HKU321 Hukuk Kliniği

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HKU321
Ad Hukuk Kliniği
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi OLCAY KARACAN
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi OLCAY KARACAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Kırılgan ve dezavantajlı grupların adalete erişimlerine ilişkin engelleri öğrenerek onların adalete erişimlerine destek olmak

Dersin İçeriği

Kırılgan ve dezavantajlı grupların adalete erişim engelleri ile bu grupların adalete erişimleri ile ilgili etik sorunları

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

hukuk klinikleri ve adalete erişimle ilgili internet kaynakları

Notlar

Ioanna Kuçuradi, İnsan Hakları Kavram Çeşit ve Sorunları, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Hukuk teorisi ile pratiği arasındaki bağları kavrama
ÖÇ02 Dezavantajlı kişiler ve gruplar başta olmak üzere adalete erişimle ilgili sorunlarla ilgili farkındalık kazanma
ÖÇ03 İşbirliğin hem kendilerinin hem de başkalarının potansiyellerini artırdığını deneyimleme
ÖÇ04 Sorumluluklarında sorumsuzluklarının da başkalarının hayatını etkileyebileceğini düşünme
ÖÇ05 Adaletsizlerin kader değil karar olduğunu yani adaletsizlikleri insan iradesiyle yapıldığı fark ederek; adaletsizlerle başa çıkmanın da insanların elinde olduğunu idrak etme


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hukukun temel kavram ve ilkelerini açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel hukuk disiplinlerini ve içeriklerini (her alana ilişkin yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararları ve bilimsel değerlendirmeleri) bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak değerlendirir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hukuki problemleri teşhis eder. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini tanır.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hukuk biliminin araştırma, analiz ve yorum yöntemlerini kavrar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tespit edilen hukuki problemlere çözüm üretebilmek için uygun hukuki yorum yöntemlerini kullanır. 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Edindiği bilgileri kullanarak karşılaştığı hukuki problemleri çözer.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hukuki problemlerin çözümlerini olan (de lege lata) ve olması gereken hukuk (de lege ferenda) bakımından ayrı ayrı ortaya koyar. 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Hukuk uygulamasında karşılaşılan problemler karşısında çözüm geliştirmek için ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal ve hukuki sorunlara karşı duyarlı olur. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Teknik hukuk bilgisini gerek Türkçe gerek İngilizce olarak sözlü veya yazılı şekilde kullanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Belirli bir hukuki meseleye ilişkin kişisel görüş ve değerlendirmesini sözlü ya da yazılı olarak ikna edici şekilde anlatır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Hukukla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Evrensel hukuk ilkeleri doğrultusunda hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını içselleştirir. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Hukuki gelişmeleri ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devletini benimser.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Hukuk Kliniklerinin amacı nedir? Öğrencilere onları birlikte çalışmaya cesaretlendirecek başka öğrencilerle birlikte başarılmış çalışmalar hakkında öğrencileri bilgilendirme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
2 Yaşlı, engelli, ev içi şiddet mağduru, yoksul vb. kişi ve gruplara yönelik önyargıların ve bu önyargıların hukuki muhakemeye etkisi Hukukta adaletsizliği görme kitabının ilk bölümünü okuyarak gelmek Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 Önyargılardan hareketle yapılan hak ihlallerini idrak etme Çeşitli mahkeme kararlarından önyargıların yol açtığı tespit edebilmek için verilen mahkeme kararlarını okuyarak gelmek Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
4 Adalete erişim ve adalete erişim engelleri Hukuk kliniklerinde başka öğrencilerle adalete erişim bağlamında yapılmış çalışmaları web sitelerinden araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
5 Adalete erişimle ilgili bir önceki derste tespit edilen sorunlardan harekete adaletle erişimle ilgili sorunları olan kişiler ve gruplar özellikle de dezavantajlı grupları önceleyerek öğrencileri gruplandırma Öğrencilerin hangi grubu tercih etmek istediklerini istediklerini düşünmeleri Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
6 Öğrencilerin ev içi şiddet, engelli hakları, yaşlı hakları, çocuk hakları vb. kendi grubuyla ilgili davaları izlemesi Öğrencilerin tercih ettikleri konularla ilgili davaların duruşma günlerin önceden tespit edilmesi Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
7 İzledikleri davalarla ilgili adalete erişim sorunlarına ilişkin grup çalışması yapmaları Her bir öğrenci grubuyla dersin öğretim üyesinin bir araya gelip dava izleme sürecini değerlendirmesi Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
8 Ara Sınavlar Her bir grubun izlediği davada adalete erişim problemlerini raporlaması Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Her bir öğrenci grubunun izledikleri davalardan en az bir tanesinin dosyasını okuması Her bir öğrenci grubunun bir araya gelip okuyacakları konuyu belirlemeleri Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
10 Öğrencilerin okudukları dosyalardaki insan hakları problemlerini raporlaması Öğrencilere konularına göre farklı öğretim üyelerince bilgilendirme yapılması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
11 Öğrencilerin ev içi şidet, engelli hakları vs konularda adliyelerde bilgilendirme yapması Adliyelerde standların kurulması Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
12 Öğrencilerin adliyelerde bilgilendirme faaliyetlerine davam etmesi Adliyelerde standların kurulması Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
13 Öğrenci gruplarının bilgilendirme faaliyetlerini raporlaması Öğrencilerin bilgilendirme faaliyetlerine ilişkin rapor için biraraya gelmeleri Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
14 Her bir grubun raporunu tüm sınıfla tartışma Öğrencilerin birbirlerine birbirlerini destekleyici geri bildirim vermelerine ortam hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
15 Ders dönemini öğrencilerle değerlendirme Grup raporlarını birbirleriyle yarıştırmadan değerlendirenin önemini öğrencilere açıklama Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Grup çalışması Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Final Birlikte değerlendirme Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 7 7
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 28.09.2024 08:12