Genel Bilgi
Kod | ABL515 |
Ad | Adli Genetik Laboratuvarlarında Akreditasyon ve Kalite Yönetimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYŞE SERİN |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Adli DNA laboratuvarlarında kalite güvencesinin sağlanabilmesi için gerekli uygulama basamaklarının kavranması ve uygulayabilme yeterliliğinin kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği
Organizasyon ve yönetim, personelin niteliği, fiziki alt yapı, analitik yöntemlerin seçimi ve validasyon, vs konularını kapsar.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Handbook of accreditation of forensic genetic lab
Notlar
Güncel makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Akredite bir laboratuvar için gereken yaklaşım basamaklarını bilir ve uygular |
ÖÇ02 | Akredite adli DNA laboratuvarının anlamını ve önemini kavrar |
ÖÇ03 | Pre-PCR, PCR ve Post-PCR basamaklarını akreditasyon standartlarına uygun yapabilir |
ÖÇ04 | Biyolojik örnek için uygun analiz yöntemini seçer ve uygular |
ÖÇ05 | Kalite el kitabı hazırlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanında güncel kavramları tanır. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanları arasındaki ilişkileri kavrar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini kavrar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilirkişilik kavramını ve Adli prosedürel yaklaşımı bilir | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanına yönelik yapılan çalışmalarda sıklıkla kullanılan istatistiki yöntemleri tanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olay yeri inceleme ve delil toplama prodedürlerini bilir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli Bilimler alanında sıklıkla kullanılan istatistik yazılımlarını kullanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alana ilişkin olarak elde ettiği bilgileri ve araştırma yöntemlerini adli olguların çözümünde kullanır. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekip çalışmasına katılarak sorumluluk alır. | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli Bilimler alanında karşılaşılabilecek karmaşık sorunların çözülmesinde çözüm önerileri geliştirir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alana özgü ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları, bilimsel toplantıları takip eder. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel gelişmeleri ve çalışmaları farklı gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Adli Bilimler alanındaki güncel gelişmeleri, bilgileri ve uygulamaları toplum yararına kullanır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kalite Güvencesinin tanımı -Hedefler ve Amaçlar | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Organizasyon ve Yönetim | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Personel nitelikleri ve iş tanımları | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Fiziki koşullar -Tesisler | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Delil Kontrol | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Validasyon I | Literatür tarama | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
7 | Validasyon II | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınavlar | genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Analitik prosedürler | Literatür tarama | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
10 | Ekipman Kalibrasyonu ve bakım | Litaretür tarama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Yeterlilik testleri | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Olgu kaydı | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Tanıklık | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Denetimler | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Şikayetler | Litaretür tarama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Genel değerlendirme | genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Ödev, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,12 | ||
AKTS | 5 AKTS |