Genel Bilgi
Kod | SD0051 |
Ad | Çevremizdeki Fizik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Etiket | ADS Alan Dışı Seçmeli Dersler (Üniversite) ÜOD Üniversite Ortak Ders |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SÜLEYMAN ÇABUK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SÜLEYMAN ÇABUK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. SÜLEYMAN ÇABUK (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Günlük yaşantımızda birçok olayın kaynağının fizik olduğunu öğrencilerin keşfetmesini sağlamak.
Dersin İçeriği
Mutfaktaki fizik; Düşen elmanın fiziği; Güneşin fiziği; Doğa olayları;Atmosfer ve iklim; Dalgalar ve tsunami; Işığın doğası ve LASER; Yürüme ve koşmanın fiziği; Elektromanyetik dalgaların canlılar üzerine etkileri; Cep telefonları ve sağlığımız; Radyoaktivitenin canlılar üzerine etkisi; Güneş ışığından elektrik enerjisine; Nanoteknolojiler dünyasına doğru; Kuantum dünyasına yolculuk, Uzay ve Zaman.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Çevremizdeki Fizik, Naci Balkanlı-Ayşe Erol, Tübitak Popüler Bilim Kitapları, 2003.
Notlar
Dünya ve Enerji, Vural Altın, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, 2013. Radyasyon ve Sağlığımız. Dr. Yüksel Atakan, Nobel, 2014. Nanoteknolojiler Dünyasına Doğru, Tarık Baykara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2016.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Fiziğin temel kavramlarını kullanarak, birçok fiziksel olayı açıklar. |
ÖÇ02 | Fizik kavramlar ile olaylar arasında bağlantı kurar. |
ÖÇ03 | Elektromanyetik dalgaların canlılar üzerine etkisini açıklar. |
ÖÇ04 | Isı, sıcaklık ve enerji arasındaki farkı açıklar. |
ÖÇ05 | Çeşitli doğa olaylarının fiziksel oluşunu açıklar. |
ÖÇ06 | İnsan hareketinin fiziğini açıklar. |
ÖÇ07 | Güneş enerjisinden elektrik enerji elde edilmesini izah eder. |
ÖÇ08 | Nanoyapı ve nanoteknolijinin uygulama alanlarını bilir. |
ÖÇ09 | Makro boyutlu sistemle mikro boyutlu sistem arasındaki farkı açıklar. |
ÖÇ10 | Işığın doğasını izah eder. |
ÖÇ11 | Laserin çalışma prensiplerini bilir. |
ÖÇ12 | Mutfaktaki fiziksel olayları açıklar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mutfaktaki Fizik: Çaydanlığın şarkısı; fincandaki kaşık; bardak atlığı; çaydanlıktaki delik; güvenli ateş; fırının farkı; taşan süt; çorbadaki girdap; vb. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Düşen Elmanın Fiziği: Bilim tarihine kısa bakış; evrensel çekim kanunu. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Güneş Sistemi: Güneş sistemini anlatan belgesel bir film izlenecek. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Güneşten Nükleer Reaktörlere: Güneşle ilgili teoriler, Güneşin kimlik kartı, Kıyamet senaryoları ve Nükleer rektörler. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Doğa Olayları -1: Kırılma, yansıma, soğurma, kutup ışığı, gökkuşağı, gökyüzünün maviliği, vb. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Doğa Olayları -2 : Şimşek, su döngüsü, hortum, atmosfer ve iklim; sera gazları ve diğer atmosferik olaylar, vb. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Güneş Enerjisinden Elektrik Enerjisine: Güneş pillerinin prensipleri; tasarım gereksinimleri; termofotovoltaik piller. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Radyoaktivitenin Canlılar Üzerine Etkisi: Işığın madde ile etkileşimi; radyoaktivitenin canlılar üzerine etkisi. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Elektromanyetik Dalgaların Canlılar Üzerine Etkileri (Cep telefonları ve sağlığımız): Cep telefonlarının riski nedir. Cep telefonlarının etkisi; baz istasyonları. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Kuantum Dünyasına Yolculuk: Kuantum mekaniğinin tarihsel gelişimi, paradokslar, paralel evren, vb. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Nanoteknolojiler Dünyasına Doğru. Nanoteknolojinin tarihi gelişimi; nanoyapılar, nanoteknolojinin uygulama alanları . | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | LASER. Laser ışığının elde edilmesi, laser çeşitleri ve uygulama alanları. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Uzay ve Zaman: Genel ve özel görelilik kuramı, paradokslar ve karadelikler. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Yürümenin ve koşmanın fiziği Klasik fizik. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genal tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,20 | ||
AKTS | 3 AKTS |