Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
VETERİNERLİK PATOLOJİSİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | VPT 524 |
Ad | Beslenme Hastalıkları Patolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 1-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET HALIGÜR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste, evcil hayvanlarda görülen beslenme hastalıklarının gelişiminde etkili olan faktörler ve bu hastalıklarda ortaya çıkan doku ile hücre hasar mekanizmalarının değerlendirilmesini amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Bu ders, evcil hayvanlarda hatalı beslenme sonucu şekillenen hastalıkların patogenezleri, makroskobik ve mikroskobik lezyonları ile ayırıcı tanıları içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Erer H, Çiftçi MK. 2021. Veteriner Sistemik Patoloji, I ve II. Cilt. Selçuk Üniversitesi Basımevi; Hazıroğlu R. Milli ÜH.2001. Veteriner Patoloji, I. Cilt ve Cilt II. Medipress; Maxie GM.2015. Jubb, Kennedy & Palmer's Pathology of Domestic Animals (3 Cilt), Elsevier
Notlar
Ders notu ve Güncel literatür
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hayvan türlerine göre beslenme şekillerini tanımlar |
ÖÇ02 | Beslenme ile ilişkili hastalıkların patogenezini açıklar. |
ÖÇ03 | Beslenme bozukluğu sonucu oluşan patolojik bulguları ifade eder. |
ÖÇ04 | Malnutrisyon sonucu oluşan hastalıkların önlenmesi yönünden öneride bulunur. |
ÖÇ05 | Hayvan türlerine göre beslenme bozukluklarının tedavi edilmesinde, beslenme şeklini planlar. |
ÖÇ06 | Malnutrisyon sonucu dokularda ve organlarda şekillenen lezyonları saptar. |
ÖÇ07 | Beslenme bozukluğu sonucu oluşan lezyonları belirlemek amacıyla laboratuvar işlemlerini uygular |
ÖÇ08 | Organ ve dokularda şekillenen patolojik bozuklukları (makroskobik, mikroskobik düzeyde) bir araya getirir. |
ÖÇ09 | Zehirlenmeler sonucu oluşan patolojik bulguları tanımlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner patoloji alanında temel kavramları tanımlar, | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner patoloji alanına türlere özgü hastalıkları açıklar | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanına özgü temel patoloji kavramları tanımlar ve bu kavramları kullanır, | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanına ilgili numunelerin laboratuvar işlemlerini öğrenir ve değerlendirmesini öğrenir | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanına ilgili numuneleri mikroskopta inceler | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanında numunelerin sonuçlarını yorumlar | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner, Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere yanıt vermek için bilimsel araştırmalar yapar | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanında hastalık teşhislerini yapar ve hastalıktan korunmak için gerekli tedbirlerin alınması sağlar, | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner alanda hayvan türlerine göre tümörlerin teşhisini sağlar, | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanında son bilimsel gelişmeler çerçevesinde tanı yöntemlerini kullanır, | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hayvan hastalıkları ve zoonoz karakterli hastalıkların belirlenmesi amacıyla saha taraması tasarlayabilir, örnekleme yöntemini belirler ve yönetir, | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner patoloji alanında hayvan hastalıklarının tanısı belirler ve tedavide karar verme sürecindeki çeşitli birimlerle işbirliği ve danışmanlık yapabilir, | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünce yeteneğini geliştir, kanıta ulaşmanın yollarını kullanarak kanıta eleştirel değer biçer ve karar verir, | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner patoloji alanında birçok türde saptanan hastalık ve tümörlerin prognozu hakkında verileri raporlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Epidemiyoloji alanındaki kavramları açıklar, klinik ve saha araştırmalarını başından itibaren yönlendirir, hastalık risk faktörlerinin ve hastalık yüklerinin saptanmasında yöntemler geliştir, uygun tanı testlerinin seçilmesinde danışmanlık yapar, |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Farklı hayvan türlerinin beslenme tipler ve fizyolojik yapıları. | Ön hazırlığı yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Beslenme yetersizliği sonucu oluşan hastalıklar; kanibalismus, deri lezyonları, görme bozuklukları hakkında genel bilgiler. | Ders notu okuma, Güncel literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Anatomik, histolojik ve fizyolojik yetersizlikler sonucu şekillenen patolojik bulgular. | Ders notu okuma, kitap okuma, görsel data izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösteri, Benzetim |
4 | Beslenme bozukluğu sonucu oluşan vitamin ve mineral yetersizliklerinin patolojik bulguları. | Kitap okuma, güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Beslenme hastalıklarının patofizyolojsi | Ders notu okuma, güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim |
6 | Beslenme hastalıklarında ortaya çıkan doku ve hücre hasarı | Görsel data izleme, internette tarama, örnek araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Örnek Olay |
7 | Sindirim sisteminde beslenme yetersizliği sonucu oluşan patolojik bulgular | Ders notu okuma, kitap okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Sınav Hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
9 | Sinir ve üriner sistemde beslenme yetersizliği ve bozukluğu sonucu oluşan bozukluklar. | Ders notu okuma, kitap okuma, görsel veri izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Benzetim |
10 | Beslenmeyle ilişkili zehirlenmelerde görülen patolojik bulgular | Ders notu okuma, örnek vakaları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme |
11 | Beslenme yetersizliğinin teşhisinden sonra beslenme planlarının hazırlanması. | Ders notu okuma, kitap okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Benzetim |
12 | Beslenme yetersizliğinin tespiti için laboratuvarda yapılacak işlemler. | Laboratuvar ön çalışması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
13 | Preparatların mikroskopta değerlendirilmesi | Laboratuvar hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
14 | Sonuçların değerlendirilmesi | internette tarama, Güncel makaleler inceleme, örnek vakaları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Sonuçların raporlanması | Laboratuvar sonuçlarının yazılması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav Hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav Hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 56 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,24 | ||
AKTS | 2 AKTS |