ILH431 Tasavvuf

4 AKTS - 4-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILH431
Ad Tasavvuf
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 4-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Derviş DOKGÖZ
Dersin Öğretim Elemanı Derviş DOKGÖZ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Derviş DOKGÖZ (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Tasavvuf Tarihi ve kültürüne ilişkin klasik ve modern literatür bilgisinin yanında tasavvufun temel kavramları, tarikatların oluşum süreci, ritüelleri ve topluma etkisi hakkında bilgi edinip tahliller yapmak.

Dersin İçeriği

Tasavvufun doğuşu, gelişimi, kaynakları, kültürel ve sanatsal etkileri, sufi şahsiyetler, tasavvufi/manevi eğitim, tasavvuf ahlakı.

Dersin Ön Koşulu

koşul aranmamaktadır

Kaynaklar

Tasavvuf klasik ve modern kitaplar

Notlar

Kuşeyri - er-Risale Muhammed b. Hüseyin es-Sülemî, Tasavvufun Ana İlkeleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tasavvuf ve Tarikatların oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar.
ÖÇ02 Tasavvufun ortaya çakışı ve gelişmesi hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ03 Tasavvufun temel öğretilerini tanır.
ÖÇ04 Tasavvufun Kur'an ve Sünnet'teki kaynaklarını öğrenir.
ÖÇ05 Tasavvufun menşei ile ilgili görüşleri analiz eder.
ÖÇ06 Tasavvufun temel kavram, kaynak ve esaslarını tanımlar.
ÖÇ07 Tasavvufun dindeki yeri ve konumu hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ08 Tasavvuf ekolleri hakkında bilgi edinilir.
ÖÇ09 Tarikatların ritüelleri hakkında bilgi edenir.
ÖÇ10 Tasavvuf metinlerinde yer alan temel kavramları açıklar.
ÖÇ11 Tasavvuf metinlerinin bilgi kaynağı olarak değerini açıklar.
ÖÇ12 Tasavvuf kaynaklarını tanır, tasnif eder, karşılaştırır.
ÖÇ13 Tasavvuf tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır.
ÖÇ14 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru tasavvufi bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır.
ÖÇ15 Tasavvufun diğer İslami ilimlerle münasebetini kurar, aralarındaki farklılıkları ayırt eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 4
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tasavvuf nedir Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Tasavvufun konusu Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Tasavvufun Kaynağı Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Temel Tasavvufi Eserler Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Tasavvuf Kavramları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Tasavvufun dönemleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Tasavvufun önemi ve etkisi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Vize sınavı Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Tasavvuf Düşüncesi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Tasavvuf Kültür ve Sanatı Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Tasavvuf Ahlakı Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Mevlana Düşüncesi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Tasavvuf, Kur'an ve Sünnet Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 İbnü'l Arabi Düşüncesi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Genel Değerlendirme Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yıl sonu sınavları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yıl sonu sınavları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 108
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,32
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 11.06.2024 08:55