Genel Bilgi
Kod | ILH431 |
Ad | Tasavvuf |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Derviş DOKGÖZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Derviş DOKGÖZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Derviş DOKGÖZ (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Tasavvuf Tarihi ve kültürüne ilişkin klasik ve modern literatür bilgisinin yanında tasavvufun temel kavramları, tarikatların oluşum süreci, ritüelleri ve topluma etkisi hakkında bilgi edinip tahliller yapmak.
Dersin İçeriği
Tasavvufun doğuşu, gelişimi, kaynakları, kültürel ve sanatsal etkileri, sufi şahsiyetler, tasavvufi/manevi eğitim, tasavvuf ahlakı.
Dersin Ön Koşulu
koşul aranmamaktadır
Kaynaklar
Tasavvuf klasik ve modern kitaplar
Notlar
Kuşeyri - er-Risale Muhammed b. Hüseyin es-Sülemî, Tasavvufun Ana İlkeleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tasavvuf ve Tarikatların oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
ÖÇ02 | Tasavvufun ortaya çakışı ve gelişmesi hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Tasavvufun temel öğretilerini tanır. |
ÖÇ04 | Tasavvufun Kur'an ve Sünnet'teki kaynaklarını öğrenir. |
ÖÇ05 | Tasavvufun menşei ile ilgili görüşleri analiz eder. |
ÖÇ06 | Tasavvufun temel kavram, kaynak ve esaslarını tanımlar. |
ÖÇ07 | Tasavvufun dindeki yeri ve konumu hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ08 | Tasavvuf ekolleri hakkında bilgi edinilir. |
ÖÇ09 | Tarikatların ritüelleri hakkında bilgi edenir. |
ÖÇ10 | Tasavvuf metinlerinde yer alan temel kavramları açıklar. |
ÖÇ11 | Tasavvuf metinlerinin bilgi kaynağı olarak değerini açıklar. |
ÖÇ12 | Tasavvuf kaynaklarını tanır, tasnif eder, karşılaştırır. |
ÖÇ13 | Tasavvuf tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
ÖÇ14 | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru tasavvufi bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
ÖÇ15 | Tasavvufun diğer İslami ilimlerle münasebetini kurar, aralarındaki farklılıkları ayırt eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tasavvuf nedir | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Tasavvufun konusu | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Tasavvufun Kaynağı | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Temel Tasavvufi Eserler | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Tasavvuf Kavramları | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Tasavvufun dönemleri | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Tasavvufun önemi ve etkisi | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Vize sınavı | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tasavvuf Düşüncesi | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Tasavvuf Kültür ve Sanatı | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Tasavvuf Ahlakı | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Mevlana Düşüncesi | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Tasavvuf, Kur'an ve Sünnet | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | İbnü'l Arabi Düşüncesi | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Genel Değerlendirme | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yıl sonu sınavları | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yıl sonu sınavları | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |