Genel Bilgi
Kod | ILH429 |
Ad | Din Eğitimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. TUGRUL YÜRÜK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. TUGRUL YÜRÜK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. TUGRUL YÜRÜK (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencileri din eğitimi ile ilgili kavramları, dini gelişim ve öğrenme teorileri,din eğitimi ve öğretiminin uygulama alanları, Türkiyede din eğitiminin tarihi ve bazı batı ülkelerinde din eğitimi uygulamaları konusunda bilgilendirmek.
Dersin İçeriği
Din eğitimiyle ilgili bazı kavramlar, din eğitiminin alanları, ilkeleri, metotları, diğer dallarla ilişkileri, İslam din eğitiminin tarihi gelişimi, bilim dalı olarak ortaya çıkışı, dini gelişim teorileri, din ve öğrenme, Türkiyede din eğitiminin tarihi gelişimi ve hukuki dayanakları, dini öğreten personelin yetiştirilmesi, bazı batı ülkelerinde din eğitimi uygulamaları.
Dersin Ön Koşulu
Herhangi bir ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Recai Doğan, Remziye Ege, Din Eğitimi El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara 2012.
Notlar
Cemal Tosun, Din Eğitimi Bilimine Giriş, Pegem Akademi, Ankara 2017. Din Eğitimi, Ed.: Köylü Mustafa, Altaş Nurullah, Ensar, İstanbul 2020.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Din Eğitimi Biliminin amaç, çalışma alanları ve yöntemlerini açıklar. |
ÖÇ02 | İnsanın sorumluluk sahibi olması ile eğitilebilirliği arasında ilişki olduğunu kavrar. |
ÖÇ03 | Kuranın eğitime bakışı hakkında ayetlerden örnekler verir. |
ÖÇ04 | Okuldaki din eğitiminin Türk Milli eğitiminin genel amaçlarının gerçekleşmesine katkı sağladığını açıklar. |
ÖÇ05 | Din eğitiminin, insanın genel eğitiminin bir parçasını oluşturduğunu kavrar. |
ÖÇ06 | Güvenilir ortamlarda yapılan din eğitiminin, insanın psikolojik ve sosyal gelişimine katkı sağlayacağını temellendirir. |
ÖÇ07 | Laik eğitim sisteminde din eğitiminin yapılabileceğini, dünyadaki uygulamalardan örnekler vererek değerlendirir. |
ÖÇ08 | Okul, cami ve ailedeki din eğitiminin farklı özellikler taşıdığını açıklar. |
ÖÇ09 | Bazı ülkelerdeki din eğitimi uygulamalarını ayırt eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | 1 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | 1 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İslam Din Eğitiminin Tarihsel Gelişimi | Din Eğitimi El Kitabı (ss. 17-36) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
2 | Kavramsal Çerçeve: Eğitim, Öğretim ve Din | Din Eğitimi El Kitabı (ss. 37-52) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
3 | Din Eğitiminin Bilimselleşmesi | Din Eğitimi El Kitabı (ss. 53-80) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
4 | İlk ve Ortaöğretimde Din Eğitimi: Kuramsal Çerçeve | Din Eğitimi El Kitabı (ss. 81-104) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
5 | İlk ve Ortaöğretimde Din Eğitimi: Din Dersleri | Din Eğitimi El Kitabı (ss. 105-138) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
6 | Yüksek Öğretimde Din Eğitimi | Din Eğitimi El Kitabı (ss. 215-232) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
7 | Ahlak Eğitimi | Din Eğitimi El Kitabı (ss. 139-180) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
8 | Vize sınavı | Din Eğitimi El Kitabı (ss. 1-180) | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Yaygın Din Eğitiminin Mahiyeti | Din Eğitimi El Kitabı (ss. 267-286) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
10 | Ailede Din Eğitimi | Din Eğitimi El Kitabı (ss. 287-314) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
11 | Cami Eksenli Din Eğitimi | Din Eğitimi El Kitabı (ss. 315-339) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
12 | Kuran Kurslarında Din Eğitimi | Din Eğitimi El Kitabı (ss. 340-368) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
13 | Din Hizmetlerinde İletişim ve Rehberlik | Din Eğitimi El Kitabı (ss. 369-394) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
14 | Dini Sosyal Hizmet Alanları | Din Eğitimi El Kitabı (ss. 395-420) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
15 | Cezaevlerinde Dini İletişim ve Rehberlik | Din Eğitimi El Kitabı (ss. 421-448) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
16 | Final Sınavı | Din Eğitimi El Kitabı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final Sınavı | Din Eğitimi El Kitabı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |