Genel Bilgi
Kod | BİO526 |
Ad | Tıbbi Biyoloji Laboratuvar Uygulamaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 0-10 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 10 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Uygulamalı Ders |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. DAVUT ALPTEKİN |
Dersin Amacı / Hedefi
Laboratuvar ortamında çalışma prensipleri, Laboratuvarların bakımı, Dönem-I öğrencilerine verilen Tıbbi Biyoloji ve Genetik dersinin pratik uygulamalarının ön hazırlıkları, Sitogenetik ve Moleküler Genetik laboratuvarlarındaki malzemelerin ve cihazların tanıtımı, Rutin teknikler için materyal kabulü, Materyallerin saklanması, Materyallerle çalışma prensipleri, Rutin hizmetlerin yürütülmesinde plan ve program ile Anabilim Dalımızda yapılan tüm laboratuvar çalışmalarını öğretmektir.
Dersin İçeriği
Laboratuvar ortamında çalışma prensipleri, laboratuvarların bakım ve temizliği, Dönem-I öğrencilerine verilen Tıbbi Biyoloji ve Genetik derslerinin pratik uygulamalarının tüm hazırlıkları, Sitogenetik ve Moleküler genetik laboratuvarlarındaki malzemelerin ve cihazların tanıtılması ve kullanım yöntemleri, Rutin hizmetler için materyal kabulünü, materyallerin saklanmasını, materyallerle çalışma prensipleri, Rutin hizmetlerin yürütülmesinde sorumluluk duygusu hakkında gerekli bilgileri sağlamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Prof.Dr. Halil Kasap, Prof.Dr. Mülkiye Kasap, Prof.Dr. Osman Demirhan, Prof.Dr. Davut Alptekin, Prof.Dr. H. Ümit Lüleyap, Prof.Dr. Ayfer Pazarbaşı, Prof.Dr. Ali İrfan Güzel. Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Nobel Kitabevi, Genişletilmişl 3. Baskı. 2020.
Notlar
Öğretim Üyesi Ders Notları ve Slaytları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Laboratuvar ortamında çalışma prensiplerini bilmeli. |
ÖÇ02 | Laboratuvarların bakım ve temizliğini bilmeli |
ÖÇ03 | Dönem-I öğrencilerine verilen Tıbbi Biyoloji ve Genetik derslerinin pratik uygulamalarının tüm hazırlıklarını yapabilmeli. |
ÖÇ04 | Sitogenetik ve Moleküler genetik laboratuvarlarındaki malzemeleri ve cihazları bilmeli. |
ÖÇ05 | Rutin hizmetler için materyal kabulünü, materyallerin saklanmasını, materyallerle çalışma prensiplerini bilmeli. |
ÖÇ06 | Rutin hizmetlerin yürütülmesinde sorumluluk duygusunu almış olmalı. |
ÖÇ07 | Rutin gelen örneklerden kan ve doku kültürü yapabilmeli. |
ÖÇ08 | QF-PCR tekniğini uygulayabilmeli ve sonuçlarını analiz edebilmeli. |
ÖÇ09 | Her türlü dokudan DNA izolasyonu yapabilmeli. |
ÖÇ10 | Herhanhgi bir gen için PCR yapabilmeli ve jel elektroforezinde yürütebilmeli. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Canlının temel yapısını oluşturan hücre ve organellerinin yapısını ve fonksiyonlarını kavramak | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doku ve organ sistemlerinin fonksiyonlarını tanımak | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genetik materyalin yapısını incelemek | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genetik hastalıkları ve hastalıklara neden olan genleri tanımak | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genlerin yapısını bilmek | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kromozom ve gen mutasyonlarını tanımlamak | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kalıtım biçimlerini (otozomal dominant, otozomal resesif, cinsiyete bağlı dominant ve resesif kalıtım modelleri) sınıflandırmak | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moleküler ve sitogenetik tetkik ve analizleri kullanmak | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Otozomal ve cinsiyet kromozomlarının sayısal ve yapısal anomalilerinin ne anlama geldiğini açıklayabilmek | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Her türlü dokudan DNA izolasyonu yapmak | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | PCR hazırlamak | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Agaroz ve poliakrilamid jel elektroforezini yapmak ve sonuçları analiz etmek | 2 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elde ettiği DNA'yı spektrofotometrede ölçebilmek | 2 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | QF-PCR tekniğini uygulamak ve sonuçları analiz etmek | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kan, amniyon, koryon villüs biyopsi örneklerinden hücre kültürü yapmak, kromozom preparatını elde etmek | 5 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elde edilen kromozom preparatlarından karyotip analizini incelemek, insan kromozomlarının tamamını tanımak ve analiz etmek | 5 |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel bir makaleyi yorumlamak ve makale nasıl yazılır kavramak | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Laboratuvar ortamında çalışma prensipleri ve laboratuvar aletlerinin tanıtımı | Laboratuvar ortamında laboratuvar aletlerinin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
2 | Mikroskop çeşitleri ve kullanım prensipleri | Mikroskop çeşitlerinin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
3 | Mikroskop kullanımı | Mikroskop çeşitlerinin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
4 | Preparat hazırlama teknikleri | Mikroskop için lam-lamel gibi malzemelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
5 | Bitki ve hayvan hücrelerinin incelenmesi | Mikroskop için lam-lamel gibi malzemelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
6 | Hayvansal dokuların incelenmesi | Mikroskop için lam-lamel gibi malzemelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
7 | Hayvansal organların incelenmesi | Hayvansal organların (Koyun Kalbi, akciğeri, beyini, böbreği, vb) temini | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Soru cevap şeklinde sınav hazırlıkları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Hayvan diseksiyonu (Kurbağa ve fare) | Kurbağa ve fare temini | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | Canlı sperm ve yumurta hücresinin incelenmesi | Kurbağa yumurtası ve testisi temini | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
11 | Dev kromozomların incelenmesi | Sivrisineklerin tükrük bezinden ve Malpighi tübüllerinden dev kromozom elde edilmesi ve boyanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
12 | İnsan kromozomlarının incelenmesi | İnsan kanından elde edilen metafaz plağının hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
13 | Kandan DNA izolasyonunun yapılması | İnsan kanı ve DNA izolasyonu için gerekli kimyasalların ve solusyonların temini | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
14 | Dokudan DNA izolasyonunun yapılması | İnsan dokusu ve DNA izolasyonu için gerekli kimyasalların ve solusyonların temini | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
15 | Elektroforez teknikleri ve Agaroz jel elektroforezi | Elektroforez için gerekli malzemelerin temini | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Soru cevap şeklinde sınav hazırlıkları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Soru cevap şeklinde sınav hazırlıkları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 9 | 126 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,08 | ||
AKTS | 5 AKTS |