Genel Bilgi
Kod | HAS515 |
Ad | Aile Planlanması |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Burak METE |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Burak METE
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Türkiye’de aile planlamasının düzeyi, öncelikli gruplar, yasal yönü, amacı, düzeyi, hizmetin organizyonu ve özellikleri, Aile Planlaması yöntemlerinin danışmanlığında kullanılacak iletişim teknikleri, Aile Planlaması eğitimi ve yöntem kullanımı konusunda bilgi sahibi yapmak
Dersin İçeriği
Doğurganlığın düzenlenmesi, aile planlaması konusunda Türkiye'de ve Dünyada durum, Aile Planlaması yöntemleri, Aile Planlaması danışmanlığı
Dersin Ön Koşulu
Halk Sağlığı Yüksek Lisans Giriş-Kabul Koşulları
Kaynaklar
Halk Sağlığı Temel Bilgiler (Tanır F, Demirhindi H. Eds) Akademisyen Kitabevi, Ankara, 2020
Notlar
Dijital kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | 1.Aile Planlaması (AP) hizmet sunumununda uygulanan yasaları bilir |
ÖÇ02 | 2.Türkiye’de AP hizmetinin örgütlenmesini ve düzeyini bilir |
ÖÇ03 | 3.AP hizmetinde olumlu ve olumsuz yönlerini tartışır |
ÖÇ04 | 4.AP ve üreme sağlığı hizmetlerinde öncelikli grupları sayar |
ÖÇ05 | 5.AP eğitimi (Yetişkin eğitimi) tekniklerini bilir |
ÖÇ06 | 6.AP Yöntemlerini gruplandırır |
ÖÇ07 | 7.AP danışmanlık hizmetleri için gerekli olacak iletişim teknikleri uygulama becerisine sahiptir |
ÖÇ08 | 8.Yöntemlerin içeriklerini, nasıl koruduğunu, endikasyonlarını, yan etki ve komplikasyonlarını sıralar |
ÖÇ09 | 9.Enfeksiyon ve enfeksiyon hastalığı kavramını bilir, enfeksiyon zincirini tanımlar, cinsel yolla bulaşan ve diğer enfeksiyonların bildirim sisteminin basamaklarını ve sınıflandırmasını sayar. |
ÖÇ10 | 10.AP polikliniklerinde kullanılan araç-gerecin sterilizasyonu ve yüksek düzeyde dezenfeksiyonu bilir |
ÖÇ11 | 11.AP hizmetinde kayıt tutmayı ve bildirimlerin nerelere yapıldığını bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel halk sağlığı kavramlarını tanımlar, halk sağlığı konularında danışmanlık ve eğiticiliğin esaslarını sayar | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Epidemiyolojik ilkeler doğrultusunda Dünya’da ve Türkiye’de sağlık düzeyini ölçüp değerlendirir, araştırma yapar, analiz edip değerlendirir, rapor ve makale hazırlayıp sunar | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık insan gücü ve finansman gibi kaynakların yönetim esaslarını sayar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş sağlığı ve güvenliği esasları ile meslek hastalıklarını sayar, bu konuda 1.Basamak düzeyindeki görevleri isteler | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çocuk ve adolesan sağlığının esaslarını sayar, değerlendirir ve 1.Basamaktaki görevleri tanımlar | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulaşıcı hastalıklar ve zoonotik hastalıkları ve 1.Basamaktaki ilgili görevleri tanımlar, 1.Basamaktaki bağışıklama hizmetlerini planlar | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kadın, üreme sağlığı ve aile planlaması ile ilgili hizmetleri planlar | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kronik hastalıklar ve yaşlı sağlığı ile ilgili 1.Basamak hizmet sunumunu tarif eder | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çevre sağlığı, laboratuvar hizmetleri ile ilgili görevleri yürütür | 1 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplum beslenmesini tanımlar ve beslenme hastalıklarını sayar |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türkiyede Aile Planlaması Düzeyi-1 | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Türkiyede Aile Planlaması Düzeyi-2 | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Türkiyede Aile Planlaması Hizmetleri-1 | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Türkiyede Aile Planlaması Hizmetleri-2 | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Aile Planlamasında Yeni Yaklaşımlar-1 | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Aile Planlamasında Yeni Yaklaşımlar-2 | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Aile Planlaması Danışmanlığı-1 | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Aile Planlaması Danışmanlığı-2 | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Enfeksiyonlar ve bildirim sistemi | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar-2 | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Aile Planlaması Yöntemleri-1 | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Aile Planlaması Yöntemleri-2 | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Aile Planlaması Yöntemleri-3 | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Kullanılan Aletlerin Sterilizasyonu | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 93 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,72 | ||
AKTS | 4 AKTS |