Genel Bilgi
Kod | SD0358 |
Ad | Epidemiyolojik araştırma yöntem ve teknikleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MERAL MİRALOĞLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrenciye çeşitli grupların sağlık düzeylerini, hastalıklarını, etken, insan, çevre arasındaki etkileşimin neden ve sonuç ilişkilerini araştırmaya ve toplum sağlığını koruyucu ve geliştirici önlemleri planlamaya yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
çeşitli grupların sağlık düzeylerini, hastalıklarını, etken, insan, çevre arasındaki etkileşimin neden ve sonuç ilişkilerini araştırmaya ve toplum sağlığını koruyucu ve geliştirici önlemleri planlamaya yönelik bilgi ve beceri kazandırmak
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Epidemiyoloji'de Yöntembilim ve Sayısal Değerlendirme: Mustafa Ş. Şenocak , Alev Bakır
Notlar
Power Point sunum, ders notları, dijital kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Epidemiyoloji biliminin günümüzdeki yeri ve önemini kavrar |
ÖÇ02 | Toplumlardaki sağlık sorunlarını belirleme ve çözümlemedeki temel kurallara epidemiyolojik çalışmalarla ulaşılabileceğini benimser |
ÖÇ03 | Epidemiyoloji ilkeleri ve araştırma yöntemleri hakkında genel bilgi kazanır |
ÖÇ04 | Toplumların sağlık düzeyinin değerlendirilmesinde kullanılan sağlık göstergelerini öğrenir ve bunların önemini kavrar |
ÖÇ05 | Dünyadaki ve ülkemizdeki insanların demografik özellikleri ile sağlık sorunları arasındaki bağlantıyı kavrar |
ÖÇ06 | Bulaşıcı hastalıkların epidemiyolojisi ile bulaşıcı hastalıklardan korunma ve kontrol yöntemleri hakkında bilgi kazanır |
ÖÇ07 | hazır veri toplama araçlarından yararlanabilir ve toplanan verileri temel düzeyde analiz edebilir |
ÖÇ08 | eğitimle ilgili bilimsel bir araştırmaya konu olabilecek bir problemi inceleyebilir, uygun araştırma türü, deseni, yöntemi ve tekniklerini seçip, tasarlayabilir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı (Dersin Tanımı, Amacı, Hedefleri, Değerlendirilmesi) Epidemiyolojinin tanımı, amaçları,tarihsel gelişimi | analatım,soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Epidemiyolojik Veri Kaynakları Veri Kaynaklarının Sınıflandırılması Veri Kaynaklarının Özellikleri Veri Toplama Amaçları | analatım,soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Epidemiyolojik ölçütler Ölüm (mortalite) düzeyini belirleyen ölçütler (KÖH, BÖH, AÖH) | analatım,soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Doğurganlık düzeyini belirleyen Ölçütler (KDH, GDH) Hastalık (morbidite) düzeyini belirleyen ölçütler (insidans, prevalans) | analatım,soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Epidemiyolojik Araştırmaların Planlanması Epidemiyolojik İncelemelerde Önemli Değişkenler (yaş, cins vb.) | analatım,soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Anket yöntemi ve özellikleri ,Anket türleri ,Anket formunun bölümleri | analatım,soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
7 | Anket soru tipleri, Anket sorusu hazırlamada kurallar ,Anket formunun uygulanmasına ilişkin işlemler | analatım,soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bir araştırma planında bulunması gereken bölümler | analatım,soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Bulaşıcı Hastalıklar Epidemiyolojisi , Bulaşıcı hastalık sorununun genel özellikleri , Enfeksiyon zinciri | analatım,soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
11 | Bulaşıcı hastalıklarla ilgili çeşitli kavramlar, Salgınların Epidemiyolojik incelenmesi | analatım,soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Salgın Türleri Bulaşıcı Hastalıkların Kontrolü ve Bildirimi | analatım,soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
13 | Salgın durumunun tesbit edilmesi ,Salgınların incelenmesi , Önemli bulaşıcı hastalıklar | analatım,soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
14 | Önemli bulaşıcı hastalıklar , Bulaşıcı hastalıkların Kontrolü ,Konuya devam | analatım,soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
15 | Önemli bulaşıcı hastalıklar , Bulaşıcı hastalıkların Kontrolü 2 | analatım,soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ödev,anlatım.seminer | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ödev, anlatım, | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,20 | ||
AKTS | 3 AKTS |