Genel Bilgi
Kod | MEDF507 |
Ad | İnsan Vücudunun Yapı ve Fonksiyonu |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ŞEREF ERDOĞAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ŞEREF ERDOĞAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sağlıklı insanda hücre, doku ve sistemlerin çalışma mekanizmalarının kavramaktır.
Dersin İçeriği
Hücre - doku fizyolojisi, uyarılabilir dokular, sinir sistemi fizyolojisi, kardiyovasküler ve solunum sistem fizyolojileri, sindirim ve boşaltım sistem fizyolojileri ile endokrin ve üreme sistem fizyolojisi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Guyton ve Hall, Tıbbi Fizyoloji, Güneş Tıp Kitabevleri 2021.
Notlar
Ganong Fizyoloji
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hücre ve doku fizyolojisinin genel prensiplerini bilir |
ÖÇ02 | Hücreler arası iletişim yollarını ve çeşitlerini bilir. |
ÖÇ03 | Uyarılabilir dokuların çalışma prensibini bilir |
ÖÇ04 | Kan ve bağışıklık sistem fizyolojisini öğrenir. |
ÖÇ05 | Sinir sisteminin entegratif fonksiyonunu bilir ve otonom sinir sisteminin fonksiyonunu kavrar |
ÖÇ06 | Kardiyovasküler sistemi ve hemodinamik prensipleri kavrar |
ÖÇ07 | Solunum sisteminin bileşenlerini ve fonksiyonunu bilir |
ÖÇ08 | Gastrointestinal sisteminin çalışma prensibini ve fonksiyonunu bilir. |
ÖÇ09 | Böbreğin fonksiyonu ve boşaltım sisteminin genel işlevini bilir |
ÖÇ10 | Hormon reseptör etkileşimini ve endokrin sistemin entegratif fonksiyonunu bilir |
ÖÇ11 | Üreme sistemini ve çalışma prensibini kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık örgütlerinin fonksiyonlarını listeler ve açıklar; ulusal ve uluslararası sağlık kuruluşlarının nasıl örgütlendiğini açıklar; kliniklerin nasıl yönetildiğini açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medikal Fiziğin kendi geleceğinde nitelikli servis için gerekli teknik altyapıyı açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medikal Fizik konusuyla ilgili olarak Avrupa Topluluğuna ait ve ulusal yasal çerçeveleri, düzenlemeleri, rehberleri ve uygulama kodlarını açıklar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medikal Fiziği kapsayan alanlarda yapıyı, fonksiyonu, karakteristiği ve sınırlamaları açıklayabilmek için fiziksel kavramlar, prensipler ve teorileri detaylı ve sayısal olarak kullanır; medikal cihazların medikal fiziğin kendi alanındaki kullanımını açıklar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Detaylı ve niceliksel olarak iyonlaştırıcı radyasyonun (elektromanyetik, elektronlar, iyonlar, nötronlar) ve diğer fiziksel ajanların (elektrik enerjisi, statik elektrik/magnetik alanlar, iyonize olmayan elektromanyetik radyasyon, vibrasyon, ses ve ultrason, lazer) özelliklerini açıklar. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İyonlaştırıcı radyasyonun ve medikal cihazlarla bağlantısı olan farklı fiziksel ajanların faydalı ve ters/zararlı biyolojik etkilerini biyolojik modellerle sayısal olarak açıklar. Biyolojik etkinin büyüklüğünü etkileyen faktörleri açıklar. Kliniksel çıktıları geliştirmek için manipülasyon yollarını açıklar. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Her fiziksel ajanla ilgili olarak deterministik/stokastik, erken/geç, teratogenik/genetik etkileri açıklar. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medikal Fizik uygulama alanında sistematik bir biçimde bir şeyi gözden geçirebilmek için Genel Fizik, Medikal Fizik ve Sağlık Fiziğiyle ilgili literatür içerisinden bir liste çıkarır. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini medikal cihazların klinikteki kullanımları, iyonlaşma radyasyonuyla ilgili emniyet/risk yönetimi gibi konularla ilgili olarak klinik problemlerine uygular. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini, kliniksel çevreye yeni cihazları ve ilgili teknikleri transfer etmek için kullanır. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kliniksel ve biyomedikal verilerin analizi için istatistiksel paketler kullanır. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kullanılan değişik dosimetrik nicelikleri tanımlar ve açıklar; dozimetrik nicelikler arasındaki bağıntıyı açıklar (enerji akısı, kerma, soğurulan doz). | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Titiz ve özenli bir istatistiksel tabana dayanan ve sayısal olan kliniksel ve biyomedikal çalışmalar tasarlar. | 2 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İyonlaştırıcı radyasyonun hastaya verilmesi sırasında yöntem belirler ve bu yöntemi geliştirmek için değişik uygulamalar tasarlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hücre Fizyolojisi | Önerilen ders kitaplarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Aksiyon Potansiyeli, Sinir ve Kas Fizyolojisi | Önerilen ders kitaplarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Sinir Sistemine Genel Bakış | Önerilen ders kitaplarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Özel Duyular ve Otonom Sinir Sistemi | Önerilen ders kitaplarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Kan Fizyolojisi ve Dolaşım Sistemine Genel Bakış | Önerilen ders kitaplarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Kalp ve Damarlar, Dolaşımın Düzenlenmesi | Önerilen ders kitaplarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Solunum Sistemine Genel Bakış | Önerilen ders kitaplarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Solunumun Mekaniği, Ventilasyon-Perfüzyon, kanda gaz taşınımı | Önerilen ders kitaplarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Gastrointestinal Sistem; Yapısı, Motilitesi | Önerilen ders kitaplarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Boşaltım Sistemi; Yapısı ve Fonksiyonu | Önerilen ders kitaplarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Vücut Sıvı ve Osmolalitesinin Düzenlenmesi | Önerilen ders kitaplarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Endokrin Sistem: Hormon-Reseptör Etkileşimi; Hipotalamus-Hipofiz-Hedef Organ Etkileşimi | Önerilen ders kitaplarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Tiroid, Sürrenal ve Pankreasın Endokrin Fonksiyonu, Kemik Fizyolojisi | Önerilen ders kitaplarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Erkek ve Dişi Üreme Sistemleri; Fertilizasyon ve Gebelik | Önerilen ders kitaplarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 18 | 18 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 170 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,80 | ||
AKTS | 7 AKTS |