Genel Bilgi
Kod | SD0666 |
Ad | Düşük Enerji Mimarlığı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Üniversite Dersi |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Ahadollah AZAMI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Ahadollah AZAMI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
"Düşük Enerji Mimarisi" dersinin amacı, öğrencilere yüksek konfor ve işlevsellik standartlarını korurken enerji tüketimini en aza indiren binalar tasarlamak ve uygulamak için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmaktır. Ders, sürdürülebilir tasarım ilkelerini, enerji tasarruflu teknolojileri ve çevresel etkiyi azaltan yenilikçi mimari stratejileri inceleyecektir. Dersin sonunda, öğrenciler bina performansını eleştirel bir şekilde değerlendirebilecek, düşük enerjili tasarım konseptlerini uygulayabilecek ve sürdürülebilir inşa edilmiş ortamların geliştirilmesine katkıda bulunabileceklerdir.
Dersin İçeriği
Bu ders, düşük enerjili binalar tasarlamakla ilgili ilkeler ve uygulamalar hakkında kapsamlı bir genel bakış sunar. Mimarlıkta enerji verimliliğinin teorik temellerini ele alır, yenilikçi tasarım stratejilerini inceler ve öğrencilere sürdürülebilir bina performansı elde etmek için kullanılan araçları ve teknolojileri tanıtır. Ayrıca, mimari yapay ortamlarda yenilenebilir enerji kaynaklarının kullanım potansiyelinin, mekan organizasyonu, bina zarfı, yapı malzemesi ve tasarımda nasıl kullanılacağı gibi aşamalarda teorik bir bakış açısıyla nasıl yorumlanacağıyla ilgilidir; bölgesel iklim özelliklerine bağlı olarak örnek tasarımlar da dahil edilir.
Dersin Ön Koşulu
Kaynaklar
Haftalık Program PPS Sunumlar
Notlar
1. Richarz, C., Schulz Ch., Zeitler, F., Energy-Efficiency Upgrades, Basel: Birkhäuser, 2006. 2. OLGYAY, V., Design With Climate, Princeton Uni. Press, Princeton-New Jersey, 1976. 3. Baker, N.. Human Nature, in Environmental Diversity and Architecture (Steemers, K., and Steane, M. A., eds). Spon Press, Abingdon, 2005. 4. Bokalders, V. and Block, M. , The Whole Building Handbook: How to Design Healthy, Efficient and Sustainable Buildings. Earthscan (co-published with RIBA Publishing), London, 2010. 5. Brown, G. Z. and DeKay, M. (2014). Sun, Wind and Light: Architectural Design Strategies. Wiley, New York. 6. Henson, R. (2007). The Rough Guide to Weather. Rough Guides, London. 7. Heschong, L., (1979). Thermal Delight in Architecture. MIT Press, Cambridge, MA. 8. Flannery, John A., Smith, Karen M., Eco-Urban Design, Springer, London, New York, London, 2011. 9. Williams, Daniel, and Knovel (Firm). Sustainable Design Architecture, Planning, and Ecology. Hoboken, N.J.; Chichester: Wiley ; John Wiley [distributor], 2007. 10. Stitt, Fred A. Ecological Design Handbook: Sustainable Strategies for Architecture, Landscape Architecture, Interior Design, and Planning. London: McGraw-Hill, 1999. 11. Broome, Jon. The Green Self-build Book: How to Design and Build Your Own Eco-home. Totnes: Green Books, 2007. 12. Todd, Nancy Jack, John Todd, and Nancy Jack Todd. From Eco-cities to Living Machines: Principles of Ecological Design. Berkeley, Calif.: North Atlantic Books, 1994. 13. Anker, Peder. From Bauhaus to Ecohouse a History of Ecological Design. Baton Rouge: Louisiana State University Press, 2010. 14. Chiras, Daniel D. The New Ecological Home: The Complete Guide to Green Building Options. White River Junction, Vt.: Chelsea Green Pub. Co., 2004. 15. Guastalla, Viviana, and Sarah K Rich. Ecological houses. Kempen, Germany; New York, NY: TeNeues, 2008. 16. Hensel, Michael, and Achim Menges. Versatility and Vicissitude: Performance in Morpho-ecological Design. London: Wiley, 2008. 17. Horden, Richard. Micro Architecture: Lightweight, Mobile and Ecological Buildings for the Future. London: Thames & Hudson, 2008. 18. Johnson, Bart R, and Kristina Hill. Ecology and Design: Frameworks for Learning. Washington, D.C.: Island Press, 2002. 19. Massó, Patricia. Cool Hotels: Ecological. Germany: TeNeues, 2006. 20. McHarg, Ian L. Design with Nature. New York: J. Wiley, 1994. 21. Moro, Marco, and Beatrice Spirandelli. The Ecological House: Sustainable Architecture Around the World. Vercelli, Italy: White Star Publishers, 2011. 22. Nicholas Grimshaw and Partners. The Architecture of Eden. London: Eden Project Books in association with Grimshaw, 2003. 23. Orr, David W. The Nature of Design: Ecology, Culture, and Human Intention. New York; Oxford: Oxford University Press, 2004. 24. Papanek, Victor. The Green Imperative: Ecology and Ethics in Design and Architecture. London: Thames and Hudson, 1995. 25. Richards, I. G. Hamzah & Yeang: Ecology of the Sky. Mulgrave, Vic.; Woodbridge: Images ; Antique Collectors’ Club, 2001. 26. Hamzah & Yeang: Ecology of the Sky. Mulgrave, Vic.; Woodbridge: Images ; Antique Collectors’ Club, 2001. 27. Roth, Manuela. Ecological Design. Kempen, Germany; New York: TeNeues, 2008. 28. Schröpfer, Thomas, and Limin Hee. Ecological Urban Architecture: Qualitative Approaches to Sustainability. Basel: Birkhäuser, 2012. 29. Serrats, Marta. 150 Best Eco House Ideas. New York: Collins Design, 2010. 30. Stang, Alanna, Christopher Hawthorne, and National Building Museum (U.S.). The Green House: New Directions in Sustainable Architecture. New York; Washington, D.C.: Princeton Architectural Press ; National Building Museum, 2005. 31. Torres Moskovitz. Greenest Home. Superinsulated and Passive House Design. New York: Princeton Architectural Press, 2013. 32. Toy, Maggie. The Architecture of Ecology. London; Lanham, Md.: Academy Editions ; Distributed to the trade in the U.S.A. by National Book Network, 1997. 33. Uffelen, Chris van. Ecological architecture. [Berlin]: Braun, 2009. 34. Vakili-Ardebili, Ali, and Halim Boussabaine. Ecological Building Design; Fuzzy Approach: An Eco-design Model. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller, 2010. 35. Yeang, Ken. Designing with Nature: The Ecological Basis for Architectural Design. New York [NY] [etc.]: McGraw-Hill, 1995.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Düşük enerjili mimarinin temel prensiplerini ve sürdürülebilir bina tasarımındaki önemlerini anlar. |
ÖÇ02 | Enerji modelleme ve simülasyon araçları da dahil olmak üzere nitel ve nicel yöntemleri kullanarak bina enerji performansını analiz eder. |
ÖÇ03 | Enerji tüketimini en aza indirmek için doğal havalandırma, gün ışığından yararlanma, termal kütle ve gölgeleme gibi pasif tasarım stratejilerini uygular. |
ÖÇ04 | Yalıtımı, hava geçirmezliği ve genel enerji verimliliğini artıran yüksek performanslı malzemeler ve teknikler kullanarak yüksek performanslı bina kabukları tasarlar. |
ÖÇ05 | Binaların enerji performansını simüle etmek ve tahmin etmek için enerji modelleme araçlarını kullanır. |
ÖÇ06 | Düşük enerji tüketimi, sürdürülebilirlik ve kaynak verimliliğini ön planda tutan sürdürülebilir mimari çözümler geliştirerek, çevre dostu inşa edilmiş çevrelerin gelişimine katkıda bulunur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtımı ve ders içeriğinin sunulması | Ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
2 | Düşük Enerji Mimarisi Giriş (Sürdürülebilir mimari ve binalardaki enerji akışlarına genel bakış) | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
3 | Bina Fiziği ve Enerji Temelleri (Isı transfer mekanizmaları; Isıl Konfor ve Düşük Enerji Tasarımındaki Rolü, Bina enerji dengesi ve iklim değerlendirmeleri) | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
4 | Arazi ve Yerle Çalışma (Güneş, Rüzgar, Yağmur, İklim ve Mikroiklim) | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
5 | Yönelim ve Biçimin Değiştirilmesi | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
6 | Ödev 01: Örnek Mevcut Binalar Üzerindeki İklim Elemanlarının Etkilerinin Analizi ve Değerlendirilmesi | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
7 | Düşük Enerjili Yapı Kabuğu (Yapı ve Isı Kaybı) | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınavlar | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
9 | Enerji ve İç Ortam (Karbonsuz Isıtma/Soğutma/Aydınlatma) | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
10 | Sıcak-Kuru/Sıcak-Nemli İklim Bölgeleri için Kurallar ve Stratejiler | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
11 | Soğuk/Ilıman İklim Bölgeleri İçin Kurallar ve Stratejiler | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
12 | Enerji Modelleme ve Simülasyonu (Bina performansını simüle etmek için yazılımlar ve teknikler) | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
13 | Düşük Enerji Mimarisindeki Gelecek Trendler (Sürdürülebilir tasarımda ortaya çıkan teknolojiler, Düşük enerji mimarisinde dijital araçların rolü, Sıfır enerjili ve net pozitif binalardaki trendler) | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
14 | Ödev 02: Örnek Düşük Enerjili Binaların Analizleri ve Değerlendirmeleri | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
15 | İnceleme/Tartışma/Önerilerin Değerlendirilmesi | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm notlara çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm notlara çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 74 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,96 | ||
AKTS | 3 AKTS |