Genel Bilgi
Kod | ECF121 |
Ad | Tıbbi Biyoloji ve Genetik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET BERTAN YILMAZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MEHMET BERTAN YILMAZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi PERÇİN PAZARCI (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. DAVUT ALPTEKİN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. OSMAN DEMİRHAN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. HÜSNÜ ÜMİT LÜLEYAP (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. AYFER PAZARBAŞI (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Biyolojide genel metot ve kavramların, canlıların temel biyolojik özelliklerinin ve insan genetiğinin, kanser biyolojisinin, bağışıklığın biyolojisinin inceleme yöntemleri ve uygulamaları hakkında bilgi sağlar.
Dersin İçeriği
Hücre yapı işlevini kavramak için; hücrenin tanımı, yapısal özelliklerini, yapısal unsurlarından hücre membranı ve iç membran sistemlerini, membran sinyalizasyonu, hücrenin diğer organellerinin adlarını tanımlar ve yapısal özelliklerini ve işlevlerini ve hücrelerin birbirleriyle etkileşimini değerlendirir,Genetik, genetik bilgi taşıyan moleküllerin yapısal ve işlevsel özellikleri, diğer moleküller ile etkileşimleri, proteinlerin sentezi, genetik bilginin kalıtsal geçiş biçimleri, kromozomların özelliklerini açıklar ve kromozomlarda ve genetik bilgi akışında doğabilecek sorunları kalıtsal hastalıklarla ilişkilendirir.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur.
Kaynaklar
Prof.Dr. HALİL KASAP Prof.Dr. MÜLKİYE KASAP Prof.Dr. OSMAN DEMİRHAN Prof.Dr. DAVUT ALPTEKİN Prof.Dr. HÜSNÜ ÜMİT LÜLEYAP Prof.Dr. AYFER PAZARBAŞI Prof. Dr.A. İRFAN GÜZEL, TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK, Akademisyen Tıp Kitabevi, 2. Baskı, 2016 Prof.Dr.H. Ümit LÜLEYAP, MOLEKÜLER GENETİĞİN ESASLARI, Nobel Kitabevi, 2008
Notlar
Prof.Dr. HALİL KASAP Prof.Dr. MÜLKİYE KASAP Prof.Dr. OSMAN DEMİRHAN Prof.Dr. DAVUT ALPTEKİN Prof.Dr. HÜSNÜ ÜMİT LÜLEYAP Prof.Dr. AYFER PAZARBAŞI Prof. Dr.A. İRFAN GÜZEL, TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK, Akademisyen Tıp Kitabevi, 2. Baskı, 2016 Prof.Dr.H. Ümit LÜLEYAP, MOLEKÜLER GENETİĞİN ESASLARI, Nobel Kitabevi, 2008
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hücreyi ve genel özelliklerini, yapısını ve işlevini tanımlayabilir. |
ÖÇ02 | Hücre bölünme şekillerini ve aşamalarını açıklayabilir. |
ÖÇ03 | Kalıtımın temel prensipleri hakkında bilgi edinir. |
ÖÇ04 | Genel genetik hakkında bilgi edinir ve Mendel Yasalarını açıklayabilir. |
ÖÇ05 | Genetik hastalıkları inceleme yöntemleri hakkında bilgi edinir ve açıklayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | GİRİŞ, HÜCRE YAPISI VE ORGANELLER | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | BİYO-MAKROMOLEKÜLLER KARBONHİDRAT, LİPİD, PROTEİN VE NÜKLEİK ASİTLER | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | HÜCRE ZARININ YAPISI VE TRANSPORT MEKANİZMALARI | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | REPLİKASYON, TRANSKRİPSİYON VE TRANSLASYON | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | HÜCRESEL SİNYALİZASYON | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | MİTOZ -MAYOZ BÖLÜNME VE ÖNEMİ | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | GENOM ORGANİZASYONU, GEN YAPISI VE GENETİK KONTROL MEKANİZMALARI | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | MUTAJENLER, MUTASYONLAR VE DNA TAMİRİ | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | MENDEL GENETİĞİ TEK GENE BAĞLI ÖZELLİKLER VE MULTİPLE ALLELİ | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | KROMOZOM MUTASYONLARI VE HASTALIKLARI | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | HÜCRE YAŞLANMASI PROGRAMLANMIŞ HÜCRE ÖLÜMÜ VE KANSER GENETİĞİ | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | GEN TEDAVİSİ VE KÖK HÜCRE | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | IMMÜNOGENETİK | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | GELİŞİM GENETİĞİ VE TERATOJENLER | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 24 | 24 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 68 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,72 | ||
AKTS | 3 AKTS |