Genel Bilgi
Kod | BİO710 |
Ad | Uzmanlık Alan Dersi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 0-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 0 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Uzmanlik Alan |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. DAVUT ALPTEKİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. DAVUT ALPTEKİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. HÜSNÜ ÜMİT LÜLEYAP (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Prof. Dr. AYFER PAZARBAŞI (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Prof. Dr. OSMAN DEMİRHAN (D Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Prof. Dr. MEHMET BERTAN YILMAZ (E Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Dr. Öğr. Üyesi PERÇİN PAZARCI (F Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Yüksek Lisans öğrencilerinin eğitim ve öğretim yönünden yetişmelerini sağlamak, makale yorumlama, araştırma yapma, sunu hazırlama, seminer verme, ders alma, vb konularda yardımcı olmaktır.
Dersin İçeriği
Laboratuvarların tanıtımı, Tıbbi Biyoloji laboratuvar aletlerinin tanıtımı, Kimyasal maddelerin tanıtımı ve kullanma teknikleri, Su banyosu, terazi, cam malzemelrin tanıtımı, Laboratuvar ortamının temizliği, Laboratuvar ortamında çalışırken dikkat edilmesi gereken hususlar, Kullanılan laboratuvar aletlerinin tertip ve düzeni, Kullanılan laboratuvar aletlerinin bakımı, Biyolojik materyal toplama teknikleri, Biyolojik materyal saklama teknikleri, Biyolojik materyalden korunma.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Prof.Dr. Halil Kasap, Prof.Dr. Mülkiye Kasap, Prof.Dr. Osman Demirhan, Prof.Dr. Davut Alptekin, Prof.Dr. H. Ümit Lüleyap, Prof.Dr. Ayfer Pazarbaşı, Prof.Dr. Ali İrfan Güzel. Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Nobel Kitabevi, Genişletilmişl 3. Baskı. 2020.
Notlar
Öğretim Üyesi Ders Notları ve Slaytları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel seminer hazırlayıp sunabilmeli. |
ÖÇ02 | Bilimsel makale okuyup yorumlayabilmeli-I. |
ÖÇ03 | Makale okuyup yorumlayabilmeli-II |
ÖÇ04 | Moleküler biyoloji ve genetik konularını bilmeli. |
ÖÇ05 | Özel konularda araştırma planlayabilmeli ve yapabilmeli-I. |
ÖÇ06 | Özel konularda araştırma planlayabilmeli ve yapabilmeli-II. |
ÖÇ07 | Lisans düzeyinde Tıbbi Biyoloji ve Genetik laboratuvarlarını yaptıracak bilgi ve beceriye sahip olmalı. |
ÖÇ08 | Sitogenetik konularını bilmeli ve yorumlayabilmeli. |
ÖÇ09 | Farklı dokulardan DNA analizi ve PCR yapabilmeli. |
ÖÇ10 | Bİr çalışmadan elde ettiği bulguları sonuçlandırarak makale yazabilmeli. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Canlının temel yapısını oluşturan hücre ve organellerinin yapısını ve fonksiyonlarını kavramak | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doku ve organ sistemlerinin fonksiyonlarını tanımak | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genetik materyalin yapısını incelemek | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genetik hastalıkları ve hastalıklara neden olan genleri tanımak | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genlerin yapısını bilmek | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kromozom ve gen mutasyonlarını tanımlamak | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kalıtım biçimlerini (otozomal dominant, otozomal resesif, cinsiyete bağlı dominant ve resesif kalıtım modelleri) sınıflandırmak | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moleküler ve sitogenetik tetkik ve analizleri kullanmak | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Otozomal ve cinsiyet kromozomlarının sayısal ve yapısal anomalilerinin ne anlama geldiğini açıklayabilmek | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Her türlü dokudan DNA izolasyonu yapmak | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | PCR hazırlamak | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Agaroz ve poliakrilamid jel elektroforezini yapmak ve sonuçları analiz etmek | 2 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elde ettiği DNA'yı spektrofotometrede ölçebilmek | 2 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | QF-PCR tekniğini uygulamak ve sonuçları analiz etmek | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kan, amniyon, koryon villüs biyopsi örneklerinden hücre kültürü yapmak, kromozom preparatını elde etmek | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elde edilen kromozom preparatlarından karyotip analizini incelemek, insan kromozomlarının tamamını tanımak ve analiz etmek | |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel bir makaleyi yorumlamak ve makale nasıl yazılır kavramak |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Laboratuvarların tanıtımı | Dinleme ve yorumlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Tıbbi Biyoloji laboratuvar aletlerinin tanıtımı | Dinleme ve yorumlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Kimyasal maddelerin tanıtımı ve kullanma teknikleri | Dinleme ve yorumlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Su banyosu, terazi, cam malzemelrin tanıtımı | Dinleme ve yorumlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Laboratuvar ortamının temizliği | Dinleme ve yorumlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Laboratuvar ortamında çalışırken dikkat edilmesi gereken hususlar | Dinleme ve yorumlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Kullanılan laboratuvar aletlerinin tertip ve düzeni | Dinleme ve yorumlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Sınav için soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
9 | Kullanılan laboratuvar aletlerinin bakımı | Dinleme ve yorumlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Biyolojik materyal toplama teknikleri | Dinleme ve yorumlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Biyolojik materyal saklama teknikleri | Dinleme ve yorumlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Biyolojik materyalden korunma | Dinleme ve yorumlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Hücre ve Hayvansal dokular | Dinleme ve yorumlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | DNA izolasyonu | Dinleme ve yorumlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Elektroforez ve PCR | Dinleme ve yorumlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav için soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav için soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 13 | 4 | 52 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 13 | 4 | 52 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 9 | 18 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,96 | ||
AKTS | 5 AKTS |