Genel Bilgi
Kod | SD0677 |
Ad | İslam Medeniyeti Tarihi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Üniversite Dersi |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İslamiyet´in doğuşundan günümüze –ağırlıklı olarak Osmanlı Devleti´nin kuruluşuna- kadar İslamiyet´in yayıldığı alanlarda teşekkül etmiş olan İslam kültür ve medeniyetinin ana hatlarıyla incelenmesi ve öğrenilmesi.
Dersin İçeriği
İslam medeniyetinin kaynakları, ve yayılışı belirtildikten sonra, İslam’ın yayıldığı alanlarda meydana getirilen siyasi, idari, sosyal ve ekonomik, eğitim, düşünce, bilim ve sanat alanındaki gelişmeler, çevre kültür ve medeniyetlerle ilişki ve etkileşim ve Avrupa’ya etkileri göz önünde tutularak genel hatlarıyla ele alınacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Kaynaklar
-İbrahim Sarıçam, İslam Medeniyeti Tarihi, TDV Yay. Ankara 2023. -Philipp K. Hitti, Siyasî ve Kültürel İslam Tarihi, I-II, İstanbul 1989. -Montgomery Watt, İslâm’ın Avrupa’ya Tesiri, İstanbul 1986. -Ziya Kazıcı, İslam Müesseseleri Tarihi, İstanbul 1982 . -Yılmaz Özakpınar, İslam Medeniyeti ve Türk Kültürü, İst.,
Notlar
-Osman Turan, Selçuklular Tarihi ve Türk İslâm Medeniyeti, İstanbul 1969. -Fazlurrahman, İslam, Ankara 1996. -M.M.Şerif vd., İslam Düşüncesi Tarihi, I-IV, İstanbul 1990-1991. -W. Barthold - F.Köprülü, İslam Medeniyeti Tarihi, Ankara1940. -H.Z.Ülken, İslam Düşüncesi, İst. 1994. -Oktay Aslanapa, Türk ve İslâm Sanatı, İstanbul 1983. -İ.Kayaoğlu, İslam Kurumları Tarihi, Ankara 1985. Adam Mez, Onuncu Yüzyılda İslâm Medeniyeti, İstanbul 2000 -İA. Ve DİA. İlgili maddeleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İslam Kültürü ve medeniyetinin başlıca özelliklerini, ilgili temel kavramları öğrenme. |
ÖÇ02 | İslam medeniyetinin teşekkülünde diğer medeniyetlerin etkilerini öğrenme ve mukayese edebilme. |
ÖÇ03 | İslam medeniyetinin Batı medeniyetine tesiri anlama ve günümüz meselelerini bu tarihî arka plana dayanarak tahlil edebilme. |
ÖÇ04 | Türk kültür ve medeniyetinin yeri ve rolünü kavrama. |
ÖÇ05 | Müslüman ülke ve toplumlarını, kültürel yapılarını tanıma, analiz edebilme. |
ÖÇ06 | Farklı kültürlerle birlikte yaşama tecrübesine katkıda bulunma. |
ÖÇ07 | Kendi kültürüne ve diğer kültürlere saygılı, milletine ve değerlerine bağlı, yaşadığı toprakları tanıyan ve seven özgüveni yüksek bireyler olmalarını sağlama. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kültür ve medeniyet kavramlarının tanımı, açıklanması, İslam medeniyeti tanım, kaynaklar, unsurlar. | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
2 | İslam öncesi medeniyetlere genel bakış. | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İslamiyetin yayılışı, fetihler, amaç ve izahı, özellikleri. | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
4 | İdari kurumlar; Hilafet ve vezirlik; ortaya çıkışı, gelişimi ve tarihi incelemesi. | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | İdari kurumlar; Divanlar, ortaya çıkışı, gelişimi ve tarihi incelemesi. | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Önceki kültür ve medeniyetlerden yapılan tercüme faaliyetleri. | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | İslam öncesi eğitim-öğretime genel bakış, İslam dünyası, medrese öncesi eğitim-öğretim yerleri. | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ödev Verme | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Medreselerin ortaya çıkışı, medreseler, eğitimin muhtevası ve özellikleri. | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Sosyal müesseseler; Vakıf, menşei, gelişimi, alanları, çeşitleri, kurucuları, sosyo-kültürel, politik rolü, vakıf sisteminin zayıflaması. | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Bilim ve sanat; Mühendislik,Tıp, matematik ve astronomi alanındaki gelişmeler. | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Bilim ve sanat; Felsefe alanındaki gelişmeler. | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Bilim ve sanat; Mimari ve müzik. | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | İslam medeniyetinin Avrupa’ya etkisi; hangi yollarla, hangi alanlarda, yapılan çeviriler. | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | İslam Medeniyetinin karakteristik özellikleri ve değerlendirme. | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |