Genel Bilgi
Kod | SD0678 |
Ad | Uygarlık Tarihi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Üniversite Dersi |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Uygarlık kavramsal çerçevesi, din ve uygarlığın yakın ilişkisi, tarih boyunca gerek ülkemiz ve diğer coğrafyalarda ortaya çıkan uygarlıkları, örneklem bağlamında; Anadolu, Mezopotamya, Orta Asya, Mısır, İran, Hint, Çin ve en son Batı uygarlıklarını; özelde Eski Yunan'dan Roma'ya ve şimdiki Hristiyan Batı Uygarlığını; rönesans ve reform hareketlerini, Fransız devrimini, aydınlanma dönemini, ulus devletlerin doğuşunu, küreselleşme ve 20. yüzyılda kültürel değişimi ve modernizmi ana hatlarıyla tanıtma, içinde yaşadığımız Türk İslam uygarlığını başlangıcından günümüze biraz daha etraflı tanıma, kaynakları hakkında bilgi sahip olabilme.
Dersin İçeriği
Genel uygarlık tarihinin çerçevesi ve modern hukukun temel kavram ve kurumlarının oluşum evreleri hakkında bilgi sahibi olur.
Dersin Ön Koşulu
Kaynaklar
İbrahim Sarıçam, İslam Medeniyeti Tarihi, DİB Yayınları, İstanbul 2023. Server Tanilli, Uygarlık Tarihi, Cumhuriyet Kitapları, İstanbul. Fernand Braudel, Uygarlıkların Grameri, çev: M. Ali Kılıçbay, İmge Kitabevi Yayınları, Ankara, 2006. Charles Freeman, Mısır, Yunan ve Roma: Antik Akdeniz Uygarlıkları, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara, 2010.
Notlar
A.W.F. Blunt, Batı Uygarlığının Temelleri, çev: Müzehher Erim, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, İstanbul, 1984.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Uygarlık kavramını öğrenebilme. |
ÖÇ02 | Din ile uygarlığın yakın ilişkili olduğunu kavrayabilme. |
ÖÇ03 | Anadolu ile Mısır ve Mezopotamya Uygarlıklarını karşılaştırma yeteneği kazanma. |
ÖÇ04 | Çin ve Hint uygarlıkları gibi Uzakdoğu uygarlıklarını tanımlayabilme. |
ÖÇ05 | Antik Yunan ve Roma Uygarlıkları arasındaki ilişkileri kavrayabilme. |
ÖÇ06 | Batı Uygarlığının kökenlerini tanıyabilme. |
ÖÇ07 | İslam Uygarlığının kökenlerini yakinen tanıyabilme. |
ÖÇ08 | Uygarlık tarihiyle ilgili birincil ve ikincil kaynakları değerlendirebilme. |
ÖÇ09 | Devlet, Hak, hukuk, adalet, değer ve demokrasi gibi kavramların kökeni ve gelişimini kavrayabilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Uygarlık kavramının tanımı ve içeriği | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Din ve uygarlık ile İnsanlık ve İslamlığın yakın ilişkileri ilk insanlar Hz. Adem'den Hz. Peygamber'e Dinler | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Antik Mezopotamya ve Anadolu Uygarlıkları | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Antik Mısır ve İran Uygarlıkları | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Hint Uygarlığı | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Çin Uygarlığı | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Orta Asya Türk Uygarlığı ve Sonrasında Türklerin İslamlaşması | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ödevlendirme veya yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
9 | Eski Yunan ve Roma Uygarlığı | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Hristiyanlaşma ve sonrasında Bizans ve Batı Uygarlığı | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Ortaçağ Batı Uygarlığı | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Yönetim Şekilleri. Demokrasinin Kökenleri ve Gelişimi | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Roma Hukuku ve Günümüze Etkileri | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Mecelle'den Anayasaya Türk İslam Hukukunun Gelişimi | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel Değerlendirme ve Tartışma | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |