Genel Bilgi
Kod | CEN437 |
Ad | Network Programming |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATİH ABUT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, internet üzerine odaklanarak, ağ programlamanın temellerini ve pratik yönlerini tanıtmaktadır. Ders kapsamında ağ tabanlı uygulamalar programlamak üzere çeşitli API'ler kullanılacaktır.
Dersin İçeriği
Wireshark'a giriş. IEEE 802.3 libpcap API ile trafik yakalama analizi. IP ve VLSM alt ağları oluşturma. Yönlendirme. ICMP programlama. UDP ve TCP programlama. Thread yönetimi. HTTP ve Java servlets. Java sunucusu sayfaları. JavaMail API ve E-Posta programlama. Java Servlets. JSP. Ağ simülasyonu ve OTcl programlama.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
1. Harold, E. R., “Java Network Programming”, 4th ed. O'Reilly, 2013, ISBN: 978-1565928701
Notlar
2. Douglas Comer, David Stevens, Internetworking with TCP/IP : Client-Server Programming, Volume III (BSD Unix and ANSI C), 2nd edition, 1996, ISBN 0-13-260969-X 3. W. Richard Stevens, Network Programming : Networking API: Sockets and XTI, Volume 1, 2nd edition, 1997 (ISBN 0-13-490012-X)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Protokol analizörlerinin temelleri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Yönlendirme tabloları oluşturmanın yanı sıra IP adresleme ve alt ağları anlama becerisine sahip olur. |
ÖÇ03 | UDP ve TCP protokollerini kullanarak istemci ve sunucu programları yazabilme yeteneğine sahibi olur. |
ÖÇ04 | Java servlets ve sunucu sayfalarını kullanarak web uygulamaları yazabilme yeteneğine sahibi olur. |
ÖÇ05 | POP3, IMAP ve SMTP kullanarak e-posta istemcilerini kodlama yeteneğine sahibi olur. |
ÖÇ06 | OTcl kullanarak ağ simülasyon skriptleri yazabilme yeteneğine sahibi olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Wireshark'a Giriş | Kitaptan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
2 | Libpcap API ile Ethernet Çerçevelerini Yakalama, Filtreleme ve İşleme: Bölüm 1 | Kitaptan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Libpcap API ile IP Paketlerini Yakalama, Filtreleme ve İşleme: Bölüm 2 | Kitaptan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
4 | IP, Subnetting ve Yönlendirme | Kitaptan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
5 | ICMP Programlama | Kitaptan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Libpcap API ile UDP DatagramlarınıveTCP SegmentleriniYakalama, Filtreleme ve İşleme: Bölüm 3 | Kitaptan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Winsock ve Unix Soket API'leri ile UDP /TCP Programlama ve Thread Yönetimi: Bölüm 1 | Kitaptan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Kitaptan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
9 | Winsock ve Unix Soket API'leri ile UDP /TCP Programlama ve Thread Yönetimi: Bölüm 2 | Kitaptan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
10 | OTcl ile UDP/TCP Simülasyonu | Kitaptan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
11 | HTTP ve Java Servlets: Bölüm 1 | Kitaptan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
12 | HTTP ve Java Sunucu Sayfaları: Bölüm 2 | Kitaptan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
13 | JavaMail API ve E-Mail Programlama | Kitaptan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Java Servlets Programlama | Kitaptan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Java Sunucu Sayfaları Programlama | Kitaptan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kitaptan ilgili bölümü okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kitaptan ilgili bölümü okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |