Genel Bilgi
Kod | EBE512 |
Ad | Tıbbi Etik ve Ebelik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SULTAN ALAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SULTAN ALAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Tıp etiği ve ebelik uygulamaları sırasında karşılaşılan etik sorunlar hakkında bilgi verme.
Dersin İçeriği
Tıp etiği ve ebelik uygulamaları sırasında karşılaşılan etik sorunlar
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Aydın E. Tıp Etiğine Giriş. Pegem Yayıncılık, Ankara: 2001.
Notlar
Shirley JR. Ethics in midwifery. Mosby, 2000.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tıp etiğinin kavramlarını bilir. |
ÖÇ02 | Tıp etiğinde çerçevesinde ebelik ile ilgili-bağlantılı temel kavramları bilir. |
ÖÇ03 | Tıp etiği çerçevesinde ebelik ile ilgili-bağlantılı temel konuları bilir. |
ÖÇ04 | Tıp etiği çerçevesinde ebelik ile ilgili-bağlantılı etik kodları, mevzuatları, yasa, kanun ve yönetmelikleri bilir. |
ÖÇ05 | Ebelik etiğinde gündeme gelen etik ikilemleri sıralayabilme ve bunları tartışır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, ebelik alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı güncel bilgilere sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik kavram, kuram, teori ve ilkeleri hakkında bilgi birikimi ile ebelik felsefesini geliştirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik alanı ile ilgili bilgi ve bakım teknolojilerini takip eder, bu konularda bilgisini arttırır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın, aile ve toplum sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslar arası göstergeleri açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın, aile ve topluma sağlığı geliştirici, hastalıkları önleyici, tedavi edici ve destekleyici ebelik hizmeti sunar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadının tüm yaşam evrelerindeki özelliklerini, potansiyel ve mevcut biyo-psiko-sosyal sorunlarını bilir, bakım gereksinimlerini söyler ve problem çözme yaklaşımı ile kanıta dayalı ebelik bakımı verir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik alanı ile ilgili sorunları tanımlar ve ulusal ve uluslararası mesleki ve yasama kuruluşları ile işbirliği içinde uygun stratejiler geliştirir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilir ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar / bilimsel toplantılarda sunar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ebelik alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izler, literatür tarar, yaşam boyu öğrenme ilkeleri doğrultusunda elde ettiği yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceler. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve bilişim teknolojisini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ebelik alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ebelik alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası çalışmalarda uygular. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Liderlik özelliğini geliştirir ve sağlık ekibinin önemli bir üyesi olarak sağlık alanındaki güncel gelişmeleri takip eder ve kadın-çocuk-aile ve toplum sağlığının korunup, geliştirilmesi ve yükseltilmesi için aktif rol alır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir ve etik davranır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tıp ve Etik | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Problem Çözme |
2 | Sağlık profesyoneli Hasta İlişkisinde Etik Öğeler | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
3 | Hasta Hakları ve Hasta Sorumluluğu | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
4 | Tıp ve Sağlıkla İlgili Ulusal ve Uluslar arası Belgeler | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Anlatım |
5 | Etik Karar Verme Süreci | Okuma, araşrtırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Hukuk and Etik | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
7 | Klinik ve Etik | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
8 | Ara Sınavlar | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Araştırma Etiği | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
10 | Yaşamın Başıyla ve Sonuyla İlgili Etik Sorunlar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Problem Çözme |
11 | Genetik Danışmanlık ve Tıp Etiği | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
12 | Prenatal Tanı Testleri ve Etik | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Problem Çözme, Anlatım |
13 | Gebeliğin Sonlandırılması ve Tıp Etiği | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
14 | İnfertilite ve Etik | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
15 | Feminist Biyomedikal Etik | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,04 | ||
AKTS | 3 AKTS |