Genel Bilgi
Kod | HAS532 |
Ad | Ana Sağlığı I (Z) |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAKAN DEMİRHİNDİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin sonunda katılımcılar halk sağlığı bakış açısı ile kadın ve ana sağlığı konusunda bilgi sahibi olacaklardır
Dersin İçeriği
Üreme sağlığı ve hakları, üreme sağlığı kavramları ile hizmetlerin amaçları ve önemi, cinsellik ve cinsel sağlık, toplumsal cinsiyet ve şiddet ile ilgili temel bilgiler, cinsel yolla bulaşan enfeksiyonlar, güvenli annelik kavramı, gebelik ve doğum öncesi bakım, doğumun sağlanması ve doğum sonrası bakım
Dersin Ön Koşulu
Halk Sağlığı Yüksek Lisans Giriş-Kabul Koşulları
Kaynaklar
Halk Sağlığı Temel Bilgiler (Tanır F, Demirhindi H. Eds) Akademisyen Kitabevi, Ankara, 2020
Notlar
Dijital kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | 1.Türkiye’de ve Dünya'da toplumsal cinsiyet yaklaşımının yaşam hakkına, kadın sağlığına etkilerini bilir |
ÖÇ02 | 2.Türkiye ve Dünya'da kadın sağlığı uygulamalarını bilir |
ÖÇ03 | 3.Maternal mortalite ölçütlerini bilir ve nedenlerini sayar |
ÖÇ04 | 4.Temel sağlık hizmetleri kapsamında birinci basamaktaki kadın ve ana sağlığı hizmetlerini bilir |
ÖÇ05 | 5.Pre ve post-partum bakımın önemini ve özelliklerini bilir |
ÖÇ06 | 6.Pre ve post-partum döneme ait riskli durumları sıralar |
ÖÇ07 | 7.Pre ve post-partum dönemde birinci basamakta verilen hizmetin içeriğini sıralar |
ÖÇ08 | 8.Kadına yönelik şiddetin özelliklerini bilir |
ÖÇ09 | 9.Cinsel yolla bulaşan hastalıkları sayar, primer ve sekonder korunmasını açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel halk sağlığı kavramlarını bilir, halk sağlığı konularında danışmanlık ve eğiticiliğin esaslarını sayar | 5 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Epidemiyolojik ilkeler doğrultusunda Dünya’da ve Türkiye’de sağlık düzeyini ölçüp değerlendirir, araştırma yapar, analiz edip değerlendirir, rapor ve makale hazırlayıp sunar | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık insan gücü ve finansman gibi kaynakların yönetim esaslarını bilir | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş sağlığı ve güvenliği ile meslek hastalıkları bilir, bu konuda 1.Basamak düzeyindeki görevleri isteler | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çocuk ve adolesan sağlığının esaslarını bilir, değerlendirir ve 1.Basamaktaki görevleri tanımlar | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulaşıcı hastalıklar ve zoonotik hastalıkları ve 1.Basamaktaki ilgili görevleri bilir, 1.Basamaktaki bağışıklama hizmetlerini planlar | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kadın, üreme sağlığı ve aile planlaması ile ilgili hizmetleri planlar | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kronik hastalıklar ve yaşlı sağlığı ile ilgili 1.Basamak hizmet sunumunu sayar | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çevre sağlığı, laboratuvar hizmetleri ile ilgili görevleri yürütür | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplum beslenmesi ve beslenme hastalıklarını bilir | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | 01.Kadın ve ana sağlığının önemi, temel kavramlar | Kaynak taraması-Ödev | |
2 | 02.Toplumsal cinsiyet | Kaynak taraması-Ödev | |
3 | 03.Dünya'da kadın ve ana sağlığı düzeyinin belirlenmesi | Kaynak taraması-Ödev | |
4 | 04.Türkiye'de kadın ve ana sağlığı düzeyinin belirlenmesi | Kaynak taraması-Ödev | |
5 | 05.Türkiye ve Dünya'da kadın ve ana sağlığı sorunları-1 | Kaynak taraması-Ödev | |
6 | 06.Türkiye ve Dünya'da kadın ve ana sağlığı sorunları-2 | Kaynak taraması-Ödev | |
7 | 07.Türkiye ve Dünya'da kadın ve ana sağlığı sorunları-3 | Kaynak taraması-Ödev | |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | |
9 | 08.Maternal mortalite | Kaynak taraması-Ödev | |
10 | 09.Güvenli annelik ve doğum | Kaynak taraması-Ödev | |
11 | 10.ÇEKÜS yaklaşımı | Kaynak taraması-Ödev | |
12 | 11.Ana sağlığında beslenme | Kaynak taraması-Ödev | |
13 | 12.Bağışıklama | Kaynak taraması-Ödev | |
14 | 13.Psiko-sosyal yaklaşımlar | Kaynak taraması-Ödev | |
15 | 14.Menapoz | Kaynak taraması-Ödev | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 8 | 16 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 104 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,16 | ||
AKTS | 4 AKTS |