Genel Bilgi
Kod | SD0490 |
Ad | Doğal Afetler ve Önlemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi HATİCE KARAKILÇIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi HATİCE KARAKILÇIK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi HATİCE KARAKILÇIK (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bilindiği üzere çok sayıda doğal afet türü bulunmaktadır. Deprem, heyelan, yangın, sel, hortum, çığ, kuraklık, soğuklar, su taşkınları, obruklar, yangılar, volkanlar, barajların yıkılması ve sınai patlamalar ve diğer tüm doğal afetler ölümcül sonuçlar ortaya çıkarmaktadır. Ayrıca, afetlerden kaynaklanan çevre sorunları meydana gelmektedir. Her sene binlerce insan doğal afetlerde hayatını kaybetmektedir. Hatta daha güçlü etkisi olan doğal afetlerde milyonlarca insanın hayatını kaybetme riski bulunmaktadır. Özellikle hem dünyada hem de ülkemizde deprem olan birçok bölge olduğu bilinmektedir. Güçlü bir deprem sonrasında can ve mal kaybı çok fazla olmaktadır. Doğal afetlere karşı önceden alınması gereken tedbirlerin bilinmesi ve gerekli tedbirlerin alınması ile can ve mal kayıpları bertaraf edilebilir veya en az seviyeye indirilebilir. Bu nedenle bu dersin amacı, Deprem, heyelan, yangın, sel, hortum, çığ, kuraklık, soğuklar, su taşkınları, obruklar, yangılar, volkanlar, baraj ve sınai patlamalar ve diğer tüm doğal afetlerin nedenlerini öğretmektir. Bu bilgiler ışığında, afetlere karşı alınması gereken önlemlerin azami ölçüde nasıl alınabileceğini ve ayrıca doğal afetlerden kaynaklanan çevre sorunlarına karşı alınması gereken önlemleri öğretmektir.
Dersin İçeriği
Doğal Afetler Giriş; Doğal Afetler ve Nedenleri; Doğal Afetlere Karşı Alınacak Önlemler ve Korunma Tedbirleri; Yavaş Şekilde Gelişen Doğal Afetler ve Nedenleri (Kuraklık, Şiddetli Soğuklar, Kıtlık vb. Olaylar); Ani Şekilde Gelişen Doğal Afetler ve Nedenleri; Depremler ve Alınması Gereken Önlemler; Çığ ve Su Taşkınlarına Karşı Alınması Gereken Önlemler; Heyelanlar ve Alınması Gereken Önlemler; Obruklara Karşı Alınması Gereken Önlemler; Doğal Yangınlar, Nedenleri ve Önleme Tedbirleri; Volkanlar Karşı Alınması Gereken Önlemler; Baraj yıkılmasına ve Sınai Patlamalara Karşı Alınması Gereken Önlemler; İnsan Kaynaklı Oluşan Doğal Afetler ve Önlemleri; Doğal Afetlerden Kaynaklanan Çevre Kirlenmeleri.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Kitap: Prof. Dr. Hasan ÖZDEMİR, Afetler Coğrafyası. İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi, 2010, İSTANBUL.
Notlar
İnternet ortamında afetlerle ilgili güncel makaleler ve haberler.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Doğal afetleri tanımlar ve açıklar. |
ÖÇ02 | Doğal afetlerin nedenlerini ve sonuçlarını anlatır. |
ÖÇ03 | Doğal afetlere karşı alınacak önlemleri ve korunma tedbirlerini açıklar. |
ÖÇ04 | Yavaş şekilde gelişen doğal afetleri ve nedenlerini (kuraklık, şiddetli soğuklar, kıtlık vb. olaylar) anlatır. |
ÖÇ05 | Ani şekilde gelişen doğal afetleri ve nedenlerini anlatır. |
ÖÇ06 | Depremlere karşı alınması gereken önlemleri açıklar. |
ÖÇ07 | Çığ, seller ve su taşkınlarına karşı alınması gereken önlemleri açıklar. |
ÖÇ08 | Heyelanlara karşı alınması gereken önlemleri anlatır. |
ÖÇ09 | Obrukların nasıl oluştuğunu ve obruk tehlikesine karşı alınması gereken önlemleri açıklar. |
ÖÇ10 | Doğal yangınların nedenlerini ve önleme tedbirlerini anlatır. |
ÖÇ11 | Volkanik patlamalarda alınması gereken önlemleri açıklar. |
ÖÇ12 | Baraj ve sınai patlamalarına karşı alınması gereken önlemleri anlatır. |
ÖÇ13 | İnsan kaynaklı oluşan doğal afetler ve önlemleri hakkında yapılması gerekenleri açıklar. |
ÖÇ14 | Doğal afetlerden kaynaklanan çevre kirlenmelerini anlatır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Doğal Afetlere Giriş | Öğrenciler ilgili ders notlarını inceler ve ders konusu ile ilgili web sitelerinde araştırma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Doğal Afetler ve Nedenleri | Öğrenciler ilgili ders notlarını inceler ve ders konusu ile ilgili web sitelerinde araştırma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Doğal Afetlere Karşı Alınacak Önlemler ve Korunma Tedbirleri | Öğrenciler ilgili ders notlarını inceler ve ders konusu ile ilgili web sitelerinde araştırma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Yavaş Şekilde Gelişen Doğal Afetler ve Nedenleri (Kuraklık, Şiddetli Soğuklar, Kıtlık vb. Olaylar) | Öğrenciler ilgili ders notlarını inceler ve ders konusu ile ilgili web sitelerinde araştırma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Ani Şekilde Gelişen Doğal Afetler ve Nedenleri | Öğrenciler ilgili ders notlarını inceler ve ders konusu ile ilgili web sitelerinde araştırma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Depremler ve Alınması Gereken Önlemler | Öğrenciler ilgili ders notlarını inceler ve ders konusu ile ilgili web sitelerinde araştırma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Çığ ve Su Taşkınlarına Karşı Alınması Gereken Önlemler | Öğrenciler ilgili ders notlarını inceler ve ders konusu ile ilgili web sitelerinde araştırma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Sınav sorularını cevaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Heyelanlar ve Alınması Gereken Önlemler | Öğrenciler ilgili derÖğrenciler ilgili ders notlarını inceler ve ders konusu ile ilgili web sitelerinde araştırma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Obruklara ve Alınması Gereken Önlemler | Öğrenciler ilgili ders notlarını inceler ve ders konusu ile ilgili web sitelerinde araştırma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Doğal Yangınlar, Nedenleri ve Önleme Tedbirleri | Öğrenciler ilgili ders notlarını inceler ve ders konusu ile ilgili web sitelerinde araştırma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Volkanlar Karşı Alınması Gereken Önlemler | Öğrenciler ilgili ders notlarını inceler ve ders konusu ile ilgili web sitelerinde araştırma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Barajların Yıkılmasına ve Endüstriyel Patlamalara Karşı Alınması Gereken Önlemler | Öğrenciler ilgili ders notlarını inceler ve ders konusu ile ilgili web sitelerinde araştırma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | İnsan Kaynaklı Oluşan Doğal Afetler ve Önlemleri | Öğrenciler ilgili ders notlarını inceler ve ders konusu ile ilgili web sitelerinde araştırma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Doğal Afetlerden Kaynaklanan Çevre Kirlenmeleri | Öğrenciler ilgili ders notlarını inceler ve ders konusu ile ilgili web sitelerinde araştırma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav sorularını cevaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav sorularını cevaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,20 | ||
AKTS | 3 AKTS |