Genel Bilgi
Kod | VPT 504 |
Ad | Patolojide Moleküler Teknikler (Z) |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Mehmet Önder KARAYİĞİT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
*Antijen-antikorun ne olduğu ve laboratuvar ortamında saklanması *Antijen-antikor reaksiyonlarını *temel histokimya ve immunohistokimya metodlarının ne olduğunu, *PCR WB, ELISA ‘nın ne olduğunu ve nasıl yapılacağı ile ilgili beceri sağlanması.
Dersin İçeriği
Antijen ve antikor yapısı, materyal hazırlama ve saklama, labaratuar kullanımı ile temel histokimya ve immunohistokimya prosedürleri. Elektron mikroskobunun türleri ve kullanım alanları, elektron mikroskoplarının çalışma prensipleri, elektron mikroskopi için doku parçalarının hazırlanması elektron mikroskopide fiksasyon metodları, doku takibi, gömme metodları, ince kesitlerin elde edilişi, boyama metodları, elektron mikroskobunda inceleme, elektron mikroskobik fotoğrafların değerlendirilmesi, PCR, WB, ELİSA.
Dersin Ön Koşulu
YOKTUR
Kaynaklar
Erer H, Çiftçi MK, Veteriner Genel Patoloji, Bahçıvanlar Basım Sanayi, 2021; Köküuslu C, Genel Patoloji, Medisan yayınevi, 1996; Cheville NF, Introduction to Veterinary Pathology, Iowa State University Press, 1999
Notlar
Ders notu ve güncel literatür taraması
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hastalık teşhisinde kullanılan moleküler tekniklerin nasıl yapılacağını öğrenir |
ÖÇ02 | Hastalık sebepleri hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ03 | Hastalık sebepleri arasında fiziksel etkenleri öğrenir. |
ÖÇ04 | Hastalık sebepleri arasında kimyasal sebeplerin rolünü kavrar. |
ÖÇ05 | Hastalık sebepleri arasında canlı hastalık sebeplerini ve hastalıklara karşı duyarlılık ile dayanıklılığı etkileyen faktörleri kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner patoloji alanında temel kavramları tanımlar, | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner patoloji alanına türlere özgü hastalıkları açıklar | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanına özgü temel patoloji kavramları tanımlar ve bu kavramları kullanır, | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanına ilgili numunelerin laboratuvar işlemlerini öğrenir ve değerlendirmesini öğrenir | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanına ilgili numuneleri mikroskopta inceler | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanında numunelerin sonuçlarını yorumlar | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner, Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere yanıt vermek için bilimsel araştırmalar yapar | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanında hastalık teşhislerini yapar ve hastalıktan korunmak için gerekli tedbirlerin alınması sağlar, | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner alanda hayvan türlerine göre tümörlerin teşhisini sağlar, | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanında son bilimsel gelişmeler çerçevesinde tanı yöntemlerini kullanır, | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hayvan hastalıkları ve zoonoz karakterli hastalıkların belirlenmesi amacıyla saha taraması tasarlayabilir, örnekleme yöntemini belirler ve yönetir, | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner patoloji alanında hayvan hastalıklarının tanısı belirler ve tedavide karar verme sürecindeki çeşitli birimlerle işbirliği ve danışmanlık yapabilir, | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünce yeteneğini geliştir, kanıta ulaşmanın yollarını kullanarak kanıta eleştirel değer biçer ve karar verir, | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner patoloji alanında birçok türde saptanan hastalık ve tümörlerin prognozu hakkında verileri raporlar. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Epidemiyoloji alanındaki kavramları açıklar, klinik ve saha araştırmalarını başından itibaren yönlendirir, hastalık risk faktörlerinin ve hastalık yüklerinin saptanmasında yöntemler geliştir, uygun tanı testlerinin seçilmesinde danışmanlık yapar, |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtım ve uygulama, değerlendirme bilgilerinin öğrenciye açıklanması. Dersin müfredat içindeki önemi ve diğer dersler ile etkileşiminin vurgulanması. | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Travma, Elektrik akımı ve ısı gibi fiziksel hastalık sebeplerinin hücresel düzeyde etkileri ve yapmış oldukları patolojik lezyonlar | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Fiziksel hastalık sebeplerinden radyasyonun hücreler üzerindeki etkileri ve patolojik lezyonları | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Biyolojik toksinler ve mikrobiyal toksinler gibi kimyasal hastalık sebeplerinin hücresel düzeyde meydana getirdikleri patolojik lezyonlar | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kimyasal hastalık sebeplerinden olan bitki toksinleri, pestisit ve herbisitler, ilaç toksisitesi ve metallerin hücresel düzeyde meydana getirdikleri patolojik lezyonlar | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Hastalıklara karşı duyarlıklık ve dayanıklılığı etkileyen faktörlerin neler olduğunun belirlenmesi. | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Viruslar ve prokaryotik patojenlerin neler olduğu ve hücresel düzeyde meydana getirdikleri patolojik lezyonlar | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınav sorularının hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
9 | Sepsis, septisemi, bakteriyemi ve viremi gibi terimlerin anlamları ve hücre düzeyinde bu tabloların oluşturdukları hasar ile bu hasaların belirlenmesi | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Sepsis, septisemi, viremi ve bakteriyeminin bazı doku ve organlardaki bulguları ve patolojik yönden bu bulguların saptanması | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Protozoon ve metazoon gibi parazitlerin hastalık etkenlerinin hücrelerde meydana getirdiği patolojik değişiklikler. | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Beslenme yetersizliklerinin hücreler üzerindeki etkileri ve bunların klinik ve patolojik belirtileri ile lezyonları | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | A, D, E, C, B ve C vitaminlerinin yetersizlik sebepleri ve hücrelerde oluşturdukları patolojik lezyonların tanımlanması | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Kalsiyum, fosfor, demir ve selenyum gibi mineral madde yetersizliklerinin yan etkileri ve patolojik lezyonlarının tanımlanması | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Öğrenci sunumları ve kritik verme | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav sorularının hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları I | Sınav sorularının hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |