ILH429 Din Eğitimi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILH429
Ad Din Eğitimi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. TUGRUL YÜRÜK
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. TUGRUL YÜRÜK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. TUGRUL YÜRÜK (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencileri din eğitimi ile ilgili kavramları, dini gelişim ve öğrenme teorileri,din eğitimi ve öğretiminin uygulama alanları, Türkiyede din eğitiminin tarihi ve bazı batı ülkelerinde din eğitimi uygulamaları konusunda bilgilendirmek.

Dersin İçeriği

Din eğitimiyle ilgili bazı kavramlar, din eğitiminin alanları, ilkeleri, metotları, diğer dallarla ilişkileri, İslam din eğitiminin tarihi gelişimi, bilim dalı olarak ortaya çıkışı, dini gelişim teorileri, din ve öğrenme, Türkiyede din eğitiminin tarihi gelişimi ve hukuki dayanakları, dini öğreten personelin yetiştirilmesi, bazı batı ülkelerinde din eğitimi uygulamaları.

Dersin Ön Koşulu

Herhangi bir ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Recai Doğan, Remziye Ege, Din Eğitimi El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara 2012.

Notlar

Cemal Tosun, Din Eğitimi Bilimine Giriş, Pegem Akademi, Ankara 2017. Din Eğitimi, Ed.: Köylü Mustafa, Altaş Nurullah, Ensar, İstanbul 2020.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Din Eğitimi Biliminin amaç, çalışma alanları ve yöntemlerini açıklar.
ÖÇ02 İnsanın sorumluluk sahibi olması ile eğitilebilirliği arasında ilişki olduğunu kavrar.
ÖÇ03 Kuranın eğitime bakışı hakkında ayetlerden örnekler verir.
ÖÇ04 Okuldaki din eğitiminin Türk Milli eğitiminin genel amaçlarının gerçekleşmesine katkı sağladığını açıklar.
ÖÇ05 Din eğitiminin, insanın genel eğitiminin bir parçasını oluşturduğunu kavrar.
ÖÇ06 Güvenilir ortamlarda yapılan din eğitiminin, insanın psikolojik ve sosyal gelişimine katkı sağlayacağını temellendirir.
ÖÇ07 Laik eğitim sisteminde din eğitiminin yapılabileceğini, dünyadaki uygulamalardan örnekler vererek değerlendirir.
ÖÇ08 Okul, cami ve ailedeki din eğitiminin farklı özellikler taşıdığını açıklar.
ÖÇ09 Bazı ülkelerdeki din eğitimi uygulamalarını ayırt eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 1
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 1
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 3
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İslam Din Eğitiminin Tarihsel Gelişimi Din Eğitimi El Kitabı (ss. 17-36) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
2 Kavramsal Çerçeve: Eğitim, Öğretim ve Din Din Eğitimi El Kitabı (ss. 37-52) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
3 Din Eğitiminin Bilimselleşmesi Din Eğitimi El Kitabı (ss. 53-80) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
4 İlk ve Ortaöğretimde Din Eğitimi: Kuramsal Çerçeve Din Eğitimi El Kitabı (ss. 81-104) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
5 İlk ve Ortaöğretimde Din Eğitimi: Din Dersleri Din Eğitimi El Kitabı (ss. 105-138) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
6 Yüksek Öğretimde Din Eğitimi Din Eğitimi El Kitabı (ss. 215-232) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
7 Ahlak Eğitimi Din Eğitimi El Kitabı (ss. 139-180) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
8 Vize sınavı Din Eğitimi El Kitabı (ss. 1-180) Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Yaygın Din Eğitiminin Mahiyeti Din Eğitimi El Kitabı (ss. 267-286) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
10 Ailede Din Eğitimi Din Eğitimi El Kitabı (ss. 287-314) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
11 Cami Eksenli Din Eğitimi Din Eğitimi El Kitabı (ss. 315-339) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
12 Kuran Kurslarında Din Eğitimi Din Eğitimi El Kitabı (ss. 340-368) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
13 Din Hizmetlerinde İletişim ve Rehberlik Din Eğitimi El Kitabı (ss. 369-394) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
14 Dini Sosyal Hizmet Alanları Din Eğitimi El Kitabı (ss. 395-420) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
15 Cezaevlerinde Dini İletişim ve Rehberlik Din Eğitimi El Kitabı (ss. 421-448) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
16 Final Sınavı Din Eğitimi El Kitabı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Final Sınavı Din Eğitimi El Kitabı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 11.06.2024 08:55