Genel Bilgi
Kod | VTS140 |
Ad | Zor Koşullarda Hayatta Kalma |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BİLGE KAAN TEKELİOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
ANİ GELİŞEN BEKLENMEDİK KAZA VE OLAYLAR SONRASI KARA, DENİZ VE SUDA HAYATTA KALABİLME BECERİLERİNİ UYGULAMALI OLARAK ÖĞRETEBİLMEK
Dersin İçeriği
KARA, DENİZ VE SUDA ANİ GELİŞEN BEKLENMEDİK KAZA VE OLAYLAR SONRASI HAYATTA KALABİLME BECERİLERİ EĞİTİMİ
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
T.C. Sağlık Bakanlığı İlkyardım Ders Notları 2- ERC (European Resuscitation Council) BLS/AED Guidelines, 2020. 3- Hastane Öncesi Acil Bakımda Temel ve İleri Yaşam Desteği. Ali Ekşi. 4- B.K. Tekelioğlu. İlkyardım ve Temel Yaşam Desteği Ders Notları, 2017.
Notlar
Kaza Sonrası Hayatta Kalma Ders Notları Video ve görseller Vaka Raporu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | 1.) Anigelişen olaylar ve kazalar sonrası hayatta kalabilme becerisikazanabilme |
ÖÇ02 | 2.)Su kazalarında suda hayatta kalabilme |
ÖÇ03 | 3.) Hypotermi ile mücadele |
ÖÇ04 | 4.) Kaza, afet ve zor koşullar sonrası organizasyon yeteneğikazanma ve hayatta kalma şansınıarttırma |
ÖÇ05 | 5.)Yangınla mücadele |
ÖÇ06 | 6.) Kara da hayatta kalabilme |
ÖÇ07 | 7.)Yüksekirtifa kazalarında barotravma etkilerive hayatta kalabilme |
ÖÇ08 | 8.) Çölde veya aşırı sıcakalanlarda hayatta kalabilme |
ÖÇ09 | 9.) Doğada içileceksu elde edebilme |
ÖÇ10 | 10.) İşaretleme yapabilme |
ÖÇ11 | 11.) Doğal yaşamdan gelebilecek tehlikelere karşı önlem alabilme |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan türleri ve ırklarını, yapısal (morfolojik), işlevsel (fizyolojik, biyokimyasal) ve davranış özellikleri bakımından tanır. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinikte muayene, operasyon vb uygulamaları topografik anatomiye göre değerlendirerek hastaya doğru yaklaşım alanını belirler. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki yetenek ve yetkilerinden yola çıkarak toplumsal bilinçle sosyal projeler ve planları hayata geçirir. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yetki ve sorumlulukların farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahip olur. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Canlıların yapı taşlarını, hücresel düzeydeki bileşenlerini ve vücutta oluşan kimyasal süreçleri bilir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileriyle değerlendirerek teşhis süreçlerinde biyokimyasal süreçleri kullanmayı gerçekleştirir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Veteriner Hekimlik mesleğinin etik değerlerine sahip olmak ve bu değerleri savunma becerisini gösterir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını kavrar. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların kaynaklarını, fiziksel ve kimyasal özellikleri ile hazırlanışlarını bilir. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların hastalar üzerindeki etkilerini ve yan etkilerini bilir. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaçları mevzuata uygun olarak reçete eder ve uygular. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvanlarda zehirlenmelerin tanı ve genel tedavi ilkelerini uygular. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan hastalıklarının genel tanı ve tedavi protokollerini bilir. | 5 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulaşıcı hastalıkların kontrolü amacıyla biyogüvenlik dâhil gerekli önlemleri uygular. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Zoonoz ve ihbarı mecburi hastalıkları klinik olarak tanır ve uygun önlemleri almayı bilir. | |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ölü hayvanlarda sistematik nekropsi yapar, bulguları değerlendirir, dokuları saklama yöntemlerini bilir ve gerekli laboratuvarlara yönlendirir. | 3 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan hastalıklarının oluşum mekanizmalarını ve vücutta meydana getirdiği patolojik etkileri bilir. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı hayvan türlerinde cerrahi hastalıkların tanı, korunma, tedavi ve operasyon yöntemlerini belirler. | 5 |
PÖÇ20 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerinde cerrahi hastalıkların başlıca tedavi yöntemlerini kullanır. Post operatif süreçte hastaların değerlendirme ve izlemini yapar. | 3 |
PÖÇ21 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre güvenli bir şekilde sedasyon ve anestezi yöntemlerini bilir ve uygular. | |
PÖÇ22 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ağrıyı yönetiminin yöntemlerini bilir ve uygular. | |
PÖÇ23 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik ile laboratuvar ekipmanlarının ve giysilerinin sterilizasyonu gibi biyogüvenlik prensiplerini doğru şekilde uygular. | |
PÖÇ24 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ırkları arasında verim değerlendirmeleri yapar, gerektiğinde ıslah çalışması yapabilecek düzeyde seleksiyon, melezleme ve suni tohumlama yapar. | |
PÖÇ25 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olgulara göre bilimsel teknik ve yöntemleri inceler ve sorunlara yönelik analiz veya yöntemsel sorumluluk alır. | |
PÖÇ26 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı hayvan türlerinde, hastalıkların klinik tanı ve tedavi protokollerini belirler. | |
PÖÇ27 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların ve/veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların hijyenik üretim, imalat, tüketime sunuluş ve satışlarında yeterli teknoloji bilgiyi bilir. | |
PÖÇ28 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüketime sunulan hayvansal gıda maddelerinin sağlık kontrolünü yapar. | |
PÖÇ29 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Çevre ve veteriner halk sağlığı konularında duyarlılık kazanır. | |
PÖÇ30 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olarak güncellenen mevzuatları takip eder ve gerektiğinde kullanır. | |
PÖÇ31 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Görüntüleme yöntemlerinin tanı koymadaki katkısını bilir. Radyasyon güvenliğini mevcut yönetmeliklere göre uygulayarak vakaya uygun bir muayene gerçekleştirir. | |
PÖÇ32 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Acil vakalarda tüm hayvanlara müdahale eder ve ilk yardım yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ33 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türüne göre bakım-besleme protokollerini hazırlar. | |
PÖÇ34 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Evcil hayvanların fiziksel durumunu, refahını ve yetiştirme koşullarını değerlendirerek hayvan sahiplerine yetiştirme ilkeleri ve ıslah hakkında bilgi verir. | |
PÖÇ35 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişim ve yeteneklerini sürdürmek için yaşam boyu öğrenme ve eğitim yöntemlerini bilir. | |
PÖÇ36 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki etik ve deontoloji kuralları çerçevesinde diğer meslektaşları ile işbirliği içinde çalışma bilinci kazanır. | |
PÖÇ37 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hasta sahipleri, toplum, meslektaşlar ve ilgili makamlarla uygun bir dil kullanarak uygun bir şekilde iletişim kurma yeteneği kazanır. | |
PÖÇ38 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner hekimliği ve ilgili diğer bilim alanlarında yayınlanan makale ve sunumları bağımsız olarak anlar ve yorumlar. | |
PÖÇ39 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gerekli durumlarda uygun yöntemler kullanarak ve hayvan sahiplerinin duygularına saygılı bir şekilde ötenazi yapar. | |
PÖÇ40 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ölü hayvan materyali, doku örneği, tıbbi ve kimyasal atıkların uygun şekilde bertaraf edilmesinin yollarını bilir. | |
PÖÇ41 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan hastalıklarının laboratuvar sonuçlarını değerlendirir, elde ettiği verilere dayalı olarak doğru tanı, teşhis ve tedavi metotlarını uygular. | |
PÖÇ42 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Klinik ve hasta kayıtlarını düzgün ve bilimsel yöntemlerle tutmayı bilir. | |
PÖÇ43 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gerektiğinde mesleki düzeyde toplum ve ilgili kurumlar tarafından anlaşılabilir bir biçimde vaka ve nekropsi raporları hazırlamayı becerir. | |
PÖÇ44 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel hekimlik ilkelerini gözeterek hayvansal üretim yapan işletmeleri yönetme yöntemlerini ve uygun yönetim planlarını yapmayı bilir. | |
PÖÇ45 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Veteriner hekimlerin içinde bulunduğu ekonomik, sosyokültürel ve duygusal koşulları anlar, kendini bu koşullara göre konumlandırır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | 1 SurvivalıEtkileyen Faktörler | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
2 | 2 Kurtarma işaretleri | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
3 | 3 Yaşamı Devam Ettirebilmekİçin Ana Prensipler | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
4 | 4 Su Elde Etme Yolları | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
5 | 5 Yüksek irtifada hayatta kalabilme ve barotravma | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
6 | 6 Çölde Ve Ormanda Survival | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
7 | - UYGULAMALI EĞİTİM -Ceyhan Mühendislik AKUT sahası veya Çukurova Üniversitesi Botanik Bahçesi uygulama | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
|
9 | 11 Hayvanlardan Gelen Tehlikeler (Bölüm - 1) | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
10 | 12 Hayvanlardan Gelen Tehlikeler (Bölüm -2) | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
11 | 13 Karada zor koşullarda hayatta kalma uygulama eğitimleri | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
12 | 9 Çölde ve Ormanda OluşabilecekTehlikeler ve Önlemleri | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
13 | - UYGULAMALI EĞİTİM - Ceyhan Mühendislik AKUT sahası veya Çukurova Üniversitesi Botanik Bahçesi uygulama 2 | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
14 | - UYGULAMALI EĞİTİM -Ceyhan Mühendislik AKUT sahası veya Çukurova Üniversitesi Botanik Bahçesi uygulama 3 | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
15 | - UYGULAMALI EĞİTİM -Ceyhan Mühendislik AKUT sahası veya Çukurova Üniversitesi Botanik Bahçesi uygulama 4 | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları 2 | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 90 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,60 | ||
AKTS | 4 AKTS |