Genel Bilgi
Kod | SD0134 |
Ad | Bağlama I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. ÖZGÜR PEKER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. ÖZGÜR PEKER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bağlama çalmada temel davranış ve becerileri kavraması ve uygulaması,Bağlamada teknik ve müzikal gelişimini sağlamada sorumluluk bilinci kazanması, Bağlama ve Türk halk müziği ile ilgili eserlerden bir dağarcık oluşturması, Müzik yoluyla anlama, anlatma, dinleme ve yaratıcılık gücünü geliştirmesi,Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk bilinci geliştirmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bağlamanın fiziksel parçalarının tanıtımı ve tutuş oturma, parmak ve tezene pozisyonlarının çalışılması, nota eğitimi ve bağlama üzerinde uygulama çalışmaları, egzersizler ve seviyeye uygun ezgilerin çalınması.
Dersin Ön Koşulu
Bağlama I dersi için öğrencilerin mutlaka bir bağlaması olması gerekmektedir.
Kaynaklar
Temel Bağlama Öğretimi, Servet Yaşar, Hazer Ofset, Afyonkarahisar 2015. Bağlama Eğitimi Yöntem ve Teknikleri, Savaş Ekici, Yurtrenkleri Yayınevi, Ankara 2018.
Notlar
Düzeyine uygun eserlerin notaları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Nota ile ilgili temel kavramları tanır. Nota değerlerini porte üzerinde ve bağlama üzerinde yerlerini kavrar. Bağlama tutuş, oturuş ve parmak pozisyonlarını kavrar. |
ÖÇ02 | Ellerini bağlama üzerinde nasıl konumlandıracağını kavrar. Doğru tezene tutuş pozisyonunu kavrar. |
ÖÇ03 | Boş tellerde birlik ve ikilik nota örneklerini porte ve bağlama üzerinde, tezene yönlerine ve nota vuruş değerlerine uygun şekilde okur, çalar. |
ÖÇ04 | Bağlamada sağ ve sol el tutuş pozisyonları ve uygulama biçimleri arasında ilişki kurar. Boş tellerde dörtlük nota örneklerini porte ve bağlama üzerinde, tezene yönlerine ve nota vuruş değerlerine uygun şekilde okur, çalar. |
ÖÇ05 | Porte ve bağlama üzerinde dörtlük nota etüt ve egzersizlerini uygular. Birinci parmağın ses perdesine doğru pozisyonda basar. |
ÖÇ06 | Birinci parmak kullanımı ile ilgili etüt ve egzersizleri bağlamada uygular. ikinci parmağın porte ve bağlama üzerinde yerlerini öğrenir ve bağlama üzerinde ses perdesine doğru pozisyonda basar. |
ÖÇ07 | İkinci parmak kullanımı ile ilgi etüt ve egzersizleri bağlamada uygular. Üçüncü parmağın porte ve bağlama üzerinde yerlerini öğrenir ve bağlama üzerinde ses perdesine doğru pozisyonda basar. |
ÖÇ08 | Birinci ve üçüncü parmağını bağlama üzerinde birlikte kullanır. Bağlama ve porte üzerinde birlik,ikilik ve dörtlük notaların birlikte kullanıldığı egzersiz ve etütleri uygular. |
ÖÇ09 | Porte ve bağlama üzerinde sekizlik nota etüt ve egzersizlerini uygular. Dördüncü parmağın porte ve bağlama üzerinde yerlerini öğrenir ve bağlama üzerinde ses perdesine doğru pozisyonda basar. |
ÖÇ10 | Birinci,ikinci ve dördüncü parmağını bağlama üzerinde birlikte kullanır. Bağlama ve porte üzerinde birlik,ikilik ve dörtlük ve sekizlik notaların birlikte kullanıldığı egzersiz ve etütleri uygular. |
ÖÇ11 | Bağlama üzerinde farklı parmak pozisyonlarını kavrar. |
ÖÇ12 | Porte üzerinde ses değiştirici işaretleri tanır. Bağlama üzerinde ses değiştirici işaretlere ses perdelerine basar. |
ÖÇ13 | Düzeyine uygun basit ezgileri çalar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Nota ile ilgili temel kavramlar.Bağlamanın tutuş pozisyonu. | Nota değerlerini porte üzerinde ve bağlama üzerinde yerlerinin tanıtılması. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
2 | Sağ ve sol el tutuş pozisyonları. Tezene tutuş pozisyonu | Sağ ve sol elin doğru pozisyonlarda kullanılması, Doğru tezene pozisyonunun kavranması. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
3 | Tezenenin boş teller üzerinde kullanımı 1, Birlik ve ikilik notaların kullanımı. | Tezenenin boş teller üzerinde kullanılması.Birlik ve ikilik notaların porte ve bağlama üzerinde öğrenilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
4 | Tezenenin boş teller üzerinde kullanımı 2, Dörtlük notanın kullanımı. | Tezenenin boş teller üzerinde kullanılması.Dörtlük notanın porte ve bağlama üzerinde öğrenilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
5 | Birinci parmağın kullanımı. | Birinci parmak kullanımı ile ilgili etüt ve egzersizlerin bağlamada uygulanması. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
6 | İkinci parmağın kullanımı. | İkinci parmak kullanımı ile ilgili etüt ve egzersizlerin bağlamada uygulanması. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
7 | Üçüncü parmağın kullanımı. | Üçüncü parmak kullanımı ile ilgili etüt ve egzersizlerin bağlamada uygulanması. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
|
9 | Birinci ve üçüncü parmağını bağlama üzerinde birlikte kullanımı. | Bağlama ve porte üzerinde birlik,ikilik ve dörtlük notaların birlikte kullanıldığı egzersiz ve etüt uygulamaları. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
10 | Sekizlik nota ve Dördüncü parmağın kullanımı. | Bağlama ve porte üzerinde birlik,ikilik ve dörtlük ve sekizlik notaların birlikte kullanıldığı egzersiz ve etüt çalışmaları. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
11 | Birinci,ikinci ve dördüncü parmağını bağlama üzerinde birlikte kullanımı. . | Bağlama ve porte üzerinde birlik,ikilik ve dörtlük ve sekizlik notaların birlikte kullanıldığı egzersiz ve etüt çalışmaları. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
12 | Bağlama üzerinde farklı parmak pozisyon çalışmaları. | Basit ezgi çalışmaları. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
13 | Porte üzerinde ses değiştirici işaretlerin kullanımı. | Bağlama üzerinde ses değiştirici işaretlere ses perdelerine basar. Basit ezgi çalışmaları. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
14 | Bağlama üzerinde farklı parmak pozisyon çalışmaları 1. | Basit ezgi çalışmaları. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
15 | Bağlama üzerinde farklı parmak pozisyon çalışmaları 2. | Basit ezgi çalışmaları. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,20 | ||
AKTS | 3 AKTS |