Genel Bilgi
Kod | BT0153 |
Ad | Laktik Asit Bakteri Starter Kültürleri ve Prebiyotikler, Probiyotikler ve Postbiyotikler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FATİH ÖZOĞUL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
aktik asit bakteri starter kültürleri, probiyotikler, prebiyotikler ve postbiyotikler hakkında bilgi ve öğretimin yanı sıra edinilen bilgilerin gıda endüstrisinde uygulanması.
Dersin İçeriği
Lactococcus, Streptococcus ve Lactobacillus'u yetiştirmek, saymak ve izole etmek için mikrobiyolojik yöntemler içeren bir laboratuvar kursu. Çeşitli fermente gıdalardan izole edilen LAB başlatıcı, probiyotik suşlarının tanımlanması. Probiyotik bakteriler hakkında bilgi (Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus casei, Lactobacillus rhamnosus ve bifidobakteriler). Prebiyotik ve postbiyotik hakkında bilgi. Laktik asit başlatıcı ve probiyotik bakteriler arasındaki etkileşimler. Bir modelin stres toleransının analizi. PCR ve jel elektroforezi ile suşa özgü tanımlama.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
İlgili ders notları
Notlar
1. Biotechnology of Lactic Acid Bacteria: Novel Applications, Second Edition (2015) Editor(s): Fernanda Mozzi, Raúl R. Raya, Graciela M. Vignolo Print ISBN:9781118868409 |Online ISBN:9781118868386 |DOI:10.1002/9781118868386 2. Lactic Acid Bacteria Microbiological and Functional Aspects, (2019) Edited By: Gabriel Vinderola, Arthur Ouwehand, Seppo Salminen, Atte von Wright, ISBN 9780815366485, by CRC Press 3• Lactic Acid Bacteria, Bioengineering and Industrial Applications (2019). Editors: Wei Chen, DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-13-7283-4
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Laktik asit bakterilerinin tanımı, morfolojik özelliklerini kavrar. |
ÖÇ02 | Laktik asit bakterilerinin endüstride kullanımı hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Laktik asit bakterilerinin ürettiği antimikrobiyal bileşikleri bilir. |
ÖÇ04 | Sağlık ve hastalıkta laktik asit bakterilerinin önemini kavrar. |
ÖÇ05 | Laktik asit bakterilerinin toksisitesi hakkında bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve aktarır. | 1 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 2 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanım ve terminoloji dersi | Konuyla ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | LAB yetiştiriciliği ve tanımlaması için kullanılan yaygın laboratuvar yöntemleri | Konuyla ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | LAB başlatıcısının tanımlanması ve karakterizasyonu | Konuyla ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Probiyotik bakteriler hakkında bilgi (Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus casei, Lactobacillus rhamnosus ve bifidobacteria) | İlgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Çeşitli fermente gıdalardan izole edilen probiyotik suşlar | İlgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Prebiyotik ve postbiyotik hakkında bilgi | İlgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Bir modelin stres toleransının analizi | İlgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | PCR ve jel elektroforezi ile suşa özgü tanımlama | Konuyla ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Lactococcus sp. ve endüstriyel uygulamaları hakkında bilgi | Konuyla ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Streptococcus türleri ve endüstriyel uygulamaları hakkında bilgi | Konuyla ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Lactobacillus türleri ve endüstriyel uygulamaları hakkında bilgi | Konuyla ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Laktik asit başlatıcısı ve probiyotik bakteriler arasındaki etkileşimler | Konuyla ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Laktik asit gıda kaynaklı patojenler arasındaki etkileşimler | Konuyla ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Laktik asit gıda bozulma bakterileri arasındaki etkileşimler | Konuyla ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 5 | 70 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |