Genel Bilgi
| Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| SAĞLIK FİZİĞİ (YL) (TEZSİZ) (İÖ) | |
| Kod | MEDF536 |
| Ad | Radyasyondan Korunma ve Radyasyondan Güvenliği |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Güz ve Bahar |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 4 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SEVGÜL KÖSE |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi SEVGÜL KÖSE
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi SEVGÜL KÖSE (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Prof. Dr. IŞIL ÖCAL (Bahar) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Radyasyondan Korunma ve Radyasyondan Güvenliği
Dersin İçeriği
Radyasyondan Korunma ve Radyasyondan Güvenliği
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) Biyofizik (Ferit Pehlivan) Biyofizik (Gürbüz Çelebi) İnternet Araştıması
Notlar
İnternet Araştırması
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Radyasyonu ve radyasyon kaynaklarını bilir |
| ÖÇ02 | Radyasyonun güvenlik sınırlarını bilir |
| ÖÇ03 | Radyasyondan korunma ekipmanlarını bilir ve kullanır |
| ÖÇ04 | Hastaya verilecek iyonlaştırıcı radyasyon yöntemini geliştirmek için değişik uygulamalar tasarlar. |
| ÖÇ05 | İyonlaştırıcı radyasyonun hastaya verilmesi sırasında yöntem belirler |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık örgütlerinin fonksiyonlarını listeler ve açıklar; ulusal ve uluslararası sağlık kuruluşlarının nasıl örgütlendiğini açıklar; kliniklerin nasıl yönetildiğini açıklar. | 1 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medikal Fiziğin kendi geleceğinde nitelikli servis için gerekli teknik altyapıyı açıklar. | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medikal Fizik konusuyla ilgili olarak Avrupa Topluluğuna ait ve ulusal yasal çerçeveleri, düzenlemeleri, rehberleri ve uygulama kodlarını açıklar. | 2 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medikal Fiziği kapsayan alanlarda yapıyı, fonksiyonu, karakteristiği ve sınırlamaları açıklayabilmek için fiziksel kavramlar, prensipler ve teorileri detaylı ve sayısal olarak kullanır; medikal cihazların medikal fiziğin kendi alanındaki kullanımını açıklar. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Detaylı ve niceliksel olarak iyonlaştırıcı radyasyonun (elektromanyetik, elektronlar, iyonlar, nötronlar) ve diğer fiziksel ajanların (elektrik enerjisi, statik elektrik/magnetik alanlar, iyonize olmayan elektromanyetik radyasyon, vibrasyon, ses ve ultrason, lazer) özelliklerini açıklar. | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İyonlaştırıcı radyasyonun ve medikal cihazlarla bağlantısı olan farklı fiziksel ajanların faydalı ve ters/zararlı biyolojik etkilerini biyolojik modellerle sayısal olarak açıklar. Biyolojik etkinin büyüklüğünü etkileyen faktörleri açıklar. Kliniksel çıktıları geliştirmek için manipülasyon yollarını açıklar. | 2 |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Her fiziksel ajanla ilgili olarak deterministik/stokastik, erken/geç, teratogenik/genetik etkileri açıklar. | 1 |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medikal Fizik uygulama alanında sistematik bir biçimde bir şeyi gözden geçirebilmek için Genel Fizik, Medikal Fizik ve Sağlık Fiziğiyle ilgili literatür içerisinden bir liste çıkarır. | |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini medikal cihazların klinikteki kullanımları, iyonlaşma radyasyonuyla ilgili emniyet/risk yönetimi gibi konularla ilgili olarak klinik problemlerine uygular. | 2 |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini, kliniksel çevreye yeni cihazları ve ilgili teknikleri transfer etmek için kullanır. | |
| PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kliniksel ve biyomedikal verilerin analizi için istatistiksel paketler kullanır. | 2 |
| PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kullanılan değişik dosimetrik nicelikleri tanımlar ve açıklar; dozimetrik nicelikler arasındaki bağıntıyı açıklar (enerji akısı, kerma, soğurulan doz). | |
| PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Titiz ve özenli bir istatistiksel tabana dayanan ve sayısal olan kliniksel ve biyomedikal çalışmalar tasarlar. | |
| PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İyonlaştırıcı radyasyonun hastaya verilmesi sırasında yöntem belirler ve bu yöntemi geliştirmek için değişik uygulamalar tasarlar. | 1 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | radyasyon nedir? | Öğrenci dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Radyasyon çeşitleri nelerdir? | Öğrenci dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
| 3 | X-ışınları | Öğrenci dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 4 | X-ışınlarının kullanıldığı yerler | Öğrenci dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 5 | Görüntüleme çeşitleri | 4Öğrenci dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 6 | Gama-ışıması | Öğrenci dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 7 | Görüntülemede gama -ışınları | Öğrenci dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 8 | Ara Sınavlar | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | İyonize ve Non-iyonize rasyasyon | Öğrenci dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 10 | alfa, beta ve gama ışınlarının özellikleri | Öğrenci dersten önce ilgili bölümü okur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 11 | İyonize ışınların kullanımı | Öğrenci dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
| 12 | PET çekimi | Öğrenci dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
| 13 | Radyaloji ve Nükleer Tıp | Öğrenci dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | Radyasyon Onkolojisi | Öğrenci dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 15 | Anabilim Dallarında kullanılan Radyasyon ve korunma yöntemleri | Öğrenci dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 9 | 9 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 173 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,92 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||