel, Tanri'nin Yeryuzundeki Isaretleri - Annemarie Schimmel, Islam, Christianity and Tradition - A Comparative Exploration Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Dinlerdeki mesih inançları Dinler Tarihine Giris - Annemarie Schimmel, Tanri'nin Yeryuzundeki Isaretleri - Annemarie Schimmel, Islam, Christianity and Tradition - A Comparative Exploration Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Dinlerin ahlaki öğretileri ve mukayeseleri Dinler Tarihine Giris - Annemarie Schimmel, Tanri'nin Yeryuzundeki Isaretleri - Annemarie Schimmel, Islam, Christianity and Tradition - A Comparative Exploration Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Dinlerde çevre algısı Dinler Tarihine Giris - Annemarie Schimmel, Tanri'nin Yeryuzundeki Isaretleri - Annemarie Schimmel, Islam, Christianity and Tradition - A Comparative Exploration Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Dinlerde savaş ve barış Dinler Tarihine Giris - Annemarie Schimmel, Tanri'nin Yeryuzundeki Isaretleri - Annemarie Schimmel, Islam, Christianity and Tradition - A Comparative Exploration Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 10.06.2024 11:36