Genel Bilgi
Kod | VPT 524 |
Ad | Beslenme Hastalıkları Patolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 1-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET HALIGÜR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Evcil hayvanlarda görülen beslenme hastalıklarının gelişiminde etkili olan faktörler, beslenme hastalıklarının gelişim mekanizmaları ve bu hastalıklarda ortaya çıkan doku ve hücre hasarının mekanizmalarının öğretilmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Evcil hayvanlarda hatalı beslenme sonucu şekillenen hastalıkların patogenezleri, makroskobik ve mikroskobik lezyonları ile ayırıcı tanılar.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Erer H, Çiftçi MK. 2021. Veteriner Sistemik Patoloji, I ve II. Cilt. Selçuk Üniversitesi Basımevi; Hazıroğlu R. Milli ÜH.2001. Veteriner Patoloji, I. Cilt ve Cilt II. Medipress; Maxie GM.2015. Jubb, Kennedy & Palmer's Pathology of Domestic Animals (3 Cilt), Elsevier
Notlar
Ders notu ve Güncel literatür
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hayvan türlerine göre beslenme şekillerini tanımlar |
ÖÇ02 | Beslenme ile ilişkili hastalıkların patogenezini açıklar. |
ÖÇ03 | Beslenme bozukluğu sonucu oluşan patolojik bulguları ifade eder. |
ÖÇ04 | Malnutrisyon sonucu oluşan hastalıkların önlenmesi yönünden öneride bulunur. |
ÖÇ05 | Hayvan türlerine göre beslenme bozukluklarının tedavi edilmesinde, beslenme şeklini planlar. |
ÖÇ06 | Malnutrisyon sonucu dokularda ve organlarda şekillenen lezyonları saptar. |
ÖÇ07 | Beslenme bozukluğu sonucu oluşan lezyonları belirlemek amacıyla laboratuvar işlemlerini uygular |
ÖÇ08 | Organ ve dokularda şekillenen patolojik bozuklukları (makroskobik, mikroskobik düzeyde) bir araya getirir. |
ÖÇ09 | Zehirlenmeler sonucu oluşan patolojik bulguları tanımlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner patoloji alanında temel kavramları tanımlar, | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner patoloji alanına türlere özgü hastalıkları açıklar | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanına özgü temel patoloji kavramları tanımlar ve bu kavramları kullanır, | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanına ilgili numunelerin laboratuvar işlemlerini öğrenir ve değerlendirmesini öğrenir | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanına ilgili numuneleri mikroskopta inceler | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanında numunelerin sonuçlarını yorumlar | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner, Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere yanıt vermek için bilimsel araştırmalar yapar | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanında hastalık teşhislerini yapar ve hastalıktan korunmak için gerekli tedbirlerin alınması sağlar, | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner alanda hayvan türlerine göre tümörlerin teşhisini sağlar, | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanında son bilimsel gelişmeler çerçevesinde tanı yöntemlerini kullanır, | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hayvan hastalıkları ve zoonoz karakterli hastalıkların belirlenmesi amacıyla saha taraması tasarlayabilir, örnekleme yöntemini belirler ve yönetir, | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner patoloji alanında hayvan hastalıklarının tanısı belirler ve tedavide karar verme sürecindeki çeşitli birimlerle işbirliği ve danışmanlık yapabilir, | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünce yeteneğini geliştir, kanıta ulaşmanın yollarını kullanarak kanıta eleştirel değer biçer ve karar verir, | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner patoloji alanında birçok türde saptanan hastalık ve tümörlerin prognozu hakkında verileri raporlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Epidemiyoloji alanındaki kavramları açıklar, klinik ve saha araştırmalarını başından itibaren yönlendirir, hastalık risk faktörlerinin ve hastalık yüklerinin saptanmasında yöntemler geliştir, uygun tanı testlerinin seçilmesinde danışmanlık yapar, |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Farklı hayvan türlerinin beslenme tipler ve fizyolojik yapıları. | Ders notu, kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Beslenme yetersizliği sonucu oluşan hastalıklar; kanibalismus, deri lezyonları, görme bozuklukları hakkında genel bilgiler. | Ders notu, Güncel literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Anatomik, histolojik ve fizyolojik yetersizlikler sonucu şekillenenpatolojik lbulgular. | Ders notu, kitap, görsel data | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
4 | Beslenme bozukluğu sonucu oluşan vitamin ve mineral yetersizliklerinin patolojik bulguları. | Ders notu, kitap, güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Beslenme hastalıklarının patofizyolojsi | Ders notu, güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Beslenme hastalıklarında ortaya çıkan doku ve hücre hasarı | Ders notu ve Güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sindirim sisteminde beslenme yetersizliği sonucu oluşan patolojik bulgular | Ders notu, kitap, görsel veri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınavlar | Sınav soru Hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
9 | Sinir ve üriner sistemde beslenme yetersizliği ve bozukluğu sonucu oluşan bozukluklar. | Ders notu, kitap, görsel veri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Beslenmeyle ilişkili zehirlenmelerde görülen patolojik bulgular | Ders notu, örnek vakalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
11 | Beslenme yetersizliğinin teşhisinden sonra beslenme planlarının hazırlanması. | Ders notu, kitap, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Beslenme yetersizliğinin tespiti için laboratuvarda yapılacak işlemler. | Laboratuvar çalışması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
13 | Preparatların mikroskopta değerlendirilmesi | Laboratuvar hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
14 | Sonuçların değerlendirilmesi | Laboratuvar çalışması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Sonuçların raporlanması | Laboratuvar sonuçlarının yazılması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav soru Hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav soru Hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 56 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,24 | ||
AKTS | 2 AKTS |