CMZ202 Termodinamik

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod CMZ202
Ad Termodinamik
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MESUT BAŞIBÜYÜK
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. MESUT BAŞIBÜYÜK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencilere termodinamiğin temel kavramlarını öğretmek ve bu prensipleri çevre mühendisliği uygulamalarında kullanmalarını sağlamak. Termodinamiğin enerji dönüşümleri, çevresel sistemler üzerindeki etkileri ve mühendislik tasarımındaki rolü üzerine analitik düşünme becerisi kazandırmak.

Dersin İçeriği

Termodinamiğin temel kavramları (sistemler, hal değişkenleri, enerji, iş, ısı), birinci ve ikinci yasa, entropi ve çevresel süreçlerdeki önemi, ekserji analizi ve verimlilik, termodinamiğin çevre mühendisliği uygulamaları, hava ve su kirliliği kontrolünde termodinamik prensipler, enerji dönüşümleri ve sürdürülebilir sistem tasarımı.

Dersin Ön Koşulu

Öğrencilerin temel fizik, kimya ve çevre mühendisliği süreçleri hakkında bilgi sahibi olması beklenmektedir.

Kaynaklar

Termodinamiğin temelleri Claus Borgnakke , Richard E. Sonntag Palme Yayınevi 2018

Notlar

Principles of Environmental Thermodynamics and Kinetics Kalliat T. Valsaraj, Elizabeth M. Melvin CRC Press 2018


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Termodinamiğin temel kavramlarını ve çevresel süreçlerdeki rollerini açıklar.
ÖÇ02 Birinci ve ikinci yasa doğrultusunda çevresel sistemlerde enerji dönüşümlerini analiz eder.
ÖÇ03 Entropi ve ekserji kavramlarını değerlendirerek sürdürülebilir sistem tasarımlarını yorumlar.
ÖÇ04 Termodinamiğin çevre mühendisliği uygulamalarındaki rolünü ve verimlilik hesaplamalarını yapar.
ÖÇ05 Biyokimyasal reaksiyonların termodinamiğini açıklar ve atıksu arıtma süreçlerinde uygular.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde yeterli altyapıya sahip olma 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde sahip olduğu kuramsal bilgileri uygulayabilme 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi  4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları, uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve kullanma, modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi  2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal  Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin çalışabilme
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı  Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek düzeyde kullanma
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği  Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği  Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği  Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği  Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Termodinamiğin Temel Kavramları, basınç ve sıcaklık problemleri çözme Ders notları ve önerilen kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Saf Maddenin, Fazları, Özellik tabloları Ders notları ve önerilen kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Mükemmel Gaz denklemi, Sıkıştırılabilme çarpanı, problem çözme. Isı geçişi ile enerji aktarımı. Ders notları ve önerilen kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Termodinamiğin sıfırncı yasası Ders notları ve önerilen kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Kapalı Sistemler için Termodinamiğin Birinci yasasının uygulanması. Ders notları ve önerilen kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Termodinamiğin ikinci yasası. Ders notları ve önerilen kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Entropi ve çevresel önemi Ders notları ve önerilen kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Ders notları ve önerilen kaynaklar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sürekli akışlı açık sistem örneklerinde birinci yasanın uygulanması Ders notları ve önerilen kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Zamanla değişen açık sistemlerde enerji denkliği Ders notları ve önerilen kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Termodinamiğin ikinci yasasının tanımlanması ve ısı makineleri, ısı pompaları, soğutma makineleri için ikinci yasa uygulaması. Devridaim makinelerinin, tersinir ve tersinmezliğin tanımlanması. Entropinin tanımı, Clausius eşitsizliği, entropinin artış ilkesi. Ders notları ve önerilen kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Mühendislik sistemlerinin ikinci yasa çözümlemesi Ders notları ve önerilen kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Gaz akışkanlı üç çevrimleri Ders notları ve önerilen kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Kuru hava, atmosferik hava, havanın özgül nemi, bağıl nem ve çiğ noktası sıcaklığı hesabı. Psikrometrik diyagram ile ıslak soğutma kulesi tasarımı. Ders notları ve önerilen kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Teorik ve gerçek yanma, oluşum ve yanma entalpisi, Kimyasal reaksiyona girenlerin birinci yasa çözümlemesi, adyabatik alev sıcaklığı. Ders notları ve önerilen kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notları ve önerilen kaynaklar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notları ve önerilen kaynaklar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 20.02.2025 11:48