Genel Bilgi
Kod | HKU321 |
Ad | Hukuk Kliniği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi OLCAY KARACAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi OLCAY KARACAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Kırılgan ve dezavantajlı grupların adalete erişimlerine ilişkin engelleri öğrenerek onların adalete erişimlerine destek olmak
Dersin İçeriği
Kırılgan ve dezavantajlı grupların adalete erişim engelleri ile bu grupların adalete erişimleri ile ilgili etik sorunları
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
hukuk klinikleri ve adalete erişimle ilgili internet kaynakları
Notlar
Ioanna Kuçuradi, İnsan Hakları Kavram Çeşit ve Sorunları, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hukuk teorisi ile pratiği arasındaki bağları kavrama |
ÖÇ02 | Dezavantajlı kişiler ve gruplar başta olmak üzere adalete erişimle ilgili sorunlarla ilgili farkındalık kazanma |
ÖÇ03 | İşbirliğin hem kendilerinin hem de başkalarının potansiyellerini artırdığını deneyimleme |
ÖÇ04 | Sorumluluklarında sorumsuzluklarının da başkalarının hayatını etkileyebileceğini düşünme |
ÖÇ05 | Adaletsizlerin kader değil karar olduğunu yani adaletsizlikleri insan iradesiyle yapıldığı fark ederek; adaletsizlerle başa çıkmanın da insanların elinde olduğunu idrak etme |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun temel kavram ve ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel hukuk disiplinlerini ve içeriklerini (her alana ilişkin yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararları ve bilimsel değerlendirmeleri) bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak değerlendirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuki problemleri teşhis eder. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini tanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuk biliminin araştırma, analiz ve yorum yöntemlerini kavrar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tespit edilen hukuki problemlere çözüm üretebilmek için uygun hukuki yorum yöntemlerini kullanır. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Edindiği bilgileri kullanarak karşılaştığı hukuki problemleri çözer. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukuki problemlerin çözümlerini olan (de lege lata) ve olması gereken hukuk (de lege ferenda) bakımından ayrı ayrı ortaya koyar. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hukuk uygulamasında karşılaşılan problemler karşısında çözüm geliştirmek için ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal ve hukuki sorunlara karşı duyarlı olur. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Teknik hukuk bilgisini gerek Türkçe gerek İngilizce olarak sözlü veya yazılı şekilde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Belirli bir hukuki meseleye ilişkin kişisel görüş ve değerlendirmesini sözlü ya da yazılı olarak ikna edici şekilde anlatır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hukukla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evrensel hukuk ilkeleri doğrultusunda hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını içselleştirir. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hukuki gelişmeleri ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devletini benimser. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hukuk Kliniklerinin amacı nedir? | Öğrencilere onları birlikte çalışmaya cesaretlendirecek başka öğrencilerle birlikte başarılmış çalışmalar hakkında öğrencileri bilgilendirme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
2 | Yaşlı, engelli, ev içi şiddet mağduru, yoksul vb. kişi ve gruplara yönelik önyargıların ve bu önyargıların hukuki muhakemeye etkisi | Hukukta adaletsizliği görme kitabının ilk bölümünü okuyarak gelmek | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Önyargılardan hareketle yapılan hak ihlallerini idrak etme | Çeşitli mahkeme kararlarından önyargıların yol açtığı tespit edebilmek için verilen mahkeme kararlarını okuyarak gelmek | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Adalete erişim ve adalete erişim engelleri | Hukuk kliniklerinde başka öğrencilerle adalete erişim bağlamında yapılmış çalışmaları web sitelerinden araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | Adalete erişimle ilgili bir önceki derste tespit edilen sorunlardan harekete adaletle erişimle ilgili sorunları olan kişiler ve gruplar özellikle de dezavantajlı grupları önceleyerek öğrencileri gruplandırma | Öğrencilerin hangi grubu tercih etmek istediklerini istediklerini düşünmeleri | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
6 | Öğrencilerin ev içi şiddet, engelli hakları, yaşlı hakları, çocuk hakları vb. kendi grubuyla ilgili davaları izlemesi | Öğrencilerin tercih ettikleri konularla ilgili davaların duruşma günlerin önceden tespit edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
7 | İzledikleri davalarla ilgili adalete erişim sorunlarına ilişkin grup çalışması yapmaları | Her bir öğrenci grubuyla dersin öğretim üyesinin bir araya gelip dava izleme sürecini değerlendirmesi | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınavlar | Her bir grubun izlediği davada adalete erişim problemlerini raporlaması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Her bir öğrenci grubunun izledikleri davalardan en az bir tanesinin dosyasını okuması | Her bir öğrenci grubunun bir araya gelip okuyacakları konuyu belirlemeleri | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Öğrencilerin okudukları dosyalardaki insan hakları problemlerini raporlaması | Öğrencilere konularına göre farklı öğretim üyelerince bilgilendirme yapılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Öğrencilerin ev içi şidet, engelli hakları vs konularda adliyelerde bilgilendirme yapması | Adliyelerde standların kurulması | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
12 | Öğrencilerin adliyelerde bilgilendirme faaliyetlerine davam etmesi | Adliyelerde standların kurulması | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
13 | Öğrenci gruplarının bilgilendirme faaliyetlerini raporlaması | Öğrencilerin bilgilendirme faaliyetlerine ilişkin rapor için biraraya gelmeleri | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
14 | Her bir grubun raporunu tüm sınıfla tartışma | Öğrencilerin birbirlerine birbirlerini destekleyici geri bildirim vermelerine ortam hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
15 | Ders dönemini öğrencilerle değerlendirme | Grup raporlarını birbirleriyle yarıştırmadan değerlendirenin önemini öğrencilere açıklama | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Grup çalışması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Final | Birlikte değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |