Genel Bilgi
Kod | SAİ539 |
Ad | Su Ürünleri Gıda Enzimolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. YASEMEN YANAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. YASEMEN YANAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Enzimi tanıyabilmek, kimyasal yapıları ve özelliklerini öğrenmek su ürünlerinde doğal olarak bulunan enzimlerin su ürünlerinin rengi, görünümü, tekstür ve lezzeti ile ilişkilerini kavrayabilmek, su ürünleri işleme ve kalite kontrolde enzimlerin kullanımı hakkında yorum yapabilmek
Dersin İçeriği
Bu derste enzimin tanımı ve önemi, kimyasal yapıları ve temel özellikleri öğretilmelte, su ürünlerinde bulunan doğal enzimler ile bu enzimlerin su ürünlerinin rengi, görünümü, tekstür ve lezzeti ile olan ilişkileri öğretilmekte ve tartışılmaktadır. Su ürünleri işleme ve kalite kontrolde enzimlerin kullanımları ve işlem yardımcıları olarak enzimler tartışılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Maximising the value of marine by-products (2007) Edited by Fereidoon Shahidi,Published by Woodhead Publishing Limited, Abington Hall, Abington, Cambridge CB21 6AH, England, P. 577
Notlar
Seafood Enzymes: Utilization and Influence On Postharvest Seafood Quality.Author(s): Norman F. Haard, Benjamin K. Simpson Series: Food Science and Technology Publisher: CRC Press, Year: 2000
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Enzimler, kimyasal yapıları, temel özellikleri ve önemini açıklar |
ÖÇ02 | Su ürünlerinde bulunan doğal enzimleri sıralar |
ÖÇ03 | Su Ürünleri işleme atıklarından ekstrakte edilebilen enzimleri açıklar |
ÖÇ04 | Su ürünlerinde bulunan enzimlerin renk, görünüm, tekstür ve lezzet ile olan ilişkisini kavrar |
ÖÇ05 | Enzimlerin su ürünleri işleme endüstrisinde işlem yardımcıları olarak kullanımlarını açıklar |
ÖÇ06 | Su Ürünlerinin kalite kontrolünde enzimlerin yeri ve önemini açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri avlama ve işleme teknolojisi konularında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak edindiği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alanın ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri avlama ve işleme teknolojisi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgiyi farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur ve yorumlar | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanında karşılaştığı sorunları uygun bilimsel yöntemleri kullanarak ve neden sonuç ilişkisi kurarak çözümler | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri avlama ve işleme teknolojisi alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve sonuçlarını değerlendirir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanıyla ilgili beklenen ya da öngörülmeyen sorunlara yönelik çözüm yöntemi belirler ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanıyla ilgili kaynaklara ulaşır, bu kaynaklardan yararlanır, edindiği bilgi ve beceriyi eleştirel olarak değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum geliştirir. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki güncel bilgileri veya çalışmalarını yazılı görsel ve sözlü olarak sunabilir. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel gözle irdeler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dilde sözlü yazılı iletişim kurabilir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile iletişim teknolojilerini etkin şekilde kullanabilir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili verilerin toplanması, değerlendirilmesi, yorumlanması ve yayınlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir, denetler ve bu değerleri öğretir. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planı geliştirebilir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri kapsamında değerlendirebilir. | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda uygular | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Enzimin tanımı, genel özellikleri, sınıflandırılması, çalışmalarına etki eden faktörler | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Gıda sanayiinde enzimlerin rolü | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Su ürünleri enzimleri (Proteaz, lipaz, transglutaminaz vb.) | Ders notları ve ilgili kaynakların okunması, makale taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Balık ve kabuklu işleme atıklarından izole edilen enzimler. | Ders notları ve ilgili kaynakların okunması, ödev hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Su ürünleri enzimlerinin gıda endüstrisinde kullanım olanakları | Ders notları ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Su ürünleri işleme teknolojisinde işlem yardımcıları olarak enzimler | Ders notları ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Su Ürünlerinin Kalite kontrolünde enzimlerin yeri ve önemi ; | Ders notları ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ara sınav için hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kalite göstergesi ve analitik amaçlı enzimler; Biyosensörler | Ders notları ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Proteazlar ve su ürünlerinde işlem yardımcıları olarak kullanımları | Ders notları ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Transglutaminazların kullanımı | Ders notları ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Transglutaminazlar ve Su Ürünleri Tekstürüne Etkileri | Ders notları ve ilgili kaynakların okunması, ödev hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Lipazların EPA ve DHA ekstraksiyonunda Kullanımı | Ders notları ve ilgili kaynakların okunması, makale taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
14 | İşlenmiş ürünlerde tür tayininde enzimatik yöntemler, Donmuş-çözülmüş balık ürünlerinin tayininde enzimlerin kullanımı | Ders notları ve ilgili kaynakların okunması, makale taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
15 | Taze balık kalitesinin tayininde direkt enzimatik yöntemler: K-değeri, TMA analizi vb. | Ders notları ve ilgili kaynakların okunması, makale taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavı için hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavı için hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |